Předvánoční čas je opravdovou žní pro média v zisku z reklam. Měsíce říjen a listopad jsou pro reklamu naprosto nejsilnějšími měsíci. Výdaje za reklamu v těchto dvou měsících představují kolem 23 % celkových ročních výdajů, řádově něco kolem 4,5 miliardy korun. Tato částka každým rokem roste.
Suma se zdá neuvěřitelná, ale rozhodně se firmám vyplatí. Díky těmto reklamám vzroste ke konci roku jejich zisk. Nejvíce to zřejmě pocítí finanční domy, které nabízejí ty nejbohatší Vánoce bez problémů. Z toho jasně vyplývá, že lidé se nechají snadno zlákat představou „naprosto báječných Vánoc“, bohužel při téhle vidině naprosto nepomýšlí na to, že v lednu nebo o něco později budou muset své dluhy začít splácet a že to zatíží jejich rozpočet.
Získat rychle, téměř během několika desítek minut, spotřebitelský úvěr není problém. Mnohdy se stává, že ho lidé uzavřou bez předchozího uvážení, právě proto, že se jim zdá, že splácení je daleko. Neuvědomují si, že za peníze půjčené od banky ve finále zaplatí společně s poplatky roční úrok od 10 % do 20 %.
Stoupající úročení je svým způsobem důsledkem toho, že velké obchodní řetězce žádají v současnosti provizi z půjček, zatímco v minulosti se na jejím splácení obchodník podílel.
Lákadlem je i dlouhodobé rozložení splátek či odklad splátek. Tady ovšem reálně hrozí, že dojde ke splácení dárků až dlouho poté, co dosloužily. V každém případě je jasné, že zadlužení domácností po Vánocích opět výrazně vzroste.
Vánoční svátky samy o sobě jsou nákladnou záležitostí. Podle průzkumu je částkou vynaloženou za vánoční svátky a Silvestra průměrně 10 000 Kč. Za největší samozřejmě položku považujeme nákup vánočních dárků, tato částka se v průměru pohybuje kolem 5 000 Kč. Liší v závislosti na složení rodiny i finančních možnostech. Méně utratí rodiny s malými dětmi, nejvíce pak rodiny s dětmi dospívajícími či dospělými, jejichž přání jsou již daleko nákladnější, zejména pokud si přejí mobilní telefon či elektroniku. V rodinách s dospělými dětmi se často vyšplhají výdaje za dárek až za horizont 10 tisíc korun. Trendem je kupovat kvalitnější a dražší elektroniku právě jako vánoční dárek.
Vánoční výdaje se neskládají jen z peněz vydaných za dárky. Ačkoli ostatní částky se v porovnání s nimi zdají malé, často tvoří, pokud je sečteme, větší položku.
Před Vánoci řešíme problém velkého úklidu. Pokud na něj nemáme čas nebo se nám do něj nechce, je řešením objednat úklidovou firmu. Firmy pracují většinou v hodinové sazbě a základní se pohybuje okolo 200 Kč za hodinu. Ovšem cena se často odvíjí od druhu práce a nebývá stejná pro mytí oken či čištění koberců. Měli bychom rozhodně počítat s tím, že úklidová firma nás přijde na více než 1 000 Kč.
Další položkou jsou peníze vydané za suroviny na pečení vánočního cukroví, nákup kapra, vánočního stromku, ozdob na stromek, pyrotechniky, vánočních dekorací… Jednou z větších položek je pak nákup potravin na sváteční dny. Z celkové sumy tvoří nemalou část peníze, které lidé vynaloží za ovoce – velmi často právě jen o vánocích nakupují ovoce více neobvyklé a dražší, které jinak během roku nekupují. Určitou a často velmi významnou položku tohoto nákupu tvoří i alkoholické nápoje, zejména před silvestrovskou oslavou.
Položka rozpočtu | Cena |
---|---|
Stromek | 300 Kč |
Kapr | 250 Kč |
Ozdoby na stromek a dekorace | 350 Kč |
Suroviny na cukroví | 350 Kč |
Sváteční menu | 1 500 Kč |
Oslava Silvestra | 1 500 Kč |
Pokud se budeme blíže zajímat o složení dárků, převažují praktické věci, počínaje kosmetikou, oblečením a knihami – tyto položky představují přibližně 81 %. Další dárky, o které je zájem, jsou hračky, CD, sportovní vybavení a DVD + videokazety – přibližně 53 %.
S větší dostupností elektroniky, jejíž cena klesá, je i ona stále častějším vánočním dárkem. Mezi jednoznačné favority patří mobilní telefony, které se stávají klasickým dárkem z této kategorie. Při jejich výběru hrají hlavní slovo parametry – barevný displej, polyfonní vyzvánění nebo tzv. reálné vyzvánění a fotoaparát, což je považováno za základ. Poté následuje počítačové vybavení, dále digitální fotoaparáty, kamery a další elektronika. Lidé, ať již kupují nebo si přejí elektroniku, dávají přednost značkovým výrobkům (80 %).
Na otázku, kolik utratíme na Vánoce, nelze dát jednoznačnou odpověď. Záleží na počtu členů domácnosti a finanční situaci. Lze uvést jen průměr – a ten činí přibližně 10 000 Kč. Co se týče peněz vydaných za vánoční dárky, i tady můžeme uvést jen průměrnou částku kolem 5 000 Kč. Každoročně utratí asi 27 % lidí částku pod průměrem, přibližně 40 % lidí se drží kolem průměrné částky za dárky a zbývající část utratí více.
V souhrnu lze říci, že lidé si většinou přejí dárky v hodnotě, kterou by mohli sami vynaložit. V přáních převažují praktické věci a drobnosti.