proč obě podmínky? někdo ve věku 65 let bude pracovat jen těch 35 let nebo je nebude mít odpracované A NĚKDO bude v tu chvíli pracovat 48 LET, KDYŽ PRACUJETE OD 17 LET A PŘI ZAMĚSTNÁNÍ A DĚTECH SI DODĚLÁTE SŠ I VŠ VZDĚLÁNÍ, které za komunistů nebylo možné, doposud mi nikdo nevysvětlil proč máme pracovat 48 let????, ať pracují ti, kteří nemají těch 35 let
Ale no tak, věk přeci není u starobního důchodu jediné kritérium. Pokud se budete "válet na úřadu práce", uzná se vám jako náhradní doba pojištění maximálně 1 rok do 55 let a dva v době nad 55 let, čili za život celkem 3 roky. Z požadovaného minima doby pojištění 35 let je to 8,6%, respektive z dnes dosažitelných cca 47 let je to 6,4 %. Pokud to někdo takto vede déle, tak to pak holt pozná na výši procentní výměry důchodu. Navíc podpora v nezaměstnanosti je také z hlediska konstrukce pojistná dávka (platí se na ni v rámci sociálních odvodů).
Krom toho, ten, kdo se válí na Úřadu práce a celý život bere jen sociální podporu, stejně do důchodu nepůjde, ale bude brát sociální podporu i v důchodovém věku. Blbé je, že sociální podpora pro nefachčenky je někdy vyšší, než minimální mzda a než důchod. To je vskutku motivující pro řadu obyvatelstva nikoli tmavé pleti.
Pokud se týká sociální podpory pro jednotlivce, tak to tak opravdu (ale opravdu) není. Zkuste si ,Jarmilo, nastudovat, jaké je životní či existenční minimum a jaké k tomu mohou být další nárokové dávky (přípěvek na bydlení atd,). A těch nenárokových také není tolik. Já bych z toho osobně žít nechtěl a ani neuměl...
ViRe, několik podobných rodin znám. Mají dávky v takové výši, že se jim nevyplatí ani pracovat za minimálku, stát jim platí i bydlení, spousta peněz mizí v hospodě a v cigaretách. Já bych tak žít taky nechtěla, nicméně existují lidi, kterým to vyhovuje a cokoli je lepší, než zvednout zadek a dokonce pracovat.
Jádro pudla je v tom slově "rodin". Když nepracující "fotr" pěti dětí pošle maminu dělat tak, aby měla alespoň polovinu minimální mzdy, tak dostanou životní minimum pro sedm lidí, daňový bonus a přídavky na 5 děcek a příspěvek na bydlení. A pokud jsou šikovní (a úředníci zbabělí), dostanou k tomu i lecjakou nenárokovou dávku (pomíjím různé fígle se sirotčími důchody, pěstounskou péčí a podobně, které se čas od času dějí...).
A pak už prostě stačí celkový příjem, který je v součtu zajímavý, byť na hlavu stále nevysoký, vhodným způsobem přerozdělit směrem k hlavě rodiny, případně panimámě. Jinak řečeno, u těchto rodin je docela pravidlem, že rodiče parazitují na dětech a na snaze státu ty děti aspoň trochu sociálně zajistit.
"proč obě podmínky?" Prostě proto, že to tak je, to nedokážete pochopit? Určitá regrese tu byla od vždycky (důchod se nikdy nevypočítával lineárně) a za roky "navíc" je vám důchod zvýšen. I když máme rovnou daň, tak v důsledku odpočtu na poplatníka (2070 Kč/měs.) mají lidé s nižšími příjmy i relativně nižší daně - je to spravedlivé? A nebyla by spravedlivá absolutně rovná daň např. 3000 Kč/měs.? Proč ne? Takto lamentovat by se dalo nad každým zákonem. Když se vám to nelíbí, tak jděte za svým poslancem senátorem nebo sama kandidujte a se to snažte změnit, sepisujte petice, pořádejte demonstrace. A proč nějaké důchody? Ať si každý spoří nebo ať ho živí děti.
35 let pojištění bude od příštího roku prostě zákonné minimum. Ale podle SKUTEČNÉ doby pojištění se pak počítá procentní výměra důchodu. Ten, kdo bude mít 48 let pojištění bude mít tuto výměru 72 % svého výpočtového základu, ten s 35 lety jen 52.5 %. (Důchod se skládá z procentní výměry a základní výměry, která je pro všechny důchodce stejná. )
Jen pro ilustraci - při odchodu do důchodu letos a výpočtovém základu 13000 Kč (ten by v tomto roce odpovídal i osobnímu vyměřovacímu základu, tedy dlouhodobému průměrnému výdělku, přepočtenému na současnou hodotu peněz, jelikož je pod první redukční hranicí), bude výše důchodu pro toho kdo bude mít odpracováno 48 let 2700 Kč základní výměry + 9360 Kč (48 let x 0,015 x 13000 Kč) procentní výměry = 12060 Kč starobní důchod. Pro toho, kdo bude mít odpracováno jen 35 let, tedy od příštího roku minimum, bude výše důchodu 2700 Kč základní výměry + 6825 Kč (35 let x 0,015 x 13000 Kč) = 9525 Kč.
Tedy ten, kdo byl důchodově pojištěn o 13 let kratší dobu bude mít důchod (při stejných průměrných výdělcích) o více než 2500 Kč měsíčně nižší!
a co ti chudácí cé celý život dřeli na nočních a nepřetržitých směnách za směšný peníz,ti bs sinezasloužili víc,třeba na příplatcích za nočních minimálně o 100% víc,ty kancelářský se pěkně do růžova vyspí,ale noční dle odborníků škodí,také prostředí kde dělají v chemii,moje máma dělala s acetonem a měla problém s krvinkami,celá fabrika smrděla daleko široko a nikdo nic nezohlednil.Každá práce není stejně honorována i když je někdy náročnější než ta lépe honorována!!!!!!!!
Vy budete hodně mladý. Právě dříve byli pracovníci podle náročnosti práce rozděleni do důchodových kategorií (I., II., III.) a podle toho byli zvýhodňováni. Takže odchod do důchodu: I.-55 let, II.-57, III.-60, základní koeficient I.-60%, II.-55%, III.-50%, zvýšení za každý rok navíc I.-2%, II.-1,5%, III.-1% a podle toho bylo i různé zastropování. Konkrétně pracovníci v chemických provozech byli II. kategorie a kascelářsští byli III. Jinak dělníci byli určitě lépe placení než úředníci a kopáč měl větší plat než učitel. A jestliže manuální pracovník závidí úředníkovi, tak se měl líp učit a mohl také sedět v kanceláři.
To jsou věčné diskuze "Neználků" o ohodnocení práce. Za doby "reálného socialismu" nás učili, že mzda je poskytována dle "množství, kvality a společenského významu vykonané práce", čili v té době holt asi mnozí co se "nadřeli za pár šupů" dělali práci společensky méně významnou.
(Mimohodem, já před r. 1989 pracoval v agrochemickém podniku, a lidé pracující přímo v terénu s chemikáliemi patřili mezi nejlépe placené zaměstnance, v sezoně s větším měsíčním příjmem, než měl ředitel.)
Dnes je to tak, že z hlediska ekonomiky podniku je pracovní síla zaměstnance komodita jako každá jiná, srovnatelná s elektřinou či třeba pohonnými hmotami. A z logiky věci plyne, pokud podnik nenarazí na umělé bariéry, typu minimální mzda, omezení zákona, či osobní vazby, že se snaží nakupovat pracovní sílu za nejlepší tržní cenu. Tedy platí jen tolik, za kolik je na trhu schopen pracovní sílu koupit v požadované kvalitě a v potřebném množství. Pokud je někdo ochoten třeba někde v Horním Dolíkově vykonávat v místním podniku konkrétní práci za 15 tisíc, je zcela irelevantní, že v krajském městě za ni jiný má 25 tisíc a v hlavním třeba 27 tis. Ta cena je (pro různé podniky) prostě dána v místě a čase.
A pokud se týká "zohlednění", způsob výpočtu důchodů je sice složitý, ale je transparentní a snadno kontrolovatelný. A mimochodem, lidé s nízkými přjmy mají podstatně lepší "náhradový poměr" (výši důchodu k výši předchozích výdělků), než je průměr či než mají lidé s příjmy vysokými.