Někteří obchodníci neoprávněně účtují poplatek za zamítnutou reklamaci

21. 3. 2016

Sdílet

Někteří prodejci zboží zákazníkům účtují poplatek za neoprávněnou nebo zamítnutou reklamaci. Tak většinou označují případy, kdy se během testování neprokáže reklamovaná vada nebo se nejedná o vadu, za kterou by prodejce odpovídal. Obchodníci poplatek ospravedlňují vznikem nákladů, které jim v souvislosti s vyřizováním reklamace vznikly. Někteří dokonce vyžadují paušální manipulační poplatek, který má krýt právě náklady při případné reklamaci.

Podle Lukáše Zeleného, vedoucího právního oddělení dTest je ale tento poplatek nezákonný: Ze zákona nese odpovědnost za bezvadné plnění prodávající, proto pokud se na věci vyskytne vada, jde o porušení jeho povinnosti. Spotřebitel má zejména právo se dožadovat bezplatného odstranění vady a musí ji bez zbytečného odkladu prodávajícímu oznámit. Zda za tuto vadu prodávající odpovídá, bývá často otázkou na odborníka, který věc přezkoumá a konstatuje, zda se například nejedná o důsledek opotřebení. Jen prodávající sám může ovlivnit nutnost a nákladnost posouzení vady. Navíc zákon přiznává spotřebiteli právo na náhradu nákladů, které by mu v souvislosti s reklamací vznikly.

Podle Zeleného po vás proto obchodník nemůže chtít proplacení nákladů, jejichž výši si sám určuje. Kromě toho mu zákon ukládá povinnost rozhodnout o své odpovědnosti za reklamované vady zboží. Proto se ke snaze takto omezit práva spotřebitele z vadného plnění nepřihlíží. Což znamená, že na požadavek uhradit poplatek za neoprávněnou reklamaci se hledí, jako by jej prodávající nikdy nevznesl, vysvětlil Zelený a dodal, že máte právo na vrácení reklamované věci bez placení tohoto poplatku. Jeho zaplacením nesmí prodávající podmiňovat vrácení zboží.

Setkáte-li se s takovým požadavkem prodejce, můžete kontaktovat Českou obchodní inspekci, která je oprávněna uložit mu pokutu za porušení zákona o ochraně spotřebitele.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Autorka je zástupkyní šéfredaktora serveru Měšec.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).