Na povánoční výprodeje se každoročně těší mnoho Čechů. Uváděné slevy ale někdy slevami vůbec nejsou. Obchodníci pouze využijí povánoční horečky a nálepky sleva. Je proto dobré mít na paměti několik informací, abychom nakonec nekoupili dráž, než před Vánoci.
Každý nákup je proto třeba pečlivě uvážit. Často se objevují falešné slevy, kdy prodejce cenu výrobku vlastně vůbec nesníží a slovo ‚sleva‘ použije jen jako magické zaklínadlo k nalákání nepozorného spotřebitele k nákupu. Některé obchody naopak ceny na čas zvýší, aby je pak mohly snížit na původní hladinu a vydávat tento rozdíl za slevu. Všechny podobné případy naplňují znaky klamavých obchodních praktik a jsou tedy v rozporu se zákonem,
varuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.
Vyplatí se také příliš nevěřit výlohám, které zdobí plakáty lákající na výprodej a slevy ve výši 80 %, případně totální výprodeje apod. Pod těmito čísly totiž často bývá malým písmem doplněno „až“. Většina zboží v obchodě pak takové slevy rozhodně nedosahuje.
Pokud obchodník láká na slevu, musí mít na zboží uvedenou konečnou cenu a ta musí na haléř sedět s uváděnou slevou. V případě, že sleva neodpovídá, podejte podnět České obchodní inspekci.