Podle statistik České asociace asistenčních společností využije asistenci na dovolené ročně několik desítek tisíc Čechů. V roce 2018 to bylo 85 000 turistů. Nejčastěji jde o zdravotní obtíže v rámci uzavřeného cestovního pojištění. Češi pak mají nejčastěji problém s tím, že se s lékařem v dané destinaci nedomluví.
K lepší komunikaci může posloužit například komunikační karta, kterou Ministerstvo zdravotnictví navrhlo pro snazší komunikaci českých zdravotníků se zahraničními pacienty, ale může fungovat i opačně. Karty jsou v několika jazykových mutacích včetně fonetického přepisu a jsou bezplatně ke stažení na webu Ministerstva zdravotnictví ČR.
Tyto karty si tak můžete vytisknout a přibalit na dovolenou. Obsahují soubor nejčastějších dotazů, které mohou v rozhovoru s lékařem a nemocným proběhnout, a také seznam nejčastějších zdravotních obtíží. Texty jsou zde uvedeny v českém jazyce, s překladem do cizího jazyka a také s fonetickým přepisem výslovnosti v tomto jazyce. Tematicky jsou zde zahrnuté oblasti dětského a vnitřního lékařství, gynekologie a ošetřovatelství.
V případě úrazu či jiné pojistné události se pak co nejdříve spojte se svou pojišťovnou, u které jste cestovní pojištění uzavřeli. Asistenční společnost vám pomůže vyhledat zdravotnické zařízení a poradí vám, jak postupovat. Asistenční společnosti navíc fungují non stop, takže není nutné čekat do rána.