Hlavní navigace

Klientům bank volají podvodníci, chtějí přihlašovací údaje do online bankovnictví

Sdílet

Lenka Kašparová 9. 10. 2020

Na klienty českých bank se v posledních týdnech a měsících zaměřují podvodníci, kteří se snaží získat přihlašovací údaje do jejich digitálního bankovnictví nebo čísla jejich platebních karet. Česká bankovní asociace (ČBA) i samotné banky varují, že přihlašovací údaje do bankovnictví, čísla platebních karet ani potvrzovací kódy z SMS zpráv žádná z bank od svých klientů nikdy nepožaduje.

Podvodníci se v profesionálně znějících telefonátech vydávají za pracovníky banky a tvrdí klientům, že byl napaden jejich bankovní účet a žádají je o přihlašovací údaje do elektronického bankovnictví, aby prý mohli účet zablokovat.

Česká spořitelna aktuálně čelí vlně telefonátů, v nichž se podvodníci vydávají za naše pracovníky a požadují po klientech jejich přihlašovací údaje do digitálního bankovnictví a čísla platebních karet, aby mohli zablokovat účet klienta, který je vystaven údajnému útoku hackerů. Telefonáty znějí velmi profesionálně a podvodníci je často realizují uprostřed noci, aby zastihli klienty nepřipravené a zranitelné. Za poslední týden registrujeme několik set takových telefonátů, upozorňuje Filip Hrubý, tiskový mluvčí, České spořitelny.

Podvodníci také po klientech telefonicky požadují čísla jejich platebních karet, která následně používají pro přihlášení do aplikací pro mobilní placení Apple Pay nebo Google Pay, jimiž poté platí. Přihlašovací údaje do digitálního bankovnictví a údaje z platebních karet, požadují podvodníci po klientech také v emailech a SMS zprávách, které jsou téměř k nerozeznání od oficiální komunikace bank.

Banky se kybernetické bezpečnosti kontinuálně věnují a investují do ní nemalé zdroje. Nicméně útočníci si jsou dobře vědomi, že nejslabším článkem jsou v oblasti bezpečnosti právě klienti. Proto neustále zkoušejí, zdali nenarazí na někoho méně pozorného a údaje, které by po něm banky nikdy nechtěla, jim předá, říká Tomáš Hládek, poradce ČBA pro platební styk a kyberbezpečnost.

Přihlašovací údaje do digitálního bankovnictví, čísla platebních karet ani potvrzovací kódy z SMS zpráv nikdy žádná banka nepožaduje po telefonu, emailu, SMS zprávě ani přes sociální sítě. Každý požadavek tohoto typu je pokusem o podvod. Nereagujte na něj a neprodleně informujte svou banku! 

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).