Podnikatel je povinen při každém nákupu uvést své identifikační číslo. Prodejce se pak oprávněně domnívá, že tento podnikatel nakupuje zboží pro svou podnikatelskou činnost. Pokud totiž nakupujete zboží pro své osobní potřeby a s podnikáním to nijak nesouvisí, zbytečně se obíráte o výhody, které mají spotřebitelé.
Na ně totiž zákon nahlíží jako na tu slabší stranu a jsou legislativně více chránění. Při nákupu na IČ například přicházíte o možnost odstoupit od kupní smlouvy do 14 dnů. Ani pro vás v takovém případě neplatí záruka 2 roky. Prodejce tedy nese odpovědnost pouze za ty vady, které se vyskytovaly v okamžiku nákupu věci.
V rámci reklamačního řízení pak máte omezená práva. Spotřebitel má ze zákona právo do 14 dnů odstoupit od smlouvy. Podnikatel si ovšem nemůže nárokovat možnost vrácení zboží. Tuto výhodu mu může prodejce poskytnout pouze na základě svého dobrovolného rozhodnutí. Přesto je vhodné si důkladně pročíst všeobecné obchodní podmínky. Pokud je zde uvedeno, že obecně kupující má právo odstoupit, spadá do této obecné definice spotřebitel i podnikatel. Na podnikatele se tak vztahují podmínky stejné jako pro spotřebitele,
říká Zdeňka Beranová, lektorka předmětu Obchodní právo na institutu CEMI. Zda jsou takto podmínky definovány nedopatřením, nebo záměrně, již není vaše starost.
Ani lhůta pro vyřízení reklamace není standardní. U zboží, které reklamuje spotřebitel, je lhůta nastavena na 30 dnů. U zboží, které reklamuje podnikatel, je tato lhůta uvedena v zákoně jako přiměřená. Představy o přiměřenosti lhůty se ale mohou lišit.