Před několika měsíci jsem na tento problém narazil - jel jsem z Pardubic a asi byla nějaká hromadná výluka, protože zpoždění měly vlaky všech tří dopravců.
Překvapilo mě, že jízdenka nešla koupit ani přes telefonní prodej Leo Expresu, zde pouze ve vlaku ovšem s přirážkou 50 Kč. Nakonec jsem jel prvním nezpožděným spojem Regiojetu, který jel asi za 45 minut.
Docela mě překvapilo, že takto jednoduchou věc nemají dopravci vyřešenu.
Záleží na typu jízdenky. Do zahraničí (Německo) používám "Včasné jízdenky", kde je vždy povinné použití konkrétního vlaku přes hranice. Pokud má vlak v Německu zpoždění, tak je dobré si toto nechat potvrdit v kanceláři/informacích DB (razítko na vytištěné PDF jízdence) a na základě toho pak lze jet pozdějším vlakem zpět do ČR.
Ačkoli je tady stále plno lidí přesvědčeno, že v Německu funguje vše lépe, tak moje zkušenosti s DB jsou vesměs ještě horší než s ČD :-) Tady má vlak sice zpoždění, ale obvykle alespoň dojede do cílové stanice.
Přes internet (aplikaci) asi ne, ale běžně jsem si kupoval jízdenku i s místenkou na zpožděný vlak u Regiojetu, ovšem na pokladně. Z toho usuzuji, že to nejspíše systémy umí, ale pro on-line prodej je tato funkce zablokována. Osobně to více méně chápu, většina cestujících si nekupuje jízdenu na vlak, který "již jel".