Násobné pojištění

Dobrý den.

Cestovní pojištění se často prodává jako (neodmítnutelná a nezrušitelná) součást jiných produktů. Například já mám pojištěnou celou rodinu s platební kartou, stejně tak manželka, a když si vyjedeme na dovolenou s cestovní kanceláří, která má jako povinnou součást zájezdu cestovní pojištění, jsem na dovolené pojištěn třikrát. Můžu v případě pojistné události uplatňovat nárok ze všech tří pojistek, aniž bych byl obviněn z pojistného podvodu? Pokud ne, proč jsou takto klienti (téměř násilím) nuceni k uzavírání nepotřebných cestovních pojistek? Co na to antimonopolní úřad a zákaz vázeného prodeje produktů?
7. 2. 2005 7:28

Odpověď

Dobrý den, pokusím se o stručné vysvětlení :
a) uplatněním nároku nesmí dojít k neoprávněnému obohacení pojištěného tedy např. při ošetření, které Vás stálo 1500 EUR, nemůžete toto uplatnit u 2 pojišťoven a získat tak celkem 3000 EUR, neboť by tak došlo k Vašemu obohacení o 1500 EUR. Stejná situace platí pro pojištění zavazadel, pojištění odpovědnosti za škodu, pojištění stornovacích poplatků. U úrazového pojištění je situace jiná - zde můžete uplatnit své nároky u všech pojistných smluv, které máte, a to v plné výši.
b) výhodu vícenásobného pojištění lze vidět v tom, že pro případ vyšší nadlimitní škody jste pojištěni až do součtu pojistných částek ! (obecně lze však říci, že pojištění u kartových programů má více výluk z pojistného plnění, někdy obsahuje i vyšší spoluúčast klienta - tímto netvrdím, že se to týká i Vašich karet) Připomínám, že pak při likvidaci vícenásobného pojištění je pojištěný povinen sdělit všem pojištovnám ostatní pojistitele s uvedením pojistných částek sjednaných v ostatních smlouvách či kartových programech.
c) já osobně postoj CK plně chápu, protože ověřování, zda je klient kvalitně a dostatečně pojištěn, není v silách jejich pracovníků. Problémy, ke kterým pak nepojištěním dojde (požadavek platby v hotovosti, zadržení klienta ve zdravotnickém zařízení), pak v plné míře padají většinou na delegáty CK a mohou mediálně poškodit i samotnou CK.
Petr Kouba (Poradce pro cestovní pojištění)
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).