Pokud budete na Vánoce obdarování dárkem, který vás příliš nepotěší, máte podle zákona někdy možnost jej vrátit či vyměnit. Je ale potřeba jednat co nejdříve.
Vrátit smíte zboží jen ve vymezených případech:
- u smluv uzavřených na dálku (např. přes internet),
- u obchodu provedeného mimo prostory určené k podnikání (např. na ulici).
Často ale čtrnáctidenní lhůta pro vrácení zboží v období Vánoc nestačí. Kdo nakupoval na internetu s předstihem, mohl se o výhodu vrácení zboží připravit. Naštěstí řada e-shopů zákazníkům, kteří nakupují s předstihem, jejich aktivitu kompenzuje a dává jim možnost zboží vrátit například do konce roku. Povinnost jít nad rámec zákona sice nemají, ale lákají-li před Vánoci koupěchtivé zákazníky na prodlouženou možnost vrácení zboží, musejí ji dodržet,
říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.
Na samotné vrácení zboží máte čas do 14 dnů od chvíle, kdy jste oznámili odstoupení. Musíte jej vrátit kompletní a ideálně v původním obalu. Samozřejmostí je, že zboží je nepoškozené. Stopy vyzkoušení však nést může. Peníze vám pak obchodník musí vrátit do 14 dnů.
V běžném kamenném obchodě je vracení složitější. Možnost vrátit či vyměnit zboží je zejména ve velkých obchodech a řetězcích obvyklá, není to však povinnost podnikatele,
varuje Lukáš Zelený.
Podmínky tak bývají individuální a je dobré si vše zjistit ještě před výběrem konkrétního obchodu pro nákup.