Češi patří mezi nejhůře pojištěné v rámci celé Evropy

12. 2. 2013

Sdílet

Je pojistná ochrana Čechů dostatečná? Jak jsme na tom s pojištěním ve srovnání se světem? A jak mu rozumíme? Nejen na tyto otázky přináší odpovědi exkluzivní průzkum veřejnosti, který Česká asociace pojišťoven (ČAP) realizovala na konci loňského roku.

Výsledky nejsou pro Čechy příliš pozitivní. Výdaje na životní i majetkové pojištění vytváří mezi Českou republikou a zbytkem Evropy výrazné rozdíly. Z pohledu podílu předepsaného pojistného vůči výdajům domácností na konečnou spotřebu jsou před námi všechny vyspělé státy západní Evropy. Obecně si lépe než Češi v celkovém předepsaném pojistném lépe vedou například Slovinci, v oblasti životního pojištění stojíme pak dokonce za Polskem a Chorvatskem. Průměrné předepsané pojistné životního pojištění na osobu činí v EU 1 234 eur oproti průměrnému pojistnému 247 eur v České republice. To naznačuje, že máme v oblasti pojištění evropské státy skutečně v čem dohánět.

Rozdíly oproti zahraničí nejsou jen ve výši pojistného. Zatímco pro naše sousedy v zemích EU představují hlavní zdroj informací při rozhodování o sjednání pojištění internetové srovnávače (48 %) a pro Slováky je to rada známých nebo příbuzných (54 %), Češi preferují osobní doporučení poradce (55 %), nejraději si však informace individuálně vyhledávají z oficiálních zdrojů (58 %). Pro životní pojištění jako pro způsob zajištění na stáří se přiklání na Slovensku 54 %, oproti 38 % respondentů u nás, uvádí manažerka komunikace ČAP Marcela Kotyrová.

Přibližně polovina lidí v celé Evropě má zřízeno více produktů u stejné pojišťovny. Stejně tak to platí o českých klientech, kteří jsou ve srovnání se zahraničními ke své pojišťovně dokonce o něco málo loajálnější. Hlavním důvodem zachování přízně je však v zahraničí jednoduchá komunikace, kvalita služeb a klientský přístup, Čechy pak motivuje především cena pojistného a získané bonusy.

Češi zbytečně mění pojišťovnu

Změnu poskytovatele životního pojištění provedl za posledních pět let každý čtvrtý Čech, v Evropě mělo důvod měnit pojišťovnu pouhých 8 % klientů pojišťoven. Pokud takovou změnu naši sousedé provádějí, je to proto, že produkt přestane odpovídat jejich aktuálním potřebám. Češi naopak mění své životní pojištění nejčastěji na základě doporučení finančního poradce. S tím bohužel souvisí i fakt, že více než 25 % respondentů se hravě nechá zlákat na nevýhodné přepojištění a neví nic o nevýhodách, které s sebou nese předčasné zrušení smlouvy, upozorňuje Marcela Kotyrová.

Průzkum probíhal v loňském roce od 23. listopadu do 3. prosince, přičemž vyhodnocení se uskutečnilo na konci prosince. Výsledky jsou prezentovány v únoru 2013 v rámci kampaně Únor měsíc pojištění, jehož mottem je „Muži versus ženy, jak se pojišťujeme“. Dotazováno bylo v rámci České republiky 1000 respondentů, na Slovensku pak 312, realizován byl společností NMS Market Research.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Kolektiv redaktorů serveru Měšec.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).