Při reklamaci objemného zboží, jako je třeba lednice nebo sedačka, nemusíte vždy dopravovat zboží k prodejci na opravu. Prodávající vás totiž může po uplatnění reklamace vyzvat k tomu, abyste věc na reklamaci odeslali či přinesli pouze za podmínky, že vám tím nevzniknou nepřiměřené obtíže.
Je-li možné dopravit zboží bez problému k prodávajícímu, musí spotřebitel poskytnout prodávajícímu součinnost a zboží k prodávajícímu dopravit. Dodání zboží k prodávajícímu však není podmínkou pro zahájení reklamace, což mimo jiné potvrdil i Nejvyšší správní soud ve svém nedávném rozhodnutí z října 2024,
vysvětlila Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest s poukazem na spor, ve kterém řešil soud případ prodávajícího, jenž ve svých obchodních podmínkách podmiňoval zahájení reklamace dodáním zboží k prodávajícímu. Za to byl následně pokutován ze strany České obchodní inspekce.
U objemného zboží, jako jsou například vestavěné spotřebiče nebo větší nábytek, by ale bylo podle Hekšové nepřiměřené chtít po spotřebiteli, aby zboží dopravil k prodávajícímu.
Pro posouzení vady navíc není vždy nutné zboží dopravovat k prodávajícímu. Vadu lze někdy vyřešit například příjezdem na místo ke spotřebiteli a následnou prohlídkou servisního technika, zvláště jedná-li se o jednodušší opravy.
upozornila šéfka spotřebitelské organizace dTest a dodala, že fotografie zboží může posloužit prodávajícímu k prvotnímu seznámení s vadou a pomohou mu připravit se na její odstranění servisním technikem u vás doma.
Jindy může k posouzení vady postačit zaslání fotografie prodávajícímu,
Posouzení vady na místě u vás doma může být podle ní někdy účelnější a levnější než přepravovat objemné zboží k prodávajícímu nebo do servisu: Náklady na reklamaci přitom nese prodávající. To znamená, že prodávající je na svoje náklady povinen zejména převzít věc k reklamaci. Vyžaduje-li prodávající, aby věc byla dopravena do místa opravy, je na něm, aby si přepravu zajistil i zaplatil
.
Hekšová poukázala, že několik případů reklamací objemného zboží už se k soudům dostalo. Z rozhodovací praxe Nejvyššího soudu poukázala na případ z roku 2017 o reklamaci koupacího sudu, kdy soud konstatoval, že doprava koupacího sudu k prodávajícímu by způsobila spotřebiteli značné potíže, a proto ji po něm není možné požadovat. Na toto rozhodnutí dále soudy navazují ve svých rozhodnutích, například Nejvyšší správní soud ve svém rozhodnutí z roku 2024 vyjmenovává jako objemné zboží vzhledem k řešenému případu také chladící boxy, terária, akvária, fontány či voliéry,
vyjmenovala Hekšová.