Stále panující nedostatek zaměstnanců na trhu práce dává nespokojeným pracovníkům stále více šancí na změnu. Čím dál více tak roste počet těch, kteří se nebojí dát výpověď a jít za výhodnější nabídkou. Obecná míra fluktuace se podle analýz pohybuje na úrovni 14 – 16 % a další čtvrtina lidí si práci aktivně hledá nebo o změně vážně uvažuje. Vyplynulo to z údajů pracovního portálu Profesia.cz. Nejvyšší míru fluktuace vykazují obory jako marketing, reklama a PR či cestovní ruch a gastronomie. Práci nejčastěji mění lidé ve věkové skupině 20 –24 let.
Firmy v současné době nabírají každý měsíc nové zaměstnance, často se jim ale sotva daří dorovnat počet těch, kteří ze společnosti odcházejí. Některé, například call centra, se dokonce potýkají s téměř 100% obměnou lidí.
Nejvyšší míra fluktuace je v oborech marketing, reklama a PR, v cestovním ruchu a gastro službách. Z profesí pak u specialistů na sociální média a typicky sezónní zaměstnání jako je animátor volného času, plavčík nebo barman. Naopak věrnými zaměstnanci jsou kromě vyššího managementu překvapivě také řidiči autobusů, účetní, správci budov a strojvedoucí. Obecně lze říci, že menší tendenci fluktuovat mají lidé, kteří investovali nějaké úsilí, aby se dostali na své místo,
říká Michal Novák z Profesia.cz.
Kromě finančních pobídek hraje v úvahách o změně zaměstnavatele velkou roli i touha po změně a větší možnosti seberealizace. To dokládá i fakt, že nejčastěji mění místo lidé ve věku 21–22 let, kteří se již rozkoukali ve svém prvním zaměstnání, do kterého nastoupili po střední škole nebo vyučení, a hledají jiné možnosti uplatnění. Potom míra fluktuace s věkem klesá.