Je to sice nepříjemné, ale někdy se stane, že dárek, který jste našli pod vánočním stromečkem, nefunguje, nebo má nějaké vady. Reklamace dárku se ale nijak výrazně neliší od jiné reklamace. Problém ale bývá v tom, že prodejce může chtít prokázat, že zboží je koupené u něj a že je v záruce. Většinou se tak neobejdete bez účtenky nebo přímé pomoci toho, od koho jste dárek dostali.
Záruka či odpovědnost za vady je součástí kupní smlouvy mezi prodejcem a kupujícím. Právo uplatňovat reklamaci má výlučně dárce. V praxi většinou nikdo neověřuje totožnost osoby, která věc reklamuje, pokud přinese všechny doklady. Často to ověřit ani nejde. Jinak je tomu ale u e-shopů, které identitu svých zákazníků znají a k reklamaci mohou vyžadovat pověření. Nejčastěji postačí účtenka či faktura,
říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.
U zboží z kamenného obchodu tak můžete jít zboží vyreklamovat i vy, jakožto obdarovaný. V případě e-shopu ale musíte reklamaci nechat na tom, kdo vám dárek koupil. Případně vám může dárce písemně postoupit právo reklamovat („Já, dárce, postupuji právo reklamovat na obdarovaného…“) nebo vám napsat plnou moc k uplatňování práva z odpovědnosti za vady („Já, dárce, zplnomocňuji obdarovaného, aby vyřizoval vše související s konkrétní reklamací věci a přijímal případná plnění…“).
Při sepisování reklamačního protokolu si také ohlídejte, aby v případě, že věc nejde opravit, přišly peníze na váš účet, a ne na účet původního dárce.
I pokud reklamujete zlevněné zboží, máte stejná práva. Výjimkou je pouze situace, kdy si ve slevě vědomě kupujete vadné, kazové či poškozené zboží. To musí být zlevněno a je logické, že vada, pro kterou jste dostali slevu a věděli jste o ní od začátku, není reklamovatelná. Koupíte-li například bundu se špatným zipem s tím, že zip vyměníte sami, nemůžete za měsíc přijít zpět a bundu pro tuto vadu reklamovat,
vysvětluje Lukáš Zelený.
Pokud jste dostali k Vánocům poukaz či voucher na zboží, pohlídejte si jeho platnost. Propásnete-li datum na něm uvedené, nemusí prodejce poskytnout nic, poukázka prostě propadne. Ačkoliv to vypadá nefér, už v minulosti rozhodl Nejvyšší soud ČR ve prospěch prodejců a poukázku přirovnal k jogurtům. Je jen na zákazníkovi, jestli ho sní, nebo nechá datum spotřeby vypršet.