Zatímco v České republice zima pomalu končí, v zahraničních vysokohorských střediscích je sezóna v plném proudu. Lidé, kteří se chystají na zimní dovolenou do zahraničí, často váhají mezi tím, jestli pojedou s cestovní kanceláří, nebo si vše zařídí sami. Kromě více zařizování je však rozdíl i v zákonných nárocích.
Aby bylo možné zájezd od cestovní kanceláře opravdu nazývat zájezdem, musí se skládat z více služeb a trvat alespoň 24 hodin. Zahrnovat tedy musí například dopravu, ubytování, ale i další služby. Pokud zvolíte cestovní kancelář, velmi záleží na tom, z jaké země bude. Pokud cestujete s českou cestovní kanceláří, vztahuje se na zájezd české právo, přestože jsou služby poskytovány v zahraničí. Naopak vyberete-li si zahraniční cestovní kancelář, bude se smlouva obvykle řídit právem daného státu,
říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.
V případě, že jste během zájezdu nespokojeni s kvalitou služeb, ihned se na místě obraťte na delegáta cestovní kanceláře. Pokud se nedočkáte nápravy, můžete reklamaci uplatnit až do 1 měsíce po návratu. Jestliže si však v cestovce zaplatíte pouze apartmán v Rakousku, kam se dopravíte sami, o zájezd v pravém slova smyslu se nejedná. Vyplývá z toho mimo jiné, že se po návratu budete těžko domáhat náhrady za případné nedostatky, a pokud cestovní kancelář zkrachuje, nedostanete náhradu od pojišťovny.
Ani pokud využijete různých webových stránek k rezervaci ubytování, nejde o zájezd. Je třeba mít na paměti, že v takovém případě uzavíráte smlouvu přímo s ubytovacím zařízením, na které vás zprostředkovatel pouze odkázal. Přičemž tato smlouva se nebude řídit českým právem, ale právem země, do které vycestujete,
upozorňuje Lukáš Zelený. Z toho pak plynou i specifické podmínky pro storno rezervace a pro místní daně spojené s ubytováním.