Integrovaný dopravní systém v sobě obsahuje kombinaci více způsobů dopravy. Kromě městské hromadné dopravy i regionální autobusovou nebo železniční dopravu. Dopravního systému se může účastnit i více přepravců. Podmínkou je sladění přepravních a tarifních podmínek. Situace v Praze, krajských a statutárních městech je poměrně bohatá. Mezi nejčastější provozovatele patří dopravní podnik příslušného města a jako dopravní prostředek je nejrozšířenější autobus spolu s vlakem. Trolejbusy a tramvaje jsou díky své technické náročnosti na infrastrukturu zastoupeny jen v některých městech. Metro je tradičně jen v Praze, ale pro pražskou dopravní obslužnost představuje významný element. Lodní doprava je v integrovaných dopravních systémech zastoupena minimálně, proto jsme ji do našeho přehledu nezařadili.
Do Integrované dopravy Plzeňska jsou zahrnuty autobusy, trolejbusy a tramvaje městské hromadné dopravy, autobusy veřejné linkové dopravy, osobní a spěšné vlaky a v traťovém úseku Plzeň – Dobřany také rychlíky,
říká Petr Panský, organizátor Integrované dopravy Plzeňska.
Jednorázové a opakované jízdné
Pro každého, kdo využívá denně městskou hromadnou dopravu, je téměř nezbytností pořízení dlouhodobé časové jízdenky. Měsíční nebo i dlouhodobější kupón přináší výhodu v podobě levnější jízdy, jenže nevýhoda je v nutnosti uhradit cenu jízdenky předem.
Od 1. ledna 2009 mohou cestující pro dopravu ve městě Ostravě a jejím přilehlém okolí využít tzv. krátkodobých jízdenek Ostrava XXL,
sděluje novinky v ostravském dopravním systému Miroslav Albrecht, tiskový mluvčí Dopravního podniku Ostrava.
Avšak ani měsíční (nebo dlouhodobý) kupón nemusí být vhodný pro každého. I jednorázově placené jízdné se může v určitých případech vyplatit více než jízdenka na delší období. Jedná se především o ty, kteří služeb hromadné dopravy nevyužívají (například se všude dostanou pěšky nebo na kole, dělá se jim v MHD nevolno, trpí klaustrofobií anebo mají zkrátka k tomuto cestování odpor plynoucí z jejich „sociálního postavení“). Do jiné skupiny se dostávají ti, kteří přijedou navštívit příbuzné a chtějí toho za svou návštěvu vidět co nejvíce. Ani těm se nedá týdenní nebo měsíční kupón doporučit. Avšak ani jednorázové jízdné pro ně není nejlevnější.
Průvodce daňovým a sociálním systémem
- daňové kalkulačky
- kalkulačky čisté mzdy
- kalkulačky sociálních dávek
- interaktivní daňová přiznání
- přehled změn v kostce
V tabulce jsou ceny jednotlivé jízdenky, včetně její platnosti v minutách. Do přehledu byla zařazena 24hodinová jízdenka, která pružně reaguje na potřeby cestujících. Po několika cestách se z ní stává výhodná koupě i přesto, že se cena může zpočátku zdát jako příliš vysoká. Měsíční kupón je jako základní alternativa pro všechny, kteří nemohou vydat částku za celoroční jízdenku, například jen v Praze přijde na 4750 korun.
Město* | Cena za jízdenku | Jízdné 24 hodin | 30 denní kupón | Délka jízdy (v minutách |
---|---|---|---|---|
Brno (zóny 100+101) | 15 Kč | 80 Kč | 530 Kč | 60 |
České Budějovice | 16 Kč | 40 Kč | 365 Kč | 60 |
Děčín (7) | 15 Kč | – | 480 Kč | – |
Frýdek-Místek | 10 Kč | – | 240 Kč | – |
Havířov | 10 Kč | – | 250 Kč (2) | – |
Hradec Králové | 15 Kč | 80 Kč | 490 Kč | 35 |
Chomutov | 15 Kč | – | 490 Kč | – |
Jihlava | 15 Kč | 52 Kč | 450 Kč | 60 |
Karlovy Vary | 12 Kč | 70 Kč | 330 Kč | 40 |
Karviná | 14 Kč | – | 250 Kč | – |
Kladno (3) | 20 Kč | – | 180 Kč | – |
Liberec | 16 Kč | 70 Kč | 500 Kč | 40 |
Mladá Boleslav (0) | 12 Kč | – | 440 Kč | – |
Most (3) | 23 Kč | – | 625 Kč | 60 |
Olomouc | 18 Kč | – | 530 Kč | 60 |
Opava | 12 Kč | – | – | – |
Ostrava | 20 Kč | 54 Kč | 205 Kč | 60 |
Pardubice | 16 Kč | 80 Kč | 400 Kč | – |
Plzeň | 16 Kč | 40 Kč | 390 Kč | 60 |
Praha | 26 Kč | 100 Kč | 550 Kč | 75 |
Přerov (3) | 18 Kč | – | 530 Kč | – |
Teplice (2) | 27 Kč | – | 860 Kč | – |
Ústí nad Labem | 19 Kč | 65 Kč | 410 Kč | 60 |
Zlín | 12 Kč | 40 Kč | 360 Kč | 40 |
Zdroj: dopravní podniky jednotlivých měst, Pozn.: údaje jsou uvedeny orientačně, záleží na počtu zakoupených tarifních zón, ty jsou u některých měst uvedeny v závorce.
Obecně platí, že čím menší město, tím jsou možnosti pro přepravu omezenější. Cena za jednu jízdenku je omezena v délce jízdy. V případě, že se jedná o jednorázově zakoupenou jízdenku, délka jízdy nehraje roli.
Úskalí v podobě pásem a časových omezení
Ve většině uvedených měst platí rozdělení území města do pásem, která se využívají pro jemnější rozlišení cen za jízdné. Pro neznalého se však může změnit v cenovou past, zvláště je-li přistižen revizorem. Ani časové omezení jedné jízdy (případně porušení pravidel při zakoupení jízdenky určenou pro nepřerušovanou jízdu) se nepromíjí a vede k pokutám.
Kdo všechno si může nárokovat slevy?
V hromadné dopravě stále přetrvává sociální rozlišení cestujících podle jejich věku a stavu. Do základní kategorie patří zejména děti, žáci, studenti, senioři, osoby se zdravotním postižením a jejich průvodci. Pro všechny uvedené skupiny platí, že mohou po splnění několika podmínek využit zlevněných tarifů pro nákup jízdenek. Ve všech skupinách, ve kterých se nenacházejí osoby se zdravotním postižením, je nutné si pohlídat nejen věk, ale i sociální status. Avšak ani státem zvýhodněný sociální status nemusí být soukromými dopravními podniky akceptovatelný.
Nárok na snížené jízdné mají zvláště ti, kteří si pořídí slevový průkaz konkrétního dopravce.
Pokuty za „jízdu na černo“
Vyplácí se jízda na černo? Pokud na to půjdeme matematicky a spočítáme si intenzitu cestování, frekvenci kontroly a výši pokuty, statisticky se jízda bez platné jízdenky může většině cestujících vyplatit. Ovšem na chlubení takové jednání není. Dopravní podniky a městská doprava jsou často ztrátové a dotuje je samotné město či další obce, kde se provozuje. Jízdou bez platné jízdenky tak „černí“ cestující uměle zdražují jízdné těm, kteří za něj poctivě platí. Ani solidární pohledy na cestující bez platné jízdenky během kontroly dopravcem nejsou na místě, svojí jízdou porušují dopravní podmínky dopravce (se kterými souhlasili nástupem do vozidla) a mohou být za to sankcionováni. Zároveň je potřeba vnímat otázku citu uplatnění sankce, kde mají zaměstnanci dopravců velké mezery a nezřídka následuje sankce po překročení minuty konce platnosti jízdenky. Pravidelného cestujícího rovněž nepotěší, když opomene označit jízdenku a obdrží při kontrole pokutu, kdežto sociálně slabý občan okupující sedadlo, případně skupina jiných nepřizpůsobivých osob, zůstane nepovšimnuta.
Bývá pravidlem, že výše pokuty za jízdu bez platné jízdenky je pevně stanovena v horní sazbě okolo 700–1000 Kč a včasným zaplacením následují slevy.
Kdy vzniká smlouva o přepravě
Přepravní smlouva je uzavřena, jestliže cestující využije své právo k přepravě tím, že nastoupí do vozidla nebo vstoupí do označeného prostoru, přístupného jen s platným jízdním dokladem. Přepravní smlouva je též uzavřena, umožní-li dopravce cestujícímu nastoupení do vozidla bez jízdenky a jízdné cestující zaplatí bezodkladně po nástupu do vozidla. (Výtah ze smluvních podmínek Dopravního podniku Ostrava).
Město | Maximální výše pokuty | Výše pokuty zaplacená na místě, nebo do určité doby |
---|---|---|
České Budějovice | 1 000 Kč | 600 Kč nebo do 15 dnů |
Děčín | 500 Kč | 500 Kč |
Frýdek-Místek | 1 000 Kč | 200 Kč nebo 500 Kč při placení složenkou |
Hradec Králové | 800 Kč | 400 Kč nebo do 3 dnů |
Jihlava | 1 000 Kč | 400 Kč na místě nebo 500 Kč do 15 dnů |
Karlovy Vary | 1 000 Kč | 500 Kč nebo do 7 dnů |
Liberec | 1 000 Kč | 600 Kč nebo do 5 dnů |
Mladá Boleslav | 1 000 Kč | 200 Kč nebo do 8 dnů, 500 Kč při prodlení splatnosti mezi 8–15 dny, 1000 Kč po 16 dnu a později |
Most | 1 000 Kč | 200 Kč nebo do 25 dnů |
Olomouc | 1 000 Kč | 700 Kč nebo do 15 dnů |
Opava | 1 000 Kč | 500 Kč nebo do 7 dnů |
Ostrava | 1 000 Kč | 500 Kč nebo do 7 dnů |
Pardubice | 1 000 Kč | 500 Kč nebo do 10 dnů |
Plzeň | 1 000 Kč | 600 Kč nebo do 10 dnů |
Praha | 950 Kč | 700 Kč nebo do 15 dnů |
Teplice | 1 000 Kč | 300 Kč nebo 500 Kč do 7 dnů |
Zlín | 1 000 Kč | 500 Kč nebo do 10 dnů |
Můžete cestovat zadarmo
Některé skupiny občanů mají ze zákona bezplatnou přepravu veřejnou dopravou. V režii dopravních podniků je tyto skupiny rozšířit ještě o další, například členy městské policie okolních měst apod. Další skupinou těch, kteří nemusejí platit za městskou hromadnou dopravu, anebo jen symbolickou částku, jsou držitelé Jánského plakety. Závisí však na počtu odběrů krve. Ne všechna města na tento způsob přistupují. Dnes už není pravidlem, že občané starší 70 let mají přepravu zdarma. Ale dopravci těmto starším občanům často nabízejí roční jízdenky za nízký paušál v řádu stokorun.
Kdo se přepravuje bezplatně v MHD
- děti do dovršení 6 let
- držitelé průkazu ZTP
- držitelé průkazu ZTP-P (i s vozíkem pro invalidy) včetně průvodce (osoba nebo pes)
- poslanec a senátor Parlamentu
- soudce Ústavního soudu
- poslanec Evropského parlamentu, zvolený na území České republiky
- členové Svazu vojenských táborů nucených prací (VTNP) a pomocných technických praporů (PTP)
- účastníci I. a II. odboje
Kdo má zlevněné jízdné v MHD
- Starobní důchodci
- Plně invalidní důchodci
- Děti od 6 do dovršení 15 let věku
- Studenti od 15 do dovršení 26 let věku