Na pracovním trhu již nějakou dobu nepanuje lehké období. Nedostatek zaměstnanců nutí zaměstnavatele a firmy, aby hledali své potenciální pracovníky nejrůznějšími způsoby. Čím dál více Čechů tak získává práci na doporučení od někoho známého. Vyplynulo to z průzkumu personální agentury Grafton Recruitment.
Většina dotázaných hledá práci primárně přes internet, a to v 95 % případů. Následně zkoušejí personální agentury (68 %) a doporučení svých známých (56 %).
Právě varianta, kdy získají lidé práci na doporučení svého známého, zaznamenala nejvyšší nárůst. Někdy dokonce firmy motivují stávající zaměstnance, aby sami aktivně někoho doporučili. Odměnou pak může být i finanční bonus. Kromě těchto odměn, které se u běžných profesí obvykle pohybují v rozmezí od 1000 do 5000 Kč, ale nejsou výjimkou ani programy na doporučení za desítky tisíc. Firmy hojně zavádějí i příspěvky náborové, tedy jednorázové odměny pro nově nastupující zaměstnance,
říká Jitka Součková, marketingová manažerka Grafton Recruitment.
K náboru nových zaměstnanců využívají firmy také sociální sítě. Například na sociální síti LinkedIn se dříve nejčastěji hledali IT experti, nyní patří do trojice nejvyhledávanějších personalistika, právo a cestovní ruch.