Zatímco na vadný výrobek ze zákona hravě uplatníte reklamaci, při výměně či vrácení nechtěných dárků z kamenná prodejny už by to tak snadné být nemuselo. Zákon totiž těmto prodejcům nenařizuje umožňovat vracení zboží. Záleží tak jen na jejich vůli.
Většina obchodníků se ale snaží už při vánočních nákupech nalákat i na fakt, že po určitou dobu (každý ji má jinak dlouhou) po Vánocích bude možné nevhodné dárky vyměnit za jiné zboží. Menšina pak umožní výrobky vrátit úplně. Podmínky si ale mohou stanovit sami (zboží v původním obalu i s visačkou apod.).
Při nákupu zboží v kamenné prodejně se proto rovnou ptejte, zda a za jakých podmínek je možné zboží vyměnit či vrátit.
Prodejce v kamenném obchodě není povinen zákazníkovi výměnu či možnost vrácení zboží umožnit, pokud to však slíbí, je tímto slibem zavázán. Slib možnosti výměny i konkrétní podmínky by při tom měly být vždy uvedeny písemně, například na webových stránkách prodejce nebo v letáku,
upozornil Tomáš Kunc ze společnosti Senior Safe.
Jiná je situace u internetových obchodů, kde máte ze zákona 14 dní na to, abyste od kupní smlouvy odstoupili, aniž musíte udávat jakýkoli důvod. Pak je nutné je s průvodním dopisem zaslat v uvedené lhůtě nepoškozené zpět. Náklady na poštovné si platíte sami.
Lhůta pro vrácení zboží začíná běžet ode dne vyzvednutí zboží, nikoliv od data, kdy bylo zboží odeslán,
zdůraznil Kunc s tím, že ať už chcete vrátit zboží do kamenného, nebo internetového obchodu, budete potřebovat originální účtenku. Vrácené zboží musí být vždy v nezměněném stavu a bez poškození. Většina prodejců pak také požaduje výměnu zboží v originálním obalu. Myslet musíte i na to, že zboží je ve většině případů možné vrátit pouze v prodejně, ve které bylo zakoupeno,
dodal.
Počítejte ale i s tím, že některé druhy zboží (např. spodní prádlo, holicí strojky nebo telefonní kupony) vrátit nelze.