Na třech autobusových linkách společnosti Arriva můžete zaplatit bezkontaktními platebními kartami společností MasterCard a Visa. Poznáte je tak, že jsou označené speciální nálepkou (viz.fotogalerie). Tuto technologickou novinku zavádí společnost Arriva Transport Česká republika společně s Českou spořitelnou, Visa Europe a společností Telmax, která je dodavatelem technického řešení a hardware.
Z 10 autobusů bude 300
Zkusit si bezkontaktní placení si zatím můžete moci na linkách z Prahy přes Hradec Králové do Jeseníku, z Brna přes Olomouc do Jeseníku a z Ostravy do Jeseníku přes Krnov. Důvodem pro zvolení těchto linek byla údajně snaha pokrýt většinu České republiky. Počet autobusů, kde si budete moci bezkontaktně koupit jízdenku, však brzy výrazně naroste: Celkem je zatím bezkontaktními terminály vybaveno deset autobusů, v průběhu roku 2015 však plánujeme jejich počet navýšit až na 300,
uvedl ředitel společnosti Arriva Daniel Adamka.
Podle něj je vybavení autobusu bezkontaktní technologií jen o málo dražší než vybavení se standardním terminálem, který bezkontaktní placení neumožňuje. Je tedy podle něj jen otázkou času, než se touto technologií vybaví většina autobusů. Náklady na pořízení nejsou příliš vysoké. Podle obchodního ředitele Miroslava Slavíka ze společnosti Telmax vyjde jeden terminál přibližně na 35 až 65 tisíc korun v závislosti na požadavcích konfigurace.
Startovací můstek pro placení v MHD
Bezkontaktní placení v autobusech Arriva jsme si v redakci vyzkoušeli. Je výrazně jednodušší a rychlejší než hledání drobných, platební terminál vhodně reagoval na přiloženou kartu a nestalo se, ani u kolegů novinářů, že by došlo k chybě a platbu bylo nutné opakovat.
Na rozdíl od stále jen pilotního projektu placení v městské hromadné dopravě v Liberci však placení kartou v autobusech Arriva je v ostrém komerčním provozu. Jde tak o prvního autobusového dopravce v Česku, který umožňuje zakoupit jízdenku přímo ve vozidle jen s bezkontaktní platební kartou, a to bez další nutnosti rezervace předem a navíc na meziměstské spoje.
Karty potřebují internet
Ověřování platnosti platební karty probíhá v online provozu, tj. nejde o offline transakce. Proto je nutné počítat s tím, že navazování spojení s bankou a vydavatelem karty může být v některých lokalitách pomalejší: Záleží na rychlosti internetového připojení a latenci. My máme výkonné servery, banky také investují obrovské prostředky do svého IT, takže ke zpracování plateb dochází v řádu milisekund,
uvádí David Brendl z Visa Europe s tím, že s rozvojem LTE sítí v ČR se platby podle něj výrazně zrychlí.
Předražená Opencard dokazuje, že jsou levnější a lepší cesty
Od letošního jara také bezkontaktně zaplatíte v autobusech pražské hromadné dopravy, avšak jen na lince 119 spojující pražské letiště se stanicí metra Dejvická. Podle Jiřího Vajgla, který má v České spořitelně na starosti bankomaty a platební terminály, probíhají jednání s pražským dopravním podnikem ohledně rozšíření bezkontaktního placení. V létě by měl být spuštěn další pilotní projekt, jízdenky bezkontaktně zaplatíte v některých vozech,
uvedl.
Jediné bezkontaktní placení, které v Praze funguje, uskutečníte na Letišti Václava Havla Praha a v automatu na prodej jízdenek na pražském Hlavním nádraží, tedy tam, kde proudí nejvíce návštěvníků Prahy, kteří mají s pořizováním jízdenek největší potíže.
V autobusech Arriva lze kromě bezkontaktních platebních karet MasterCard a Visa používat samozřejmě i čipové dopravní karty společnosti Arriva a také čipové karty krajských dopravních systémů, např. ODISku, která platí v Moravskoslezském kraji. Řešení, které jsme představili a které funguje, stálo stopadesátkrát méně než slavná Opencard,
neodpustil si rýpnutí Miroslav Slavík, obchodní ředitel Telmaxu.
Selhání politické reprezentace?
Zatímco v jiných evropských městech cestující hromadné dopravy můžou již několik let zaplatit přepravné pomocí bezkontaktních platebních karet, bezkontaktních čipů či mobilních telefonů, u nás tato novinka postupně přichází až nyní. Je to přitom absurdní, neboť Česká republika patří mezi jedny z nejrozvinutějších zemích z hlediska bezkontaktního placení a počtu bezkontaktních karet.
Problém lze především spatřovat v neschopnosti představitelů jednotlivých měst, kteří neumí vhodně spolupracovat se soukromým sektorem (bankami a vydavateli karet) a společně zavést tyto nejmodernější technologie s minimálními náklady. Místo toho vymýšlejí vlastní řešení, která se ukazují často jako nefunkční, pronajímají si také přitom licence od pochybných společností. Značně absurdní situace je například v hlavním městě, kde byly do karty Opencard investovány stovky milionů korun. Karta přitom slouží jen jako jízdní doklad, nikoliv například jako elektronická peněženka, resp. její použití je omezené jen na vybrané parkovací automaty. Praha si navíc k této kartě pronajímá licenci na software, což je také velmi drahé.
Opencard jako malý bankovní systém
Vedení Prahy však bezkontaktním technologiím zatím šanci nedává, do pražské MHD se mohou vrátit papírové kupony, jiné řešení na problémovou OpenCard představitelé města nenašli, což se setkalo se značnou kritikou: Adriana Krnáčová vyhlašuje návrat k papírovým kupónům MHD. Kdy se dočkáme návratu ke koňce, plynovému osvětlení a parní čističce?
uvedl předseda pražské ODS a zastupitel Filip Humplík.
Je jistě chvályhodné, že se Praha zamýšlí, co s Opencard do budoucna. V tuto chvíli je však kriticky ohrožena přítomnost. Systém Opencard obsahuje nejen citlivá osobní data více než milionu uživatelů, ale také zhruba 2 miliardy korun. Jedná se de facto o malý bankovní systém Prahy. Jestliže se kdokoliv rozhodne nechat takovýto systém bez podpory, pak se jedná o obrovský hazard. Veškeré případné škody způsobené tímto krokem pak půjdou na vrub současného vedení města. Nedokáži si představit, že by jakákoliv banka nechala svůj systém bez podpory, byť na jediný den,
brání Opencard Martin Opatrný, Communication Manager Emoney Group CEE, která Opencard provozuje.
Jde to levněji a hlavně lépe
Představme si například modelový systém, kdy vedení města uzavře smlouvu s jednou z komerčních bank, která bude spravovat systém dopravních průkazů, a to bez zatížení daňových poplatníků. Hlavní město by tak mohlo ušetřit každým rokem desítky milionů Kč s tím, že náklady na celý systém by byly jen minimální či žádné. Že by do toho banky nešly? Spolupracující banka by standardně vydělávala na poplatcích z platby kartou, které by si město mohlo vyjednat výrazně níže než dnes. Vše by se dalo vytvořit elektronicky – fronty na kupóny, které prodávají za přepážkou, by se staly minulostí. Dopravní podnik by ušetřil i na mzdových nákladech. Na kartu by bylo možné nahrávat další služby podle potřeby (parkovné podle bydliště, roční poplatek za knihovnu, ale i různé soukromé služby (například členství ve fitness centru apod.))
Pro banku by tato karta byla vhodným prostředkem k akvizici klientů – mohla by nabídnout dobrovolný bankovní účet (s nulovými poplatky za vedení) a dalšími bonusy. V jedné kartě by tak občan města měl jak bankovní účet, tak cestovní doklad s nahraným kupónem. Přebytečnou Opencard by tak mohl vyhodit. Proč něco takového nejde a vracíme se k papírovým kupónům?
Současný vývoj v Plzni a Liberci, kde se dopravní podniky vydávají správným směrem a navíc s minimálními náklady pro daňové poplatníky, ukazuje, že to jde jinak. A komerční řešení společnosti Arriva je viditelným důkazem, že není nutné vymýšlet nákladné a uzavřené systémy, ale že lze vytvořit univerzální řešení s pomocí platebních karet.