Vlákno názorů k článku Vyřeší vyšší pokuty chaos na cestách? od anonym - Pokuta dle příjmu viníka je sice hezká myšlenka,...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 16. 4. 2009 9:47

    anonymní
    Pokuta dle příjmu viníka je sice hezká myšlenka, ale muselo by se dotáhnout vše do zdárného konce. Vždyť řada podnikatelů s vysokými příjmy je vlastně z důvodů daňové optimalizace "nemajetnými chudáky". Běžného člověka pokuta např. 2 tisíce za to, že někde na dálnici zkoušel ze své škodovky vytáhnout 145 v hodině, docela dost rozhodí, pro podnikatele v autě za 3 mega je to úsměvné dýško pro cajta a ještě mu může nabídnout předplatné, aby ho za každé překročení zákona nemuseli stavět a zdržovat, případně předvolávat k vysvětlení.
    Jsou přestupky závažné, neomluvitelné (jízda na červenou, nedání přednosti, telefonování za jízdy) a naopak nicotné (pásy, lékárna, nesvícení). Bohužel, většina z těch prvních je těžko prokazatelná (cajt vás musí "ručně" nasnímat, záznam musí mít čas, rychlost - zaměří a zdokumentuje spolehlivě a automaticky radar překročení rychlosti, ale nedání přednosti vám automat nezaznamená, průjezd na červenou je zaznamenáván jen na vybraných křižovatkách, které jsou opatřeny kamerami (obdobné i s měřením rychlosti stacionárními radary - každý tyhle úseky zná a dává si na nich pozor). Tam, kde uvedené není, nastává divoký západ, právo silnějšího a mocnějšího, jen ty kolty proklatě nízko zavěšené byly vyměněny za dražší zbraně za 4 kolech. Z důvodu problematického dokazázování uvedených nebezpečných přestupků se proto Policie zaměřuje na ony nicotné přestupky, které jsou však lépe prokazatelné (lékárnu vám zkontrolují na místě při zastavení vozidla, na pásy a světla stačí fotka s datem, rychlostí a obrazem řidiče).

    Obecní policie byly založeny za účelem dodržování pořádku v obci. Bohužel, kde se většinou pohybuji, jsem už strážníka "pěšmo" neviděl ani nepamatuji. Zato na řidiče si vyšlápli vlastně všichni a všichni chtějí hrabat na pokutách hlavně za rychlost, ve velkým městech ještě za neplacení výpalného, nikov za to, že to auto tam nějak překáží. Státní dopravní, obecní a ještě cajti z místního oddělení - všichni by se měli přejmenovat a.s. a sro - protože pracují hlavně za účelem zisku a výběru pokut od řidičů. A když pak slyšíte, jak hrozné jsou plány pokut a jak velení Policí odmítá, že jsou zaměřeni hlavně na pokuty, je z toho normálnímu člověku blivno. A je docela luxus, mít dvě policie /státní a obecní/, když obě mají takřka stejný popis činnosti - vybírat pokuty od řidičů za překročení rychlosti.

    K nehodovosti na silnicích přispívají velkou měrou i sami podnikatelé, někde v teple od barového pultu nutí své zaměstnance v terénu za volanty porušovat kdejaké předpisy. Ti musí být v jednom okamžiku na 3 místech, včera bylo pozdě, a tak hlavně náklaďáky jezdí vysokými rychlostmi, nedodržují bezpečnostní přestávky, jezdí nevyspalí. Tohle budování přetrženého hospodářství za každou cenu mělo už mnoho zcela nevinných obětí. Za socíku byly běžné 2členné osádky, viděli jste to dnes, aby závozník ukazoval, naváděl, případně na chvíli zastavil dopravu? Dnes se nebezpečné manévry vč. couvání dějí jen v jedné osobě, zrovna tak přejezdy přes celou Evropu s přáním "ono to nějak dopadne", zisky jsou přece to nejdůležitější ... Statistika nehodovosti však zatím mluví o něčem zcela jiném

    Takhle to vidím já, 30 let za volantem neprofesionálně, bez jediné zaviněné nehody, 2 pokuty - jedna za rychlost v Praze, kde na 2proudové je 80ka, jen na jednom úseku mezi 2 křižovatkami ona 80 chybí, a oni tam měřili, já nohu s plynu nesundal, nevšiml jsem si, že tam nějaké přerušení 80ky vůbec je, druhá za stání - nechal jsem dítě v autě a skočil si do obchodu, měšťáci samozřejmě číhali za bukem, až se k autu vrátím. I když jsem argumentoval, že značka zákazu nemá reflexní provedení a aut tám stálo víc, byli neinformovaní o možnosti nedodržovat dopravní značky, nespňují-li tyto zákonnou úpravu - stalo se před léty, dnes by tam asi byla značka normu splňující. Oba "těžké" prohřešky mne tehdy (4 a 9 let tomu nazad) stály po 2 stovkách, body tehdy ještě nebyly, ale se*ou mne dodnes.
  • 16. 4. 2009 12:54

    MoB (neregistrovaný)
    Jasně, za všechno můžou podnikatelé, tito vykořisťovatelé, jenom tyjí z práce dělnického a rolnického lidu... sancta simplicitas...
  • 16. 4. 2009 14:03

    Patrik Chrz
    A to já zase s pokutami dle příjmu nesouhlasím - popírá to samotný význam peněz. Podle mého názoru má být veškeré zboží a služby pro všechny dostupné za stejnou cenu (tedy včetně pokut).

    Ale co by pomohlo jsou progresivní sazby.
    První přestupek - standardní pokuta, druhý přestupek - dvojnásobná pokuta, třetí přestupek - čtyřnásobná,... A pokud by nezaplatil do x dnů - odejmutí řidičského oprávnění.
    Ten bohatý člověk by si pak mohl dovolit jen o pár "kol" víc.

    Samozřejmě toto dát na opravdu závažné přestupky a takové, kterým se lze vyhnout - alkohol, rychlost,...
    Hloupost by byla dávat to za špatné parkování, protože např. v Praze to dost často jinak nejde a profesionální řidiči by brzy byli bez řidičáku.
  • 16. 4. 2009 23:22

    bez přezdívky
    Ideálne je dať pokutu vo forme povinnosti odpracovať N hodín verejnoprospešných prác. Trest je tak pre každého rovnaký, a pritom kto zarába za hodinu 1000kč, príde o 10000kč, kto ale zarába iba 100kč/hod, vyjde ho to na 1000kč.
  • 17. 4. 2009 10:33

    V (neregistrovaný)
    Jde o to, kdo jaký má oficiální příjem. Podnikatel v autě za 3 mega může být pro úřady "chudák sociální případ", zaměstnanec nepobírající ani průměrnou mzdu a splácejí hypošku za panelákový byt pro úřady zdrojem velké zabavitelnosti příjmů
  • 17. 4. 2009 7:53

    guest (neregistrovaný)
    K těm progresivním sazbám. Problém je když jeden řidič najede třeba 2 500 km ročně a druhý - třeba řidič z povolání, ale to je jedno - např. 60 000 km ročně. Ten první třeba udělá 5 přestupků, ale při tak malém nájezdu ho policajti nevyhmátnou ani jednou. Kdežto ten druhý má smůlu. Bude platit jak mourovatý... Přitom třeba bude lepším řidičem a dělat méně přestupků vzhledem k počtu ujetých km než ten první... a za to bude trestán progresivní sazbou. Třeba proto, že musí v dnešní dynamické době dojíždět autem 50 km denně do práce.
  • 17. 4. 2009 9:09

    Patrik Chrz
    Proto jsem z toho vyloučil pokuty za parkování. Ale překračovat povolenou rychlost, předjíždět tam, kde se nesmí nebo pod jezdit vlivem alkoholu - tomu se může snadno vyvarovat jak ten, který najede 50 km, tak ten, co najede 50 tisíc km za rok.
  • 17. 4. 2009 10:40

    Jimmy (neregistrovaný)
    Skutečně existuje nějaký řidič v ČR který nikdy nepřekročí ve městě 50km/h a mimo město 90km/h ? Pokud neřídí jen babetu, tak bych takového svatého chtěl vidět. Vzhledem k tomu, že po hlavních tazích měst se běžně jezdí 60-70km/h, tak nasbírání pokut za rychlost je otázka pouhé náhody a na "nebezpečnosti řidiče" vůbec nezáleží.
  • 17. 4. 2009 10:44

    Patrik Chrz
    A proč tomu tak je? Protože se řidiči nebojí. Kontroly jsou řídké a postihy příliš mírné. Já si nepamatuji, že bych někdy překročil povolenou rychlost v obci a nebo na silnicích mimo obec. Možná o nějakých 10 - 20 km/h na dálnici.
  • 17. 4. 2009 12:09

    Jimmy (neregistrovaný)
    Měl by jste mít svatozář, ale těžko uvěřit.
    Možná by ale spíše stálo za to, zamyslet se nad tím, že pokud nějaké pravidlo pravidelně porušuje 99% lidí, zda není s daným pravidlem něco špatně. Všechny zavřít nemůžete a všem řidičák taky sebrat nemůžete.

    V takovém USA mají dopravu pořešenou poněkud lépe. S lehkou nadsázkou lze říct, že každá silnice tam má svůj rychlostí limit odpovídající konkrétní situaci. Není tedy problém vidět např. 3 paralelní ulice, každou s jiným limitem, např. průtah městem 45-55 mph, vedle větší ulice s 35mph a ještě vedle úzká ulička jen s 25mph. U nás bude všude tupě 50km/h, dnes už možná na průtahu 70km/h, pokud tam náhodou není alespoň půl kilometru žádný přechod.
    Obdobně jedna silnice vedoucí přes menší městečko může mít různou rychlost dle toho jak se noří do města. Takže na kraji města, kde je sem tam nějaký dům bude 45mph, v širším centru 35mph a v úplném centru třeba jen 25mph, zato u nás je tupě 50km/h i v místě kde nejbližší dům je ještě 200 metrů daleko.
    To se pak nelze divit že lidi porušují pravidla, když ony odporují zdravému rozumu.
  • 17. 4. 2009 16:24

    Adamantium (neregistrovaný)
    "Já si nepamatuji, že bych někdy překročil povolenou rychlost v obci a nebo na silnicích mimo obec. Možná o nějakých 10 - 20 km/h na dálnici."

    Tak to by mne opravdu zajímalo, kolik najezdíte ročně km...
  • 17. 4. 2009 10:42

    anonymní
    Evidentně nemáte ponětí, jak to ve skutečnosti funguje. Bohatý člověk těch koleček může mít kolik chce, protože má za své peníze a svůj vliv moc na patřičných místech všechno ututlat. Jednoho takového osobně znám, je to poměrně hovádko, ale sponzoruje místní policii (dává jí svoje auta, co už nepotřebuje) a taktéž rozdává úplatky (formou "předplatného", jak tu někdo psal) a můžete si být jist, že cokoliv se mu na okrese stane, tak mu projde. Mimo okres je to trochu problém, ale i to se dá.
    Prostě bohatší to budou mít vždy jednodušší než chudší. Není to úplně košer (viz mnou popsaný příklad), ale je to realita a je třeba z toho vycházet.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).