Firmám se daří. Odráží se to i na zaměstnaneckých benefitech

26. 8. 2015

Sdílet

Českým firmám se začíná dařit lépe. Důsledky pociťují i jejich zaměstnanci prostřednictvím množství benefitů. Těch nyní firmy poskytují průměrně 12, což je o dvě více než minulý rok. Informace vyplývají z průzkumu zaměstnaneckých výhod, který tradičně provádí NN pojišťovna a penzijní společnost ve spolupráci se Svazem průmyslu a dopravy ČR.

Nejčastějším zaměstnaneckým benefitem zůstává podle odpovědí respondentů mobilní telefon (88 %), příspěvek na vzdělání (83 %) a zajištění pitného režimu (81 %). Největší meziroční nárůst mezi výhodami zaznamenaly příspěvky na životní pojištění a na spoření na penzi (o 11 %, resp. 9 %). Na jednoho řadového zaměstnance česká firma vydá průměrně 10 – 15 tisíc korun.

Četnost poskytování se naopak snižuje u benefitů, jako jsou stravenky, dary a jednorázové odměny. Tyto benefity mají pouze krátkodobou hodnotu a jsou do značné míry vnímány zaměstnanci jako samozřejmost. Dnes je trendem ukázat lidem, že zaměstnavateli na nich záleží a že myslí i na jejich budoucnost, právě třeba prostřednictvím příspěvků na pojištění, myslí si Radek Špicar viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Firmy také v průzkumu uváděly, že se chystají do budoucna navyšovat příspěvky na vzdělání. Vzdělávání navíc potvrdilo pozici nejdynamičtější zaměstnanecké výhody. Rozšiřovat nabídku výhod pro pracovníky v této oblasti se v příštím roce chystá 11 % zúčastněných firem. V rámci vzdělávání také stoupá zájem o výuku jazyků. Dominantním jazykem zůstává angličtina, kterou nabízí 84 % firem. Dále je němčina (44 %) a zájem vzrůstá také o ruštinu (25 %).

Lepší ekonomickou situace zaznamenává podle průzkumu 39 % společností. Ty, které svou situaci hodnotí v porovnání s minulým rokem optimističtěji, nabízejí zaměstnaneckých výhod dokonce 13. Ty s horšími vyhlídkami naopak jen 11.

Na nabídku benefitů má vliv také velikost společnosti, která je spojená s rozmanitostí pracovních pozic a tím i potřebou nabízet více druhů benefitů. Malé firmy do 50 zaměstnanců poskytují průměrně 9 zaměstnaneckých výhod, podniky nad 250 zaměstnanců až 13. Samotné množství nabízených benefitů však není garancí spokojených a loajálních zaměstnanců, vysvětlil generální ředitel obchodu NN pojišťovny a penzijní společnosti Tomáš Nidetzký.

Zaměstnanecké benefity Procento poskytujících firem
2010 2011 2012 2013 2014 2015
Mobilní telefon 80% 84% 75% 87% 89% 88%
Vzdělávání 70% 78% 82% 85% 81% 83%
Pitný režim 71% 79% 71% 82% 75% 81%
Lékařské prohlídky 75% 78% 77%
Příspěvek na penzijní připojištění 60% 71% 74% 68% 68% 77%
Služební automobil 75% 80% 75% 76% 74% 73%
Stravenky 75% 68% 81% 82% 74% 72%
Věcné dary/jednorázové odměny 57% 64% 64% 71% 71% 66%
Příspěvek na životní pojištění 39% 54% 43% 53% 49% 60%
13. plat 32% 37% 37% 39% 39% 47%
Kultura 29% 28% 33% 41% 35% 42%
Zaměstnanecké půjčky 31% 32% 36% 38% 34% 40%
Zdraví (vitamíny, rehabilitace atd.) 24% 31% 35% 36% 39% 36%
Sport 33% 32% 39% 40% 42% 35%
Dny volna tzv. sick day 30% 25% 33%
Očkování proti chřipce 24% 28% 25% 35% 27% 31%
Příspěvek na dovolenou 20% 24% 28% 32% 27% 30%
Flexi – poukázky 14% 13% 12% 24% 26% 24%
Příspěvek na cestování do zaměstnání 14% 20% 15% 22% 20% 14%

Zdroj: NN životní pojišťovna a penzijní společnost

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Autorka je zástupkyní šéfredaktora serveru Měšec.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).