Nejčastější důvody, proč vás v zimě zklame auto. Jak tomu předcházet?

24. 11. 2017

Sdílet

Kvůli chladnému počasí v zimě proti své vůli nevyjede řada řidičů. Podle statistiky České asociace asistenčních společností (ČAAS) se s nepříznivými následky mrazů potýká každoročně více než 10 000 vozidel. V praxi je mráz příčinou až 13 % asistenčních zásahů u nepojízdných automobilů.

Nejčastěji auto v zimě zklame kvůli nefungující autobaterii, alternátoru, zamrzlému palivu či jiným problémům se startováním.

V roce 2016 asistenční společnosti pojišťoven řešily zhruba 8200 zásahů u nepojízdných vozidel způsobených mrazem. Konkrétně šlo podle ČAAS o cca 1100 případů „zamrzlého“ paliva, nejvíce problémů však motoristům dělala autobaterie, příp. vadný alternáto (7100 zásahů).

Chcete-li snížit riziko problémů, nechte si nyní zkontrolovat autobaterii, jejíž opotřebení se projeví právě při nižších teplotách. Měří se u ní klidové napětí na svorkách, tedy napětí baterie ve chvíli, kdy ve voze neběží žádné spotřebiče. Jestliže multimetr ukáže hodnotu přes 12,5 V, je baterie zřejmě v pořádku, hodnoty nižší než 12,4 V naopak vyžadují nabití, radí Marek Jaroš, ředitel asistenční společnosti Global Assistance.

Kromě autobaterie může být problém také v alternátoru, který nedokáže autobaterii dostatečně nabít. Stav dobíjení zkontroluje autoservis.

Neřešit problémy s autem, které se v zimě opakují, by se vám nemuselo vyplatit, ani když máte asistenční služby. Pokud řidič nevyřeší závadu na startování a bude opakovaně volat ke stejné závadě asistenční společnost, může být tato opakovaná služba zpoplatněna. Každý by se proto měl snažit předcházet problémům se svým vozem, zdůraznil Zbigniew Macura, provozní ředitel Allianz Worldwide Partners pro ČR a SR.

Proti zamrzlému palivu se můžete chránit přidáním aditiv do zimního paliva. I když je natankováno kvalitní zimní palivo, může se v palivovém systému nacházet kondenzovaná voda, která zamrzne a způsobí tak problémy, ročně kvůli zamrzlé vodě v palivovém systému odtahujeme do servisů stovky vozidel, vysvětlil Vladimír Fuchs, viceprezident ČAAS a ředitel asistenční společnosti Europ Assistance. Podle něj jsou na venkovní teplotu citlivější vozy se vznětovými motory, neboť v motorové naftě při nízkých teplotách tuhnou parafinické uhlovodíky a vzniklé krystalky pak mohou ucpat palivový filtr.

Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).