Nejen předvánoční období vyžene mnoho Čechů do obchodů za nákupy. Po Vánocích totiž na řadu přicházejí povánoční výprodeje a slevy, na které se řada Čechů těší. Z šetření prováděných dozorovými orgány ale deklarované slevy často žádnými slevami nejsou.
Slevy jsou sice velkým lákadlem, ale prodejci toho někdy zneužívají. V takovém případě je pak sleva jen na oko a jde pouze o trik. Někdy prodejce cenu výrobku vlastně vůbec nesníží a slovo sleva použije jen jako magické zaklínadlo k nalákání nepozorného spotřebitele k nákupu. Některé obchody naopak ceny na čas zvýší, aby je pak mohly snížit na původní hladinu a vydávat tento rozdíl za slevu,
konstatuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest. Tyto případy ale naplňují znaky klamavých obchodních praktik a jsou v rozporu se zákonem.
Při nákupech si proto hlídejte, jak obchodník slevu prezentuje. Na zboží musí být vždy uvedena konečná cena a vyčíslení slevy musí na haléře sedět. Pokud čísla na cenovce nesedí, podejte podnět k prošetření České obchodní inspekci. Mást mohou i výkladní skříně. Nevěřte proto výlohám, které lákají na krachy cen, totální výprodeje a slevy 80 %. Když se důkladně zadíváte na reklamu, bude často před číslicí malinkaté slovíčko „až“. Konkrétního zboží s tak velkou slevou rozhodně nebude plná prodejna a spíše budete mít problém zjistit, co konkrétně je tolik zlevněné.
Záruka na zlevněné zboží je pak totožná, jako byste zboží koupili za plnou cenu. Pokud se setkáte s tvrzením, že na zlevněný sortiment neplatí záruka, případně je omezena, pak prodejce lže. Výjimkou je situace, kdy byl výrobek zlevněný kvůli nějaké vadě – pro takovou vadu pak zboží samozřejmě reklamovat nelze, na všechny ostatní vady daného zboží ovšem záruka platí. O důvodu takové slevy ale musíte být při nákupu informováni a tato skutečnost by měla být potvrzena i na dokladu o koupi.
Pozor si dejte také na akce typu 3+1 zdarma. Obchodník může v případě reklamace tvrdit, že na kus „zdarma“ se záruka nevztahuje. Je pravda, že záruka se vztahuje pouze na zboží, za které jste zaplatili; vždy je ovšem nutné určit, který kus je tím ‚darem‘. Není-li možné jednotlivé kusy od sebe odlišit, jedná se jen o množstevní slevu a reklamovat můžete každý kus zboží zvlášť,
upozorňuje Lukáš Zelený.