Hlavní navigace

Ručení za informace

Dovolím si ještě jeden dotaz. Obrovským problémem českých bank je to, že se od banky (leták, internetové stránky, infolinka, pobočka) dozvíte nějakou informaci, ale vždy je to naprosto neprůkazné, co je či není pravda. ČS bohužel není výjimkou.
Tento příběh mi bratr vyprávěl značně rozladěn. Vrátil se z USA, kde zažil opravdu vstřícný postoj banky (vše zdarma i bez zůstatku, má-li klient problém, prakticky vždy banka uzná, že má klient pravdu apod.) a proto byl naprosto zdrcen Kocourkovem, který u nás panuje. Byl se na pobočce ČS (je jedno na které, ale byla to v Praze na Budějovické) informovat na podmínky studentského konta (konkrétně mu šlo o ty bonusy v řádu několika stovek, protože to konto tam měl a ono se tuším mělo nějak rušit). ). Úřednice říkala takové informace, které se i jemu nezdály pravdivé (přestože úředník by měl být informován lépe než klient). Tak od ní chtěl, zda by mu ty informace mohla ukázat nebo dát písemně. To však paní odmítla. Zkoušel se obrátit na někoho výše, ale opět nepochodil. Nakonec zjistil, že (jak předpokládal) ty informace byly opravdu mylné. Kdyby se na slovo zaměstnance ČS spolehl, přišel by o těch pár stovek bonusu. A na nikom by si nic nevezal, protože co se řekne ústně, to se dá popřít a vždy existuje kouzelná formulka "banka jednala v souladu se všeobecnými podmínkami".
Proč banka není schopná si za tím, co klientovi řekne, stoprocentně stát (a dát mu to tedy i písemně, má-li to přání), popř. za drobné škody způsobené klientovi takovýmto jednáním nést odpovědnost?
Nutno podotknout, že naprosto stejné zkušenosti (poskytování mylných informací bez jakékoliv odpovědnosti banky za toto pomýlení) jsou na českém trhu naprosto běžné a sám jsem to zažil několikrát také, takže nejde o "výsadu" ČS.
LK
2. 4. 2004 8:57

Odpověď

Děkuji za velmi cenný podnět. Nemohu, než s Vámi souhlasit. Je samozřejmé, že banka musí klientům poskytovat korektní informace.

Tento problém souvisí s kvalitou služeb, která byla v českém bankovním sektoru v minulých letech zanedbávána. V České spořitelně jsme v tomto směru už udělali velký kus práce, ale stále je co zlepšovat.

Jen na vysvětlenou: množství informací o produktech, které si zaměstnanci musejí pamatovat, je obrovské. Navíc, produkty se stále vyvíjejí a mění, takže zaměstnanci musejí vstřebávat stále nová a nová fakta. Jistě tedy nešlo o liknavost nebo nezájem ze strany kolegyně na přepážce. Z hlediska klienta to však pochopitelně není validní argument. Klient chce přesné informace a má na ně právo.
Klára Gajdušková (Poradce pro osobní účty)
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).