Hlavní navigace

Není všechno levné, co je ve slevě. Pozor na povánoční "výprodeje"

Sdílet

Veronika Doskočilová

Nejen předvánoční období vyžene mnoho Čechů do obchodů za nákupy. Po Vánocích totiž na řadu přicházejí povánoční výprodeje a slevy, na které se řada Čechů těší. Z šetření prováděných dozorovými orgány ale deklarované slevy často žádnými slevami nejsou. 

Slevy jsou sice velkým lákadlem, ale prodejci toho někdy zneužívají. V takovém případě je pak sleva jen na oko a jde pouze o trik. Někdy prodejce cenu výrobku vlastně vůbec nesníží a slovo sleva použije jen jako magické zaklínadlo k nalákání nepozorného spotřebitele k nákupu. Některé obchody naopak ceny na čas zvýší, aby je pak mohly snížit na původní hladinu a vydávat tento rozdíl za slevu, konstatuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest. Tyto případy ale naplňují znaky klamavých obchodních praktik a jsou v rozporu se zákonem.

Při nákupech si proto hlídejte, jak obchodník slevu prezentuje. Na zboží musí být vždy uvedena konečná cena a vyčíslení slevy musí na haléře sedět. Pokud čísla na cenovce nesedí, podejte podnět k prošetření České obchodní inspekci. Mást mohou i výkladní skříně. Nevěřte proto výlohám, které lákají na krachy cen, totální výprodeje a slevy 80 %. Když se důkladně zadíváte na reklamu, bude často před číslicí malinkaté slovíčko „až“. Konkrétního zboží s tak velkou slevou rozhodně nebude plná prodejna a spíše budete mít problém zjistit, co konkrétně je tolik zlevněné.

Záruka na zlevněné zboží je pak totožná, jako byste zboží koupili za plnou cenu. Pokud se setkáte s tvrzením, že na zlevněný sortiment neplatí záruka, případně je omezena, pak prodejce lže. Výjimkou je situace, kdy byl výrobek zlevněný kvůli nějaké vadě – pro takovou vadu pak zboží samozřejmě reklamovat nelze, na všechny ostatní vady daného zboží ovšem záruka platí. O důvodu takové slevy ale musíte být při nákupu informováni a tato skutečnost by měla být potvrzena i na dokladu o koupi.

Pozor si dejte také na akce typu 3+1 zdarma. Obchodník může v případě reklamace tvrdit, že na kus „zdarma“ se záruka nevztahuje. Je pravda, že záruka se vztahuje pouze na zboží, za které jste zaplatili; vždy je ovšem nutné určit, který kus je tím ‚darem‘. Není-li možné jednotlivé kusy od sebe odlišit, jedná se jen o množstevní slevu a reklamovat můžete každý kus zboží zvlášť, upozorňuje Lukáš Zelený.

Našli jste v článku chybu?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).