Průměrná výše nákupu zvolna stoupá. Za poslední 4 roky vzrostla o 32 Kč, což značí 15% nárůst. Během druhého kvartálu 2018 utratili Češi v průměru 245 Kč za jednu návštěvu obchodu. V roce 2013 byla průměrná hodnota nákupu jen 213 Kč. Vyplývá to z dat společnosti GfK.
Z části za to může inflace, z části zdražování. Po očištění o inflaci je v případě potravinářského zboží reálný nárůst prodejů téměř přesně poloviční, tedy 7,5 % neboli 16 Kč. Stejných 7,5 % poté připadá na inflaci v segmentu potravin,
říká Miroslav Novák, analytik společnosti Akcenta.
Hodnota průměrného nákupu se zároveň liší s velikostí prodejny a její vybaveností. Pro řadu lidí je důležité, jestli například k obchodu přiléhá i parkoviště. Během let se také zvedl průměrný počet nákupů na osobu. Čeští spotřebitelé se totiž postupně vracejí do menších prodejen. Stále více se orientují na nákup, pro který je typická blízkost prodejny, rychlost a příjemné prostředí. Lidé také díky hospodářskému boomu kupují dražší věci než v minulosti, například kvalitnější uzeniny či mléčné výrobky. Existují ale samozřejmě i lokality, kde lidé stále preferují zboží levnější. Tam ale na druhou stranu roste počet zákazníků. Za posledních několik let i dvojnásobně.
Do budoucna lze očekávat větší oblíbenost regionálních prodejen a další růst průměrné ceny za nákup.