Hlavní navigace

Jaké profese šíření koronaviru ovlivní nejvíce?

Sdílet

Lenka Kašparová

Současná situace, kdy se kvůli opatřením vlády a karanténě, která má zpomalit epidemii koronaviru, zavírají provozovny a přerušuje se výroba má největší vliv na odvětví gastronomických služeb, cestovního ruchu a kulturu. Na těchto profesích se současná omezení mohou podepsat velmi vážně, v některých případech až existenčně. Restauracím hrozí celkové ztráty až v hodnotě desítek miliard a mnohé z nich většinu personálu propustí. Půjde hlavně o číšníky, ale ani kuchaři a další zaměstnanci na tom nejspíš nebudou lépe. Špatná situace v gastronomii dopadá i na dodavatele, například na malé pivovary.

V nelehké situaci jsou i lidé, kteří pracovali v hotelech a ubytovacích zařízeních, službách spojených s turistickým ruchem nebo v kultuře. V návaznosti na téměř totální utlumení dálkové dopravy se ocitají v problémech i zaměstnanci společností zaměřených na dopravu osob – leteckých, autobusových i železničních přepravců, říká Michal Novák z pracovního portálů Profesia.

Další ohroženou profesí jsou drobní živnostníci. Příjem by podle aktuálních prognóz mohl vypadnout až 400 tisícům pracujících. Půjde především o drobné živnostníky a ty, kteří pracují na IČO. Nucené uzavření provozoven nebude mít dopad jen na majitele drobných bister, cukráren, prodejen nebo kadeřnictví, ale také třeba i na fitness trenéry, finanční poradce, fyzioterapeuty, školitele, lektory a řadu dalších profesí, kde nemohou poskytovat služby. Uzavření obchodů se dotkne prodejců a jejich zaměstnanců. Pro některé z nich by mohla být současná situace až likvidační.

I když většina zaměstnavatelů zatím proklamuje, že se lidé o svou práci bát nemusejí, restaurace, hotely i firmy z méně očekávaných oborů už zaměstnance propouštějí – příkladem je síť autobazarů AAA, dodává Michal Novák.

Je však možné, že omezení přispějí k rozvoji digitalizace. E-shopy nabírají nové pracovníky, aby byly schopné vyhovět zvýšenému zájmu nakupujících. Prodejci, kteří kombinují oba způsoby prodeje, pak mohou ztráty z kamenných prodejen kompenzovat v on-line prostředí. V úplně jiné situaci jsou naproti tomu prodejci potravin, drogerie a lékárny, ti naopak potřebují personální posily, aby zvládli nápor kupujících.

Našli jste v článku chybu?
Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?

Žádné názory

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).