Zaměstnavatelé při hledání vhodných adeptů na své pozice někdy kromě životopisu vyžadují i sepsání tzv. motivačního dopisu. Pomocí něho se zájemce o práci snaží přesvědčit firmu, že právě on je tím nejlepším kandidátem na nabízenou pozici. Pokud motivační dopis připravujete i vy, měli byste v něm jasně vysvětlit, proč se na tuto práci hodíte. Zájemce o práci by psát o tom, jaká je jeho motivace reagovat na danou nabídku. Ukázat, že o hledané pozici i o firmě má nějakou představu, o práci přemýšlel a s nabídkou to myslí vážně,
vysvětlil Tomáš Surka ředitel personálně-poradenské společnosti McROY Czech.
Dopis je ideálním prostředkem pro zdůraznění věcí, které nejsou na první pohled patrné ze životopisu. Jděte k věci, pomáhejte si klidně i příklady konkrétní situace nebo řešení problémů. Vyvarujte se naopak klišé.
Motivační dopis se vyplatí napsat přehledně a stručně, maximálně na jednu stránku,
upřesnil Surka s tím, že kromě hrubek a překlepů se vyvarujte zbytečného shrnutí životopisu nebo řečí o tom, že splňujete požadavky na danou pozici. Nepoužívejte jednu verzi motivačního dopisu pro různé pozice.
I když firma tento dopis nevyžaduje, u velké většiny pozic je dobré ho přiložit. Je to velké plus,
poradil Surka, podle kterého dopis naopak nemá smysl, pokud se ucházíte například o pozici operátora výroby. Pokud motivační dopis v inzerátu zaměstnavatel přímo zmiňuje, pošlete ho vždy, jinak vysíláte signál o tom, že jste inzerát nedočetli do konce nebo se vám nechtěl vymýšlet a psát.