Bóže drahej jedínej, to je zas debata o ničem.
Vyplatí se klimatizace? V Čechách na těch 15 dnů, co je teplo asi ne, to v poho zvládne větrák a zatažení rolet nebo závěsů. A pořizovat si klimatizaci s tím, že ji dalších 20 let nepoužiju, protože v létě horko nebude, a když náhodou ano, tak jsme zrovna na dovolené na horách, kde takové teplo není, no to si radši zajdu na vychlazené orosené pivčo a dva panáky.
Kdy tu bylo naposledy takhle teplo jako letos?
Klimatizace se vyplatí někde v Řecku, Španělsku nebo v jiných státech, kde může běhat víc měsíců v roce. Čechy prostě nejsou státem vhodným pro houfné rozšíření klimatizací. Klima by se možná vyplatila, kdyby v zimě zároveň sloužila jako topení.
PS: tuhle jsem se zasmála jedné norské zpěvačce. Přijela na Colours of Ostrava a řekla do rádia, že v Norsku je teď „strašné horko“ – v poledne je tam +20 C! (a u nás bylo v ten den +36 ve stínu).
Jsou lidé, kteří vyšší teploty špatně snáší. Mezi ně patřím i já. Jak je nad 20 stupňů, je mi vcelku mizerně. Zdravotní problémy, které mám, mi ke snášení horka taky dvakrát nepřidávají. A co se těch zhruba 15 dnů v roce, kdy je nad 30 stupňů týče, to jsem vždycky už napůl mrtvý. Hlavně v práci potřebuji nízkou provozní teplotu, protože mi to pak skoro nemyslí. Nemyslím si proto, že je to debata o ničem. To, že Vám postačí zatáhnout žaluzie neznamená, že to pomůže ke snesení horka každému. Nesuďte hned všechno jenom podle sebe (já, já, já).
Existuje nějaký oficiální dokument, podle kterého je pro práci v kanceláři v létě za optimální považována teplota v rozmezí 18–24 stupňů, a pokud je instalována klimatizace není důvod to překračovat a v podstatě je to i v zájmu zaměstnavatele, protože nad tuto teplotu celkem výrazně klesá výkonnost. Osobně bych na dodržování trval, ať se kráva oblékne.
Pracuji ve velkoplošné kanceláři s nízkým stropem, kde je průměr 28°C celoročně, věřte, že je to tragédie. Člověk se celý den potí. Ve vedrech se sice klímuje něčím co je určeno pro místnost 4×5m (čili symbolicky), a to paradoxně v létě máme lepší klima, protože se to „řeší“. Lidi tak nějak „chápou“, že je horko, a tak to uchladíme na 30°C. Díky špatnému větráním však celý rok máme naprosto příšerně, i v zimě jsou tu teploty kolem 27°C průměr. Ale co chcete dělat, 25 lidí se nikdy nedomluví na společném klimatu.
Taky si občas říkám, že klimatizace je luxus. Pokud nejsou parné dny. V tyto parné dny proklínám škodovku, že klimatizaci do nedávna považovala za luxus za cca 35 – 40 tisíc. Kdyby páni poslanci stáli co za to, tak dají povinnost vybavovat auta klimou do zákona, stejně tak jako ABS či airbagy. Kdyby nebylo krize, tak i u nově vyráběných aut by byla klimatizace symbolem luxusu za nemalý peníz. A co bezpečnost, kterou se Škodovka neustále ohání? Tam se klimatizace neřadí? Sorry, není to k bytové klimatizaci, ale k autům.
Ale i u nově stavěných bytů by klimatizace stála za řeč, zvláště starším lidem a kardiakům působí horka problémy. Udivuje mne, že mnohé nemocnice nemají klimu, nějaké podávání neslazeného čaje moc od horka neuleví.
Řešením je v horkých dnech vyrazit do nějakého nákupního centra, tam klimatizace většinou jsou. A jestli tam něco utratíte či nikoliv, je jen vaše věc.
Provoz klimatizace stojí nějaký peníz. Přímotopy taky každý netopí a kdo je má, skučí, jak je to drahé. I když dnů k topení je u nás víc než dnů, kdy jedou klimatizace.
Na všechno studie … stačí trochu selského rozumu. Tím neodsuzuji Váš názor, ale to, jak jsme z Unie zblblí, že na vše musí být vědecká studie a zákon, nestačí logika myšlení. Ale věřím, že když auta budou klimatizací vybavena, že by si ji člověk zapnul. Když tam není, nemá co zapnout. Zrovna tak jako s topením. Taky se nemačkáte v kabátě a radši jedete v krátkých rukávech, se zapnutým topením. I když někdy člověk potká magory za volantem navlečený jak na Antarktidu a v čepici k tomu. A u těhle nabalenejch je prokázáno, že se jim hůřeji řídí, což ovlivňuje nehodovost a podobně to bude i s bezpečností při jízdě klimatizovaným autem.
Pro „Kyberneta“ 26.072010 13:48: přispěvatel „Pavel-originál“ to už napsal za mne: výrobci si za vše „nadsdandardní“ mastí nepřiměřeně kapsu. Proč by klimoška na autě měla být nadstandardem a stát 35–40 tisíc, když je to z principu chladnička, kterou v elektře koupíte za 5 tisíc? Pokud by někdo neschválil zákony, tak škodovka dodnes dává ABS či airbagy jako luxusní výbavu za nekřesťanský peníz nebo až do vyšších verzí, opět za nekřesťanský peníz. Vzpomínám si, jak před zavedením těchto „vymožeností“ Škodovka vyhrožovala, jak se ceny aut zvednou. Přišla krize, a ceny mohly jít dolů, aniž by k tomu šly úměrně dolů i zisky fabriky. V současné době se uvažuje o uzákonění další elektroniky ovlivňující jízdu (ESP a pod.), což škodovka u Fabie, Ochcávky i mršiny pro romy dávala za příplatek 15 tisíc u všech verzí (snad jen „luxusní“ L&K a čtyřkolka to má v základu), R Mégane to má jen za 10 tisíc.u nejnižší výbavy, pak ale již v sérii, Fluence to má v každé výbavě, u Clia dokonce jen za 8 tisíc- čerpám z ceníků, které mám z 2–5/2010 – možná, že nyní to bude trochu jináč, četl jsem někde, že Škodovka postupně jednotlivé modely opět zdražuje.
Abych se vrátil ke klimatizacím – u aut by se měly každoročně dezinfikovat, zde záleží na způsobu. Viděl jsem na netu jak „povrchní“ způsob, kdy vám vydezinfikují jen výduchy, ale taky „hloubkovou“, kdy z kimatizace tečou opravdové srač*y. Jak je to u bytových klimatizací? Tam se dle mého taky usazuje nějaký bordel a tam, co kondenzuje voda, určitě nějaké preberky budou.
Ale jo, když s autem vyjedu, nemám garáž, tak v krátkých rukávech nepojedu. Nechytejte mne tak za slovo. Ale když potkám na dálnici, kde široko daleko není žádný sjezd či výjezd nebo v koloně nabaleného týpka, jak má spuštěný okýnka, protože je mu v tom kabátu vedro, a je jasný, že nejede první nebo druhý kilometr s totálně promrzlým autem parkujícím celou noc venku při – 25 stupních, tak takové balíky kolem sebe nemusím.
Většina dobrých aut už topí dřív než po 15 km a extrémní mrazy – 20 tu taky tolik nepanují. Pamatuji když rodiče měli Žigulíka, ten topil po chvíli, větrání měl náporové, takže ani nemusel běžet větrák, na rozdíl od současných „moderních“ aut.
Ještě pro rádce jezdit ve vedrech se staženým okýnkem: to je na revma. Ale to se projeví až po letech. Zrovna tak jako někteří frajeři jezdí s rukou venku, taky je to na revma. A už jsem bohužel taky viděl tu ruku kus od auta, když ji nestačil při nehodě schovat. Sice to byla ruka spolujezdce, ale přišít se už nedala.
Pro zastánce neprodražovat ceny auta „zbytečnostmi“ typu klima: to by se ale technický pokrok zastavil. Nevím, zda se lidi bouřili, když začali konstruktéři dávat do aut teplovodní topení, vyhřívaná zadní skla … Taky to určitě přineslo vyšší cenu. Ale vyšší produktivitou, větší sériovostí se dá zlevnit. Pokud budou klimu montovat do každého 10. auta, bude to jistě dražší (a i montážní linka bude jinak využita) než když budou dávat klimu do každého kousku. To samé bude jednou nejen s bočními, ale třeba i hlavovými airbagy či airbagy pro zadní spolujezdce, i když mnozí budou namítat, že vzadu nikoho nevozí a že je to tedy zbytečný „přepych“. Pak se hold budou muset podívat po jiné značce nebo se podřídit, případně si nechat onen „přepych“ nechat z auta vymontovat a doufat, že mu dá prodejce nějakou slevu za vybrakované auto.
Pokud to stáhnu ke slavné Škodovce, tak zrovna u ní pozoruji, jak píší i jiní, že každý prd, byť je to v podobě stokoruny, si nechá extra zaplatit. Tuhle ukazovali v Autosalonu, jak si musíte připlatit mnoho set Kč za „obyčejný“ Škoda-káblík, abyste mohli přehrávat z USB či iPodu. Není to sice o bezpečnosti, ale jen o komfortu. Pak se ze základní ceny dostanete úplně jinam, nechcete-li tam mít z prvovýroby místo volantu řidítka. Proto jsem uváděl srovnání s Renaultem – mohu si vybrat, zda chci dobře vybavený Mégan za 250 – 300 tisíc nebo za ty samé peníze menší Fabii, kdy když nechytnu akci, tak za ty samé peníze mám holátko bez klimy a dalších vymožeností. Clio velikostně obdobné Fabii je cenově a výbavově taky někde jinde, bohužel v neprospěch domácích. Ale musíme brát v úvahu specifikace pro ten který trh. Když si dovezete jakoukoliv Škodovku třeba z Německa, nestačíte se divit, co už tenkrát měly v základu. A to jak u Felicií, tak i u novějších modelů. Proto jsem srovnával výrobky určené pro český trh. A pokud třeba v Autosalonu porovnávají výbavy a ceny těchto výbav, tak škodovky mají bohužel za stejný peníz menší výbavu, a výbava, která je za příplatek, tak je dražší než výbava u zahraničních značek. Co na to odborníci na Euro, většina doplatkové výbavy bývá nakupovaná v rámci koncernu za €, a díky tomu by tyhle eurové věci měly být levnější nebo aspoň stejně tak drahé, jako u jiných značek z eurozony.
Nemuzete dat lidem mnohatisicovou povinnost, jen na zaklade domenek. Myslim ze co se nasledku tyce, tak by daleko vice prospely bocni airbagy, ctyrbodove pasy, nebo helma a taky nic z toho neni povinne. Ja treba klimatizaci v aute nemam a vubec mi tam nechybi v tak parnych vedrech, ze by mi otevrene okynko nestacilo sem jeste s mojim autem nejel.