Je až s podivem, kolik se najde diskutérů, kteří budou do krve hájit svůj vlastní názor, jako jediný nejspravnější a ani na chvíli se nepozastaví nad tím, že jejich vlastní postoje, potřeby a schopnosti nemusejí ani v nejmenším korespondovat s tímtéž u dalších osob, či dokonce celých sociálních skupin.
Konkrétně názory na mBank. Jak může někdo tvrdit, že mBank jetou nejlepší bankou pro masy, když na internet je napojených nějakých 35% českých domácností (domácností, nikoliv lidí) a troufám si říct, že z toho nejméně polovina není buď schopná nebo jen ochotná ovládat své účty přes jakoukoliv internetovou aplikaci.Soudný člověk tedy musí jedním dechem dodávat, že mBank je nejvýhodnější (což se nemusí rovnat slovu nejvhodnější) bankou pro osoby, které jednak nemají potřebu osobně jednat o čemkoliv v bankovních pobočkách a předevších jsou ochotné a schopné svěřit své bankovní záležitosti převážně internetu, výjimečně neosobnímu telefonu. Navíc nesmí tento člověk aktuálně potřebovat některou ze služeb, kterou mBank zatím nenabízí. Bez nejmenších pochyb potom takoví lidé (a není jich vůbec málo) nenajdou na trhu výhodnější nabídku.
Bůhvíproč u nás panuje názor, že s bankami je neradno jednat příliš často a co se nastavilo před deseti lety, to dostačuje i teď. A na tom ztroskotává další konstruktivní diskuze. Lidé, kteří se před lety na nějakou banku naštvali, dosud na ní nenajdou zbla dobrého a často argumentují tím, co už daná banka dávno nenabízí. Já naopak zastávám názor, že když už někdo chce mít své bankovní služby nastavené co nejlépe podle svých představ, měl by komunikovat s bankou co nejčastěji a neustále se připomínat a žádat o informace o to, co banka nabízí nového a co to stojí a jak lze využít tyto nabídky v jeho prospěch. Malý příklad za všechny - některé banky nabízejí elektronické zasílání výpisů levněji než výpisy papírové. Čí je to vina, že ani několik měsíců po zavedení takové služby se najdou lidé, kteří lamentují, kolik je stojí pitomý výpis k účtu, aniž by se jakkoliv zasloužili o snížení takového výdaje. V retailovém bankovnictví se jeden člověk většinou stará o několik set až několik tisíc klientů a nemůže ani při nejlepší vůli zajistit, že takové pro klienta výhodnější nastavení proběhne i bez jeho vlastní aktivity.
Koneckonců, když si vezmeme, že velkou část těch zlořečených poplaktů používají banky na udržování poboče, jejich provoz apod., je hloupé, když toho tak málo využíváme.
Já vím, lidé se často bojí, že přijdou do banky a oni jim tam nacpou něco, co nepotřebují, ale ruku na srdce, je to vina obchodníka, že se snaží prodávat? Když si jdu do krámu pro housky a mléko, ale přijdu odtamtud ještě s výhodným balením pasty na parkety, ačkoliv mám doma jen dlažbu a lino, tak těžko mohu nadávat někomu jinému než sobě.
Takže závěrem - když se o něco přete, zkuste se na ten problém podívat také z pohledu, který nejspíš zastává váš oponent, zvažte pečlivě, jestli jste při formování svého názoru skutečně správně pochopili, co psal ten druhý a také jestli jste vzali v potaz všechny možné aspekty a pokud si nejste jisti, nebojte se poukázat na to, na jakých základech váš názor stojí. Není přece žádná ostuda říci: Mně mBank vyhovuje, protože umím a chci ovládat účet přes internet, hlavní jsou pro mě minimální poplatky a klidně si počkám, co nabídnou nového. Nebo: Mně vyhovuje Spořitelna, protože tam pracuje kámoška a ačkoliv jsou jejich poplatky vysoké, upřednostním ten osobní vztah. Nebo: mBank nechci využívat, protože nevěřím bance, které šéfuje pan Báča. Nebo: Do spořky už nikdy nevstoupím, protože tam sedí taková hnusná baba. Každý přece může mít pro volbu své banky jinou motivaci a těžko paušalizovat nabo dokonce označovat lidi, jejichž skutečnou motivaci nemusím ani znát za nějaké hlupáky a vůbec ubohé je prohlásit: U mBank může být jen trotl, co nerozezná čipovou kartu od embosované a hazarduje se penězma, či - u spořky zůstávají jen socky a pitomci.
Kdybych te MEXi neznal, budu mit po precteni tohodle slohoveho cviceni v hlave zmatek. Sice mas v temer vsem pravdu, ale o to tady vubec nejde. Je to jako kdybys v listopadu 89 rikal, ze neni potreba menit politicke zrizeni, protoze komunisti se casem polidsti. Ja jsem od Komercky utekl pred par lety kvuli jejich IB do eBanky prestoze jsem vedel ze jednou jejich IB predelaji. Ale dobre si pamatuju jak ze me delali blbce ktery chce mit jiny OS a prohlizec nez oni milostive schvalili. A taky mozna kdyby par takovych jako ja neodeslo (a nepomlouvalo je na forech) meli by to stejne IB jeste dneska. Je tak nepochopitelne, ze bych se do KB nevratil ani kdyby to byla posledni banka u nas? MBank samozrejme neni pro kazdeho, ale jsem si jisty ze vetsine lidi bude stacit. Jako priklad dam svoji manzelku. Prestoze mame doma internet, IB se pouzivat nenaucila. A presto je s mBank spokojena. Prichozi platby pozna podle SMS push, zustatek kontroluje v bankomatu a penize vybira samozrejme kartou. Asi tomu nebudes verit, ale tohle vic nez polovine naroda staci. A bez poplatku.
Malé doplnění - SMS push zdarma není, zdarma je jedině E-Mail push.
Jinak včera jsem náhodou narazil na banku, která by naopak mohla vyhovovat těm, kdo si rádi zajdou na pobočku a všechno chtějí vyřizovat tam - Banco popolare (www.bpcr.cz), není sice zdarma ale její poplatky jsou (obzvlášť vzhledem k tomu, že se vše dělá papírově na pobočce) velmi vstřícné. Nevýhodou je malá pobočková síť - tedy jestli se 4 pobočkám dá vůbec říkat síť :-)
Karty mají v systému ČSOB, podle podmínek ČSOB. Jako alternativa k ČS docela dobrá. Navíc mají velmi výhodné kurzy cizích měn - hlavně devizy prodej, řekl bych, že v tomhle patří k tomu nejlepšímu na našem trhu.
Jemný souhlas, jen vezměte v potaz, že jsme na internetovém poli a tudíž určité nepochopení tu bude. Těch 65% (bez internetu) si tu s námi povídat nebude, ale já říkám, že je to jejich volba a mínus, pokud nemají schopnosti nebo nechtějí, tak prostě platí, to je život.
Lidé, kteří se před lety na nějakou banku naštvali, dosud na ní nenajdou zbla dobrého a často argumentují tím, co už daná banka dávno nenabízí.
IMHO zde nejde vždy o nabídku služeb, ale o styl chování. Pokud banka na lidi dělá sviňárny (namátkou z vlastní zkušenosti zmíním e-banku, její zpětné úpravy sazebníku apod. nebo Živnobanku, dnes Unicredit, co pošlou dopis o tom, jak zlevňují a ani tečkou nezmíní, že vyjma jedné zlevněné položky dvacet dalších zdražili a to dost), člověk jako já nemá za potřebí neustále zkoušet, zda v managementu banky pracují lidé, co by nejraději ostatní obelhávali nebo už tam jsou lidi, co chtějí nabízet fér služby za fér ceny.
Zvlášť za situace, kdy je u nás bank poměrně dost, půjdu raději ke konkurenci, kde mám aspoň šanci, že tam nebudou šupáci, než abych pořád zkoušel, zda staří parchanti přestali být parchanty a byli slušnými. Prostě důvěra v serióznost je pryč.
Když vás kamarád podrazí, aby na vás vydělal, předpokládám, že v něj nebudete svou důvěru opět vkládat, abyste si ověřil, zda už není férový, ale spíš upevníte svůj vztah z kamarády (či si takové najdete), kteří vám sviňárny nedělají.