Není "problematický", jen jsou v ČR bankomaty na každém rohu a masivně se platí "pípáním", tak to nikdo nepoužívá.
Bydlím v (bývalém západním) Německu, město cca 150 000 obyvatel, bankomatů dohromady asi 10, z toho 5 ve 100 m okolí hlavního náměstí.
Každá okrajová čtvrť má maximálně jeden, ta kde bydlím já třeba ne (a to má asi 10K obyvatel) a nejbližší bankomat je 3 km daleko.
Tak se tu cashback logicky používá mnohem víc, než když je v Česku v každé 50-tisícovém maloměstě 20 bankomatů.
Ano, ale to je dáno nastavením podmínek týkajících se karet. Němci mají své karty, s pro každého akceptovatelnými podmínkami - poplatky, tudíž nemá smysl za takových podmínek uvažovat, brát či nebrat (asociace Central Credit Committee.). Zlomek toho, co chce Visa/MC. A velmi pravděpodobně to tam je i jinak s podmínkami CB. Tak proto. Není možné jen prostě říci "tady je to jinak". Vždy je potřeba se ptát na podmínky, proč a co je jinak.
Jistě, že je problematický:
1) Funguje jen s některými kartami
2) Funguje jen v některých obchodech
3) Částka pro výběr je omezená
4) Člověk musel nakoupit za nějakou minimální částku (to už zrušili)
5) Člověk zdržuje frontu (protože cashback není častý, pokladním to trvá, nebo si s tím dokonce nevědí rady)
Pak jste ale neměl na mysli, že výběr je "problematický", ale "omezený".
To však rozhodně není to stejné slovo.
"Omezený" znamená, že něco nejede využít vždy a všude. Omezená je drtivá většina věcí na světě.
"Problematický" znamená, že když už se to používá, tak to nefunguje = dělá problémy.
Díváte se na to jen z omezeného pohledu technokrata. Já se na to dívám z pohledu zákazníka. Chce si vybrat peníze, jde do obchodu, chce udělat cashback a obchod mi řekne, že to nedělá. Tedy z jeho pohledu cashback nezafungoval. Potřebuje si vybrat 5000,-, jde do obchodu, ale 5000,- vybrat nemůže, protože to je nad limit. Opět z jeho pohledu cashback nezafungoval. Že to nezafungovalo "by design" a ne kvůli nějaké chybě je mu jedno, prostě chtěl vybrat peníze cashbackem a nevybral. A to je důvod malého rozšíření cashbacku.
P.S.: Bod "špatně vyškolená obsluha" je problém i podle vaší definice.
Samozřejmě že máte pravdu, ale ty "překážky" jsou relevantní právě jen proto, že je skoro všude v ČR mraky bankomatů.
Takže člověk nepoužije ten cashback, u kterého si musí něco pamatovat (kde, kolik), ale použije bankomat za rohem, kde takové omezení není.
Jenže kdyby tam ten bankomat za rohem nebyl, tak by každý znal zpaměti ty "strašně složité" podmínky cashbacku (tak jako zpaměti známe podmínky všeho, co je sice omezené divnými limity, ale nejde to snadno nahradit) a ten by se víc používal.
To je zcela netechnokratický, naprosto lidský pohled.
Protože ve skutečnosti nakonec vyhraje lenost - minimální energetický výdej pro získání hotovosti z účtu.
A ten jen v ČR pomocí bankomatu, když jsou na každém rohu, a třeba tady v Německu s daleko řidší sítí bankomatů pomocí cashbacku.
Tyto změny snižují energetický výdej (mentální energie) na výběr z cashbacku v ČR, ale pravděpodobně stejně nebude ve výsledku nižší než, u bankomatů (opět v ČR).
Tak on ten bankomat také není nějaké supergeniální všeřešící zařízení.
Třeba když budu potřebovat vybrat z účtu, ale získat mince, tak si po frontě u bankomatu dám ještě jednu v tabáku, kde mi ve třech za sebou řeknou, že nerozměňují, takže si budu muset koupit žvejku.
To asi mám daleko větší šanci získat mince z cashbacku (protože podle mě můžu vybrat třeba 1789 Kč, ale popravdě jsem to nikdy nezkoušel). Respektive rozhodně větší než v bankomatu, kde je přesně nulová.
Ale uznávám, není to úplně každodenní user-scenario.
Je problematický, tedy pro obchodníky - neznám sice podmínky, za jakých jim banky tu službu nabízejí, ale asi jim v duchu tradic žádné laskavosti dělat nebudou. Výhody pro zákazníky jsou přitom zřejmé - nakupovat musí tak jako tak, a ušetří cestu k bankomatu. Navíc, na malých městech (~5000), kde je bankomat jeden, je před ním obvykle ještě hlouček čekajících. Tedy vyberu hotovost, kde jsou minimem často bankovky 500, a stejně je musím v obchodě rozměnit.