Kdy můžete odstoupit od smlouvy s operátorem?

18. 10. 2013

Sdílet

Operátoři se občas uchylují kromě změn obchodních podmínek i k výraznější obnově produktové nabídky. To má za následek někdy i změnu celého tarifu. V takovém případě máte podle právníků ze sdružení dTest možnost odstoupit od smlouvy. Důležité je v tomto případě „nezaspat“.

Mnohé zákazníky společnosti Telefónica O2 zaskočila informace, že jim budou zrušeny jejich staré tarify a operátor je převede na některý ze svých stávajících. Podobná vynucená změna tarifů nemá u nás obdoby, většina operátorů udržuje základní podmínky smluv se zákazníky tak, jak byly dohodnuty, uvedl právní poradce sdružení dTest Miloš Borovička s tím, že drobné úpravy obchodních podmínek jsou naproti tomu poměrně časté a zákazník si jich většinou ani nevšimne.

Obecně podle Borovičky platí, že jakékoliv změny smlouvy musí odsouhlasit obě strany. Zákon o elektronických komunikacích dává podle něj operátorům výjimku, pokud chtějí podmínky měnit, musí se ale držet určených pravidel. Informace o změně musí být zveřejněna nejméně jeden měsíc před datem, k němuž mají nové podmínky platit. Zákazník také musí být o změně prokazatelně informován stejným způsobem, jakým je mu zasíláno vyúčtování. Zároveň ho musí operátor poučit, že může bez sankcí odstoupit od smlouvy, upozornil Borovička a dodal, že při splnění těchto podmínek má zákazník čas na odstoupení od smlouvy nejpozději ke dni účinnosti nových podmínek. Pokud ovšem operátor zákonné podmínky nesplní, tedy například zákazníka informuje pozdě nebo mu zatají, že může ukončit smlouvu, pak změna podmínek není vůči zákazníkovi vůbec účinná, zdůraznil.

Při jednostranné změně podmínek nesmí podle právního poradce operátor zákazníkovi, který práva odstoupení od smlouvy využije, uložit žádné sankce ani pokud se jedná o smlouvu uzavřenou na dobu určitou nebo o smlouvu s dotovaným telefonem. 

Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).