Počet e-mailových zpráv s reklamními sděleními podstatně klesl. Na svědomí to má nařízení o ochraně osobních údajů, známé pod zkratkou GDPR, které je účinné od 25. května 2018.
Odborníci v souvislosti s GDPR pozorují pokles odeslaných obchodních sdělení až o desítky procent. Pozitivem podle nich je, že e-maily nyní směřují zejména na skutečně relevantní skupiny uživatelů.
Newslettery a jiná obchodní sdělení patří mezi stěžejní nástroje všech e-shopů, ale i dalších obchodníků. Po 25. květnu pro odesílání těchto e-mailů platí přísnější pravidla. Po necelých dvou měsících platnosti nového nařízení vidíme pokles v odeslaných e-mailech řádově o nižší desítky procent,
říká Kateřina Fišerová z aplikace SmartEmailing.
Pokles v množství odeslaných e-mailů potvrzují i další odborníci z oboru. V souvislosti s nástupem GDPR evidujeme od 25. května pokles v rozesílkách obchodních sdělení o patnáct procent,
říká David Finger, produktový manažer služby Seznam.cz Email. O patnáct až dvacet procent méně odeslaných obchodních sdělení uvádí Petr Cikán z konzultační společnosti Acomware, desítky procent potvrzuje též Tomáš Charvát z Virusfree.cz.
Důvodem poklesu je dle mého názoru opětovné získání souhlasu se zpracováním osobních údajů ze strany příjemce, které řada společností zasílala a které příjemce zpětně nepotvrdil. Souhlas se zasíláním obchodních sdělení je zákonná náležitost, a proto se domnívám, že to je ten pravý důvod,
říká David Finger.
Podle Kateřiny Fišerové se řada obchodníků kvůli novým pravidlům drží více zpátky a obchodní sdělení raději odesílá jen na databáze, u nichž si je stoprocentně jistá, že jsou zcela v souladu s GDPR.
V některých případech došlo k přísnějšímu nastavení kritérií aktivity zákazníků, případně k vyloučení některých zdrojů kontaktů, kde nebyl korektně evidován souhlas zákazníka. GDPR tak v některých případech vedlo k většímu pročištění databáze, což má pozitivní efekt,
dodává Petr Cikán.