Někteří prodejci zboží zákazníkům účtují poplatek za neoprávněnou nebo zamítnutou reklamaci. Tak většinou označují případy, kdy se během testování neprokáže reklamovaná vada nebo se nejedná o vadu, za kterou by prodejce odpovídal. Obchodníci poplatek ospravedlňují vznikem nákladů, které jim v souvislosti s vyřizováním reklamace vznikly. Někteří dokonce vyžadují paušální manipulační poplatek, který má krýt právě náklady při případné reklamaci.
Podle Lukáše Zeleného, vedoucího právního oddělení dTest je ale tento poplatek nezákonný: Ze zákona nese odpovědnost za bezvadné plnění prodávající, proto pokud se na věci vyskytne vada, jde o porušení jeho povinnosti. Spotřebitel má zejména právo se dožadovat bezplatného odstranění vady a musí ji bez zbytečného odkladu prodávajícímu oznámit. Zda za tuto vadu prodávající odpovídá, bývá často otázkou na odborníka, který věc přezkoumá a konstatuje, zda se například nejedná o důsledek opotřebení. Jen prodávající sám může ovlivnit nutnost a nákladnost posouzení vady. Navíc zákon přiznává spotřebiteli právo na náhradu nákladů, které by mu v souvislosti s reklamací vznikly
.
Podle Zeleného po vás proto obchodník nemůže chtít proplacení nákladů, jejichž výši si sám určuje. Kromě toho mu zákon ukládá povinnost rozhodnout o své odpovědnosti za reklamované vady zboží. Proto se ke snaze takto omezit práva spotřebitele z vadného plnění nepřihlíží. Což znamená, že na požadavek uhradit poplatek za neoprávněnou reklamaci se hledí, jako by jej prodávající nikdy nevznesl,
vysvětlil Zelený a dodal, že máte právo na vrácení reklamované věci bez placení tohoto poplatku. Jeho zaplacením nesmí prodávající podmiňovat vrácení zboží.
Setkáte-li se s takovým požadavkem prodejce, můžete kontaktovat Českou obchodní inspekci, která je oprávněna uložit mu pokutu za porušení zákona o ochraně spotřebitele.