Transformace zaměstnavatele: Co když si nepohorší převzatí zaměstnanci, ale ti původní?

27. 3. 2025
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Autor: Depositphotos
Zákoník práce chrání převzaté pracovníky novým zaměstnavatelem před zhoršením jejich pracovních podmínek. Mohou dát rychlou výpověď nebo získat odstupné. Ale co když jsou v důsledku převzetí nových lidí diskriminováni ti dosavadní?

Na úvodní otázku nám odpovídá nové aktuální rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR, a to jeho rozsudek z 29. 8. 2024 (spis. zn. 21 Cdo 2559/2023)

Odpovídá i na další otázku. Jak dlouho může přejímající zaměstnavatel připustit výhodnější ohodnocení pro převzaté zaměstnance, které jim zajišťoval předchozí zaměstnavatel, oproti podmínkám pro dosavadní pracovníky?

Oč v soudním sporu šlo

Zaměstnankyně pracující v organizaci sociálních služeb se žalobou domáhala doplatku k platu. (Jako zaměstnankyně veřejné sféry byla odměňována tarifním platem.) 

Žalobkyně byla zařazena do 5. platové třídy 8. platového stupně, ačkoli s ohledem na délku praxe měla být zařazena do 12. platového stupně jako ostatní srovnatelní zaměstnanci žalovaného, kteří při stejné pracovní náplni, stejném vzdělání a většinou dokonce kratší praxi dostávali platy vyšší. 

V tomto postupu spatřovala žalobkyně porušení zásady rovného zacházení, které konstatoval i oblastní inspektorát práce.

Jenomže inspektorát práce jako kontrolní úřad nemůže vyřešit její spor se zaměstnavatelem a přiznat jí doplatek. To může udělat jen soud. Inspektoráty práce mohou jen pokutovat zaměstnavatele za porušování pracovněprávních předpisů.

Neúspěšná argumentační obrana zaměstnavatele

Žalovaný zaměstnavatel uvedl, že s žalobou nesouhlasí, a navrhl její zamítnutí. Namítl, že podle § 6 nařízení vlády č. 341/2017 Sb. může zaměstnavatel určit platový tarif jakoukoliv částkou v rozpětí platových tarifů stanovených pro nejnižší a nejvyšší stupeň příslušné platové třídy (dle § 6 odst. odst. 1 písm. a) nařízení vlády, jde-li o první až pátou platovou třídu).   

Možnost využití tohoto způsobu stanovení platového tarifu umožňuje vnitřní předpis žalovaného. Zaměstnankyně, se kterými se žalobkyně srovnává, žalovaný převzal po sloučení s jinou (v oblasti sociálních služeb rovněž působící) příspěvkovou organizací, a to „včetně platových předpisů“, což dle jeho názoru zakládá důvod k rozdílnému zacházení.

Soud prvního stupně i soud odvolací žalobě vyhověl. Žalovaný zaměstnavatel se obrátil na Nejvyšší soud.

Transformace zaměstnavatele umožňuje získat odstupné, i když dal výpověď zaměstnanec

Hovoříme o převzetí zaměstnanců, došlo tedy k tzv. přechodu práv a povinností z pracovněprávních vztahů čili jak říkáme někdy v našich článcích zkráceně: transformaci zaměstnavatele. 

Také už jsme v tomto článku naznačili, že v takovém případě může dát zaměstnanec rychle výpověď s kratší výpovědní dobou. 

Aktuální pravidla jsme vysvětlovali v samostatném článku.

Prodali vás jiné firmě? Můžete odejít rychle, bez dvouměsíční výpovědní doby Přečtěte si také:

Prodali vás jiné firmě? Můžete odejít rychle, bez dvouměsíční výpovědní doby

Také jsme naznačili, že zaměstnanci mohou získat odstupné, i když výpověď dali sami.

Odstupné můžete získat, i když výpověď dáte sami. Ukazují to vyhrané soudy Přečtěte si také:

Odstupné můžete získat, i když výpověď dáte sami. Ukazují to vyhrané soudy

Základy právní úpravy rovného zacházení se zaměstnanci

Zaměstnavatelé jsou povinni zajišťovat rovné zacházení se všemi zaměstnanci, pokud jde o jejich pracovní podmínky, odměňování za práci a o poskytování jiných peněžitých plnění a plnění peněžité hodnoty, o odbornou přípravu a o příležitost dosáhnout funkčního nebo jiného postupu v zaměstnání (§ 16 odst. 1 zákoník práce).

Zásada rovného zacházení zaručuje rovná práva zaměstnancům nacházejícím se ve stejném či srovnatelném postavení a vyplývá z ní též požadavek, aby vnitřní předpisy či praxe zaměstnavatele bezdůvodně nezvýhodňovaly ani neznevýhodňovaly jedny před ostatními srovnatelnými zaměstnanci. 

Princip rovnosti zacházení je porušen, pokud odlišnost v zacházení nemá žádné objektivní a odůvodnitelné ospravedlnění.

Jednou z oblastí, v nichž jsou zaměstnavatelé povinni zajišťovat rovné zacházení, je odměňování za práci. K rozdílnému zacházení se zaměstnanci odměňovanými platem může dojít i v případě, když nejsou zařazeni – na rozdíl od jiných zaměstnanců vykonávajících stejnou práci nebo práci stejné hodnoty – do platové třídy nebo platového stupně v souladu s právními předpisy. 

Nebo naopak v případě, kdy je zaměstnanec zařazen do platové třídy a platového stupně v souladu s právními předpisy, avšak jiní zaměstnanci vykonávající stejnou práci nebo práci stejné hodnoty jsou zařazeni do vyšší platové třídy či vyššího platového stupně.

K převzetí zaměstnanců novým zaměstnavatelem dochází i bez jejich souhlasu

K přechodu práv a povinností z pracovněprávních vztahů může dojít jen v případech stanovených zákoníkem práce nebo zvláštním právním předpisem (§ 338 odst. 1 zákoníku práce)

Dochází-li k převodu části nebo celé činnosti zaměstnavatele nebo k převodu úkolů zaměstnavatele nebo jejich části k jinému, přecházejí práva a povinnosti z pracovněprávních vztahů v plném rozsahu na přejímajícího. 

Práva a povinnosti z kolektivní smlouvy přecházejí na dobu účinnosti kolektivní smlouvy, nejdéle však do konce následujícího kalendářního roku (§ 338 odst. 2 zákoníku práce).

Jsou-li splněny všechny předpoklady vyžadované zákoníkem nebo zvláštními právními předpisy, dochází k přechodu práv a povinností z pracovněprávních vztahů bez souhlasu zaměstnance a bez nutnosti rozvázání poměru zaměstnance s dosavadním zaměstnavatelem a uzavření nové pracovní smlouvy s tím přejímajícím. 

Práva a povinnosti z pracovněprávních vztahů přecházejí na přejímajícího zaměstnavatele, i kdyby s tím dotčení pracovníci nesouhlasili.

Důsledky přechodu práv a povinností

Pracovněprávní vztah převzatých zaměstnanců se nadále jako dosud řídí jejich pracovními a jinými smlouvami a účinnými kolektivními smlouvami zavazujícími původního zaměstnavatele, jakož i vnitřními předpisy původního zaměstnavatele. 

To však neznamená, že pracovní podmínky převzatých lidí nemohou být u přejímajícího zaměstnavatele do budoucna měněny.

Možnost změny poměrů a nároků převzatých zaměstnanců

Přejímající zaměstnavatel poté, co došlo k přechodu práv a povinností z pracovněprávních vztahů, ve své činnosti pokračuje s převzatými pracovníky, k nimž nadále vykonává práva a povinnosti, a to ve stejném rozsahu jako dosavadní zaměstnavatel. 

Počínaje dnem účinnosti přechodu práv a povinností přejímající zaměstnavatel organizuje a řídí práci převzatých lidí. Bez ohledu na jejich dosavadní nastavení je oprávněn v mezích stanovených zákonem, jinými právními předpisy nebo ujednáním kolektivní smlouvy či individuální smlouvy jednostranně měnit jejich pracovní podmínky. A to i změnou nebo zrušením vnitřního předpisu přijatého původním zaměstnavatelem. 

Dohodnuté pracovní podmínky z převzatých ujednání individuálních smluv je však oprávněn měnit jen na základě dohody se zaměstnancem. Nastavením pracovních podmínek daným úpravou práv a povinností původního zaměstnavatele v kolektivní smlouvě je ten přejímající vázán po dobu účinnosti kolektivní smlouvy, nejdéle však do konce následujícího kalendářního roku.

Právní úprava přechodu práv a povinností z pracovněprávních vztahů však nestanoví pro přejímajícího zaměstnavatele žádné výjimky z povinnosti zajišťovat rovné zacházení se všemi pracovníky. S výjimkou doby, po kterou je přejímající zaměstnavatel vázán právy a povinnostmi z kolektivní smlouvy, nepřipouští jinou možnost odlišného zacházení s převzatými zaměstnanci oproti těm ostatním.

Časově omezená možnost nerovného zacházení

Z uvedeného vyplývá, že po nabytí účinnosti přechodu práv a povinností z pracovněprávních vztahů je přejímající zaměstnavatel povinen učinit opatření k odstranění neospravedlnitelných nerovností v oblastech vymezených § 16 odst. 1 zákoníku práce. Tedy i v oblasti odměňování, vyplývající z odlišného nastavení práv a povinností převzatých lidí na jedné straně a ostatních zaměstnanců na straně druhé. Musí tak učinit v době přiměřené.

Její délku sice zákoník práce neupravuje, ale lze ji odvozovat z § 339a odst. 1 zákoníku práce, který upravuje možnost převzatých zaměstnanců dát výpověď v souvislosti s transformací a přechodem k novému přejímajícímu zaměstnavateli. 

Pokud ji dají do 2 měsíců po transformaci a prokážou podstatné zhoršení svých pracovních podmínek, mají nárok na odstupné. 

Prodali vás jiné firmě? Můžete odejít rychle, bez dvouměsíční výpovědní doby Přečtěte si také:

Prodali vás jiné firmě? Můžete odejít rychle, bez dvouměsíční výpovědní doby

Takže 2 měsíce by měly být pro zaměstnavatele maximem na vyřešení problémů. Po uplynutí této doby rozdílné zacházení (s výjimkou doby, po kterou je přejímající zaměstnavatel vázán právy a povinnostmi z kolektivní smlouvy) již nemůže mít objektivní a odůvodnitelné ospravedlnění.

Možnosti zajištění rovného zacházení

Způsob, jakým tak bude (v mezích vymezených právními předpisy a smluvními ujednáními) učiněno, je výhradně na přejímajícím zaměstnavateli. 

Právní úprava přechodu práv a povinností z pracovněprávních vztahů nevylučuje, že by přitom nemohlo dojít k jakémukoliv zhoršení pracovních podmínek převzatých zaměstnanců, a dokonce počítá s tím, že v souvislosti s přechodem práv a povinností z pracovněprávních vztahů může dojít i k podstatnému zhoršení jejich pracovních podmínek. 

Ustanovení § 339a zákoníku práce však, jak už jsme naznačili, pro tento případ – dojde-li k rozvázání pracovního poměru výpovědí podanou ve lhůtě 2 měsíců ode dne nabytí účinnosti přechodu práv a povinností z pracovněprávních vztahů nebo byl-li pracovní poměr zaměstnance v téže lhůtě rozvázán dohodou a soud k žalobě zaměstnance určí, že k rozvázání pracovního poměru došlo za takových podmínek – dotčeným zaměstnancům zakládá právo na odstupné.

Shrnutí toho nejpodstatnějšího

Lze proto uzavřít, že přechod práv a povinností z pracovněprávních vztahů nezakládá ospravedlnitelný důvod pro odlišné zacházení přejímajícího zaměstnavatele s převzatými zaměstnanci v podobě jejich trvalého zařazení do výhodnější platové třídy a platového stupně (určení výhodnějšího platového tarifu ve smyslu § 123 zákoníku práce) oproti ostatním zaměstnancům téhož zaměstnavatele.

Školení pro účetní - podzimní novinky

Zhodnocení sporného případu Nejvyšším soudem

Žalovaný zaměstnavatel sice zařadil žalobkyni do platového stupně v souladu se svým vnitřním předpisem, avšak jiné své zaměstnankyně vykonávající stejnou práci zařadil do vyššího platového stupně, a dopustil se tak nepřípustného nerovného zacházení, k němuž více než 20 měsíců od nabytí účinnosti přechodu práv a povinností z pracovněprávních vztahů nebyl dán ospravedlnitelný důvod.

Odvolací soud tedy správně uzavřel, že za „relevantní důvod“ pro rozdílné zacházení „nelze považovat ani skutečnost, že zvýhodnění zaměstnanci přešli k žalovanému zaměstnavateli sloučením s jinou organizací“. Nejvyšší soud ČR dovolání zaměstnavatele proti rozhodnutí odvolacího soudu zamítl.

Autor článku

Nenadávejte právníkům, zákony netvoří zdaleka jen oni. Oni je pak jen zašmodrchávají ve prospěch svých klientů, třeba zrovna vás. Budu se však snažit vám je vysvětlovat.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).