Občas se do vaší peněženky může dostat i bankovka, která na první pohled nevypadá úplně standardně. Je například špinavá, nebo je natržená apod. Pokud zjistíte, že vám takovou bankovku dává obchodník, máte právo požádat o její výměnu. Platíte-li hotovostí, může se stát, že vám pokladní nebo obsluha vrátí bankovku nevzhlednou. Když si toho všimnete včas, můžete požadovat její výměnu,
radí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.
V případě, že si až později všimnete, že bankovka není v pořádku, musíte zvolit jiný postup. A to podle toho, jak moc je bankovka poškozená. Z pohledu zákona existují tři kategorie:
- bankovky opotřebované oběhem,
- běžně poškozené bankovky,
- nestandardně poškozené bankovky.
A podle míry poškození se pak odvíjí to, jestli ještě smíte s bankovkou zaplatit nebo ne. Ty, co sou opotřebené oběhem, vám prodejce odmítnout nesmí a zaplatit s nimi tedy můžete vždy. U bankovek natržených, přetržených, popsaných, pomalovaných, teplem zahnědlých, potištěných nebo necelých mohou nastat komplikace. Pokud je tato běžně poškozená bankovka celá, musí ji obchodník, který je právnickou osobou nebo směnárníkem, bez výhrad přijmout a stáhnout z oběhu. Pokud ale část bankovky chybí, může jí obchodník odmítnout.
Rozdíl ovšem je, pokud platíte u podnikající fyzické osoby. Ta má povinnost přijmout jen opotřebované bankovky.
Nestandardně poškozenými bankovkami bývají ty, které jsou ohořelé, obarvené, odbarvené, poškozené hygienicky závadným materiálem, skládající se z více než dvou částí či s nečitelným, deformovaným a proděravělým obrazcem atd. Ty může odmítnout každý kromě České národní banky. Tam sice bankovku odnést můžete, ale nedostanete za ni žádnou náhradu.
Podrobně jsme se tomuto tématu věnovali v článku Co s poškozenou bankovkou? Někdy vám ji vymění a jindy seberou bez náhrady.