Hlavní navigace

Názor k článku Účty s paušálním poplatkem: Vyplatí se? od Q - V minulosti jsem měl u České spořitelny sporožirový...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 30. 1. 2007 13:08

    Q (neregistrovaný)
    V minulosti jsem měl u České spořitelny sporožirový účet a k němu i platební kartu a tu měla i manželka. V rámci "došlatrpělivost" jsem se rozhodl ukončit automatickou výměnu PK a postupně přejít k jiné bance. I když jsem v předstihu nařízeném ČS (asi 2 nebo 3 měsíce) uplatnil požadavek, aby mi již karty neobnovovali (byl jsem ujištěn, že k výrobě a následnému zatížení poplatky opravdu nedojde), přesto ji vyrobili a ještě chtěli za to nehorázný poplatek (šlo o mezinárodní Visu). To jsem odmítl a tak se mnou sepsali "žádost o vyřazení karty". Když jsem chtěl na jedné ze svých cest platit v Praze zboží přes elektronický terminál, byla má původní karta tvrdě odmítána. Bylo to v Tescu v Letňanech a jelikož tam v té době ještě měla náhodou otevřeno pobočka ČS (dnes má otevřeno již pouze do cca 19:30), zkusil jsem nejprve bankomat a když ani on mi nedal oběživo, šel jsem je zeptat do ČS. Tam mi potvrdili, že spořitelna zrušila jak budoucí PK, tak i ty stávající, co měly ještě platnost. Samozřejmě i u manželky, kterou jsem musel sehnat na opačném konci areálu, abych mohl zaplatit původní nákup, která naštěstí u sebe měla hotovost. Paradoxem bylo, že manželka platila dopoledne v jedné lékárně kartou, ale přes mechanickou žehličku. Tam to šlo samozřejmě bez problémů. Doma jsem pak začal shánět nějaký rychlý kontakt na lékárnu, abych jim vysvětlil, že budou mít problém s připsáním částky díky "zrušené" kartě. Na uvedenou lékárnu mi obchodní rejtřík zjistil jen nějakou lékárnu v Plzni a ani na tlf. informacích mi nedokázali poradit. Tak jsem kontaktoval tuším že Komerční banku, kde měli účet. Výsledkem bylo, že spořitelna lékárně připsala částku ze zrušené karty. Na jednu stranu jsem měl obavy - lékárna na základě platebního dokladu ze žehličky uplatňovala právo na inkaso v KB značně později než nám bylo provedeno odmítnutí transakce platební kartou přes elektronický terminál a spořitelna tomuto inkasu vyhověla. Kdyby nám třeba byly karty zcizeny a byly v Zákazech, tak by spořka transakce hradila ještě jak dlouho? Na druhou stranu jsem byl rád, že lékárna nebude dlužit. Při další návštěvě za cca čtvrt roku jsme si v lékárně vše vysvětlili osobně, firmu mají skutečně psanou až v Plzni a v Praze mají pobočku, dnes už tam mají taky elektronický termínál, a je s nimi vždy dobrá spolupráce.
    Když jsem si pak stěžoval u ombudsmana ČS, bez jakékoliv omluvy mi jen sdělil, že jsem podepsaný na žádosti o vyřazení karty. Ano, já podepsal vyřazení, ale těch nově vyrobených, co jsem vyrobit nechtěl. Na formuláři totiž ani žádná čísla karet nebyla uvedena, jen číslo účtu. Možná tam pak dodatečně napsali špatná čísla karet nebo to vzali komplexně. Když je klient nespokojený a chce jít jinam, tak ať táhne, mi mu ten zbytek u nás ještě znepříjemníme. Tak jsem si s nimi ještě chvíli dopisoval, nicméně trvali na svém, že jsem podepsal onu žádost. Když se na to dívám s odstupem času, tak dle mé logiky mi neměli dávat vůbec nic k podpisu, byl to přece problém spořitelny, že udělali něco co jsem již nechtěl. Možná by jim klesla statistika vydaných karet nebo byt někdo z úředníků musel platit škodu za nesprávně vyrobené karty, a tím, že jsem podepsal žádost, byli všichni z obliga - klient si to rozmyslel. Pak jsem se oklikou dověděl, že "fundovaná" obsluha ČS mi dala podepsat nesprávný formulář. To mám jako klient obsluze hejbat rukama a říkat, co má dělat? S podobnou "odborností" jsem se bohužel setkával u Spořitelny často, v rámci různých míst republiky. Co je platné, že obsluha je mladá a hezká, když nic neumí! Kam zmizeli všichni ti starší, co tam byli léta a opravdu dovedli poradit, ne jen uhnat klienta na uzavření nějakého "supervýhodného" (ale jen pro spořitelnu) produktu? Pokud jsem přišel do spořky a něco chtěl, skoro vždy nevěděli, museli někam volat a mezi sebou se dohadovat. Opravdu "profesionální" jednání. Dospělo to tak daleko, že ani na pokladní doklad nebyli schopni uvést údaje, co jsem si přál, aby tam byly uvedené. Když napsali dobře variabilní symbol, nezvládli z minulého dokladu opsat vkladatele. Když uvedli dobře vkladatele, neuvedli popis operace /o tom budu psát nížeji/. A tak dokola. K tomu ty nekonečné fronty, výpadky počítačové i bankomatové sítě. Jednou se mi zase stalo, že o víkendu nešlo u benzínky platit kartou ČS (ČS má vlastní kartové centrum). Viselo tam sic upozornění, ale co já jako klient mám dělat, abych se dostal dál? Tuto otázku jsem položil ČS. A hádejte, co odpověděli: navštívit nejbližší pobočku a udělat výběr v hotovosti (prý v takovýchto případech odpustí i poplatek za výběr). V rámci reklamy "jsme vám blíž": rušení poboček a redukce pokladních hodin jsem usoudil, že ve spořce nemohou pracovat normální lidi nebo že zkoušejí, jací jsou klienti debilové a co si nechají líbit. Pokud je víkend, jsou v rámci ČS o víkendu otevřeny asi dvě pobočky v celé ČR: Letňany v Praze a v Liberci v Hypernově. Nedávno ještě měla otevřeno i Hypernova v Průhonicích - Čestlicích, ale to je už minulostí.

    A když už jsem u té nechopnosti: Měl jsem pojištění bytu u bývalé Živnostenské pojišťovny (Pardubice) a pojistka měla číso účtu u dřívější IPB /5100 kód banky/. Platba neprocházela. Věděl jsem či tušil, že Živnostenskou pojišťovnu převzala Pojišťovna České spořitelny a tak jsem při jedné z návštěv ČS vznesl dotaz, co s tím mám jako dělat. Mladá slečna nic nevěděla, svolala konzilium, kde byla i vedoucí pobočky (dle jmenovky). Vyřešilo se to: musíte do ČSOB a tam vám už řeknou co a jak. Tak jsem do obchodky zavítal, tam mi paní prolustrovala databázi, zjistila, že kdysi učet u IPB již obchodka nemá a aniž by musela, zjišťovala, kam by mne tak mohla poslat. Ve spořce mne poslali do pr*ele, tady ... Nakonec vyzjistila, co jsem tušil, že pojistky jsou u FS ČS a že mají i u stejné finanční skupiny i účty. Tak jsem zase navštívil spořitelnu, ale jinou pobočku, kde mi informaci potvrdili, že účet je již delší dobu nich. Pojistku platím jen 1x ročně, o změnách jsem ale informován nebyl. Každou chvíli jsem od finanční skupiny dostal nějakou "důležitou" nabídku či informaci hodící se tak leda a do koše, ale takovouto závažnou informaci jsem neobdržel. Pak mne ještě vytočilo, když jsem chtěl zaplatit v zase jiné pobočce ČS pojistné, že po mne budou chtít občanku kvůli identifikaci platby a za tuto identifikaci poplatek tuším že 50 CZK! Prý že nejsem osoba s účtem disponující a dle nově platného sazebníku je hotovostní transakce s uvedením čísla pojistné smlouvy a provedená cizí osobou zpoplatněna právě touto částkou. (toto okopírovala např. i Česká pojišťovna / eBanka, která donedávna platbu pojistného brala grátis).
    No, napsal jsem písmo, že takto si tedy služby finanční skupiny ČS nepředstavuji. Ze spořitelny ani z pojišťovny ČS mi neodpověděli, i když jsem písmo adresoval jim. Odpověď mi přišla z Kooperativy, která mezitím převzala neživotní část pojistek Pojišťovny ČS. Omlouvali se za to, co nezapříčinili. Tak jsem jim napsal, že chci znát skutečného viníka (včetně neinformovanosti slečny na přepážce v ČS - kdybych chtěl uzavřít nové pojištění, to by se v ČS smekali, ale sdělení nového čísla účtu není asi honorovaná operace) a hlavně aby věděli, jaký bordel v ČS fin. skupině je. Napsali mi tedy, že stížnost předávají FS České spořitelny. Od té doby se z ČS nikdo neozval. Tomu říkám vážit si zákazníka. Abych to dokončil - jelikož hořel termín zaplacení pojistného, šel jsem na pracoviště pojišťovny, tam složil pojistné hotově a bez jakýchkoliv dalších poplatků. Když jsem jim říkal o poplatku v ČS, tak mi sdělili, že oni to provedou zrovna tak - půjdou do spořky a tam tu moji platbu složí hotově na účet. Ó, to je Kocourkov ...

    Paradoxem ještě bylo, když jsem chtěl platit jinou pojistku Pojišťovny České spořitelny v Kooperativě. Tam mi řekli, že i když teď spadám pod ně, databázi pojistek nemají a že musím buď do ČS nebo do Pojišťovny ČS. V ČS na mne zase chtěli poplatek za vklad 3. osobou, tak jsem skončil v Pojišťovně ČS. Tam jsem si ještě do nich rejpnul, jestli si u nich mohu vybrat z vkladní knížky nebo změnit trvalák ke sporožiru, když v pobočkách spořitelny lze sjednat pojištění. Nejde, funguje to jen jednosměrně. Pak jsme se shodli na tom, že uzavírat nějaké pojistky na přepážkách spořitelny je pěkná blbost. I když pracovníci spořitelny prodělají školení na pojišťování, nevědí o tom tolik, zvláště když udělají třeba dvě pojistky za měsíc. Pak následuje to, že klienti ČS chodí do pojišťovny ČS brečet, že něco nepochopili nebo že něco blbě podepsali. Navíc berou pojišťovákům kšeft. A perlička na závěr: ač pojistku uzavřete v pobočce ČS, likvidaci pojistné události vám tam už neudělají - musíte do pojišťovny.

    Znovu tedy - Ó JAKÝ KOCOURKOV !!!

    A tak ještě uvedu, co jsem slíbil výše: A když jsem tuhle platil splátku jiného pojistného na pokladně ČS a.s. v hotovosti, tak (někde mi pokladní dávají podepsat pokladní vkladový formulář "podpis dle podpisového vzoru" - jakého, když spořitelna žádný můj podpisák nevlastní? - jinde mi nic podepisovat nedávají = jaká to roztříštěnost pracovních postupů!) v tomto případě mi pokladní nic podepsat nedala (= podepisovat chtějí odsouhlasení správnosti operace? - nevím - vždy jen žádají o podpis, a dle předtisku na formuláři "dle podpisového vzoru"). Po příchodu domů jsem zjistil, že na pokladním dokladu je uveden chybný variabilní symbol - v tomto případě číslo konkrétní pojistky. Tak jsem pokladní ihned volal, ona že musím přijít do pobočky to opravit. I když to nebyla má chyba, do pobočky jsem zašel. Pokladní tam již nebyla, měla krátkou, a ani nic k opravě nezanechala, a ostatní pracovníci to prý opravit nemohou. Já osobně, když bych u někoho udělal chybu, tak bych měl snahu chybu nějak napravit, v ČS však ne. Tak to bylo chybně zúčtováno a já se musel obrátit přímo na pojišťovnu, dceřinou to společnost České spořitelny. Řešil jsem to mailem, běda, jak budu muset zase někam osobně. Téhož dne jsem dostal mailem odpověď z pojišťovny, že se tím budou zabývat a že to bude vyřizovat ta a ta. Po měsíci čekání se nic dalšího nedělo a tak jsem se ozval. Přišla jen strohá odpověď, že už je vše správně zaúčtováno.
    Takže další z okruhu ČS, kde nemám dobré zkušenosti. Chápu, že dělat omyly je lidské, nikdo nejsme neomylný, ani já, ale když nějakou botu udělám, snažím se to napravit. Tady však snaha vůbec nebyla.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).