Hlavní navigace

Bazary a zastavárny často neinformují o možnostech reklamace, ukázaly kontroly

Sdílet

Jiří Hovorka 6. 4. 2018

Bazary a zastavárny mají problémy s dodržováním zákonů. Vyplývá to z kontrol provedených Českou obchodní inspekcí. Ta v roce 2017 provedla celkem 486 kontrol v těchto podnicích a porušení právních předpisů zjistila u více než poloviny z nich.

Obchodníci převážně neinformovali o možnosti zboží reklamovat, nebo o tom že se jednalo o použité zboží. V desítkách případů také kontroloři narazili na to, že obchodníci řádně neidentifikovali své klienty při výkupu zboží.

Za pozitivní však lze považovat, že nebylo zjištěno porušení zákona o omezení provozu zastaváren v noční době od 22.00 do 06.00 hodin, kdy je nákup a prodej veškerého použitého zboží zakázán, říká ústřední ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.

Z celkového počtu 486 kontrol bylo ve 266 případech zjištěno porušení právních předpisů, což představuje 54,7 procenta. Za zjištěná porušení bylo uloženo celkem 262 pokut v celkové výši 570 000 Kč. Dále Česká obchodní inspekce vydala zákaz prodeje na 97 kusů výrobků, které nesplňovaly požadavky právních předpisů. Hodnota zakázaných výrobků činila 8738 Kč. Kontroloři také zakázali používání šesti kusů měřidel.

O rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (tj. reklamace) má prodávající povinnost i u použitého zboží spotřebitele řádně informovat. Rozsah odpovědnosti prodávajícího stanoví občanský zákoník (§§ 2165–2174 zák. č. 89/2012) u spotřebního zboží obecně na 24 měsíců. Při koupi použitého spotřebního zboží lze zkrátit tuto lhůtu na polovinu. Zkrácenou dobu trvání odpovědnosti za vady je však třeba vyznačit v dokladu o koupi, stejně jako případné vady nebo nedostatky, s nimiž byl kupující předem seznámen.

Záruka se nevztahuje na vadu, se kterou byl spotřebitel již při nákupu použité věci jasně a srozumitelným způsobem seznámen a kupoval věc vědomě i s vadou. 

Zjištěná porušení zákona:

  • ve 147 případech prodávající nedodrželi svoji povinnost řádně informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu reklamace, spolu s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit (§ 13)
  • ve 125 případech prodávající porušili povinnost vyznačit v dokladu o zakoupení výrobku informaci, že se jedná o výrobek použitý nebo s vadou (§ 16 odst. 3)
  • v 60 případech bylo zjištěno nevydání dokladu o zakoupení výrobků nebo služeb, ačkoli si o něj spotřebitel požádal, nebo vydání dokladu bez zákonem stanovených náležitostí (§ 16 odst. 1)
  • ve 45 případech bylo zjištěno, že prodávající řádně neseznámil spotřebitele s cenou nabízených výrobků a poskytovaných služeb (§ 12)
  • v 36 případech prodávající porušili povinnost řádně identifikovat klienta, který zboží nabízel nebo prodával (§ 7 zákona č. 253/2008)
  • ve 3 případech byl zjištěn prodej v den státního svátku (§ 2 zákona 223/2016 Sb.) 
Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).