Nepovažoval bych to za nevýhodu, ale za bezpečnostní prevenci. Je to nová služba, ještě nejsou známá všechna rizika (pachatelé jsou vždy o krok na před). Za rok může být situace jiná a mohou se i změnit parametry (nahoru i dolů).
Já třeba vidím jako výhodu, že jedním kliknutím za pár sekund máte zase číslo odregistrováno a buď jej necháte offline mimo registr, nebo si jej navážete na jiný účet, třeba v jiné bance. A obratem zase funguje.
Chápu, že banky chtějí ta přiřazení nějak čístit, aby tam nehnila, když je člověk nepoužívá. Ale půl roku je fakt málo.
Use case pro platbu na mobilní číslo je: Kamarád mi dluží nějakou menší částku (za odvoz, zaplatil jsem za něj útratu), jelikož jsme kámoši, tak mě má v telefonu v kontaktech, takže mu řeknu "Pošli mi to na mobilní číslo" a on to může jednoduše udělat, bez nutnosti předávat si číslo účtu. Jednoduchost je klíčovou komponentou tohohle use case.
Když bych měl ještě někde něco párovat / kontrolovat, že je to stále spárované, tak to nemá smysl, to je jednodušší předat to číslo účtu. Nebo si v mobilním bankovnictví vygenerovat QR kód a nechat ho vyfotit, když budeme u sebe.
Když vezmu v úvahu že člověk na mobilní telefonní číslo nemá nárok a klidně se mu může stát že zanikne tak i půl roku je dlouhá doba.
Za mne z dosavadních informací mohu konstatovat že se bude jednat o zajímavý doplněk k stávajícím službám který nejspíše nevyužiji, protože načtení QR kódu mi přijde stále jednodušší a bezpečnější.
Přesně kvůli tomu vypršení jsem úplně přestal používat PSD2. Zkusmo jsem si propojil pár bank (krát X účtu v každé) a po prvním vypršení mi to celé shnilo a už jsem neměl sílu to chodit všude reinkarnovat.
Platba na mobil je hezká, ale masivně se NErozšíří, cizího člověka tam skoro určitě nenajdete, bude to fungovat max. mezi kamarády nebo kolegy. No a takhle už si dneska platíme za oběd Revolutem na dvě kliknutí a nemusím hlídat žádné vypršení něčeho..
Presne. Jak jsem psal u vedlejsiho clanku..toto ruseni registraci to zabije...To si jako s kamarady, se kterymi se 1x rocne pred vanoci schazime v hospode, budeme hromadne konrolovat, zda jsme stale v systemu nebo zda nam banka uz nezrusila registraci, kdyz se budem chtit podelit o utratu?
Absurdni
Kdyby aspon tu registraci prodluzovalo i odeslani platby...kdyz uz teda. Ale takto? Sluzba bez cilovky...
15. 11. 2023, 16:19 editováno autorem komentáře
Takže: samy banky opakovaně zdůrazňují, že právě tahle novinka pomůže k větší bezpečnosti plateb. OK. Ale pak tam nasekají takové překážky, které od toho lidi v praxi odradí.... Protože tam chtějí bezpečnostní prevenci? (jak konkrétně pomůže, že se mé telefonní číslo za půl roku automaticky "odpáruje" (a zrovna ve chvíli, kdy tu službu budu chtít po sedmi měsících s kamarády v hospodě využít, zjistím, že nejdřív musím udělat celé kolečko znovu?) To už jim radši vygeneruju QR kód... A proč je tam limit zrovna 5000 Kč, když to má chránit před řádově mnohem vyššími podvody? (zrovna tam by se "jméno majitele účtu" hodilo)
No, evidentně jiný argument nemáte, tak alespoň zkoušíte urážet. Do svazáka mi tak nějak přebývají léta. Ale, ač důchodce, nikdy jsem si nezvykl na typicky český zlozvyk odsuzovat něco nového, co bylo právě zavedeno, ale mnozí čeští exoti už předem vědí, že to nemá šanci na úspěch a že to nebude fungovat. Považui to za hloupé. Pokud to považujete za "svazáctví", tak prosím, klidně si poslušte. Ale byl bych raději, kdybyste místo urážek zkusil nějaký argument. Ale to od vás nehrozí, že?
To pravděpodobně ne. Služba je koncipovaná tak, že posílám platbu teď. Pokud by se nastavil TP, tak by se mezitím mohl změnit majitele telefonního čísla a já bych to nevěděl a tudíž by se mohla provést platby na jiný účet. Pokud by byl TP na účet, tak by to zas nebyla platba na kontakt a profil by se tak neobnovil.
16. 11. 2023, 08:44 editováno autorem komentáře
Tak já v tom problém nevidím. Během prvního půl roku celkem dobře poznám, zda je tato služba pro mě použitelný či nikoliv. Pokud využitelná nebude, tak holt po půl roce je mi registrace zrušena a já si ji neobnovím. Pokud ji ale budu využívat, tak nevidím důvod si registraci, která je velice jednoduchá, obnovit. V čem přesně tedy spatřujete "největší nevýhodu"?
No, to jste sice rozvedl, ale dost nedbale. Zapomněl jste totiž na to, že nemusíte nic kontrolovat, neboť vás systém na vypršení platnosti registrace upozorní. A není nic jendoduššího, než na čtyři kliky včetně přihlášení do bankovní apky onu registraci obovit. Ale chápu, že jsou lidé, kteří raději vidí ve všem problém...
A co jsem podle vás "přečetl nedbale", co? Ale to je jedno. Samozřejmě souhlasím, že uvidíme za rok. Ovšem celkem mě fascinuje, kolik lidí se chová typicky česky, tedy inhned po spuštění nějaké novinky ji odsoudí a vědí, že je to k ničemu. Je to hloupé, ale vzhledem k nízké inteligenci velké části české populace mě to nepřekvapuje. Nejlepší na tom je, že nejspíš právě ti samí lidé, kteří tuto novinku, jakož i další inovace, odsuzují či rovnou zavrhují, opakovaně napadají neschopnost nás seniorů se nové době a novým technologiím přizpůsobit.
Víte proč existují trvalý příkazy, dokonce i neměsíční třeba roční? Taky na pár kliknutí můžete znovu poslat příkaz znovu.
Taky vidím problém se službou, která vyžaduje pravidelnou péči. Nezačnu ji ani zkoumat, jestli a na co by mě mohla být. Prostě nemíním investovat značný jednorázový čas a k tomu navíc pravidelně jakkoliv malý čas navíc. To už je jednodušší se číslo účtu naučit zpaměti (mnohé čísla účtu jsem znal zpaměti), do mobilu si uložit QR kod, vytisknout si QR kod do peněženky nebo prostě si to číslo účtu vytisknout.
A to nemluvím o tom, že jsem si zkusil službu a zjistil jsem, že se nabízí jen některá čísla, bez možnosti si zadat číslo jiné. A kdo ví kolik háčků tam bude...
Takže není use case, vyžaduje pravidelnou správu, no nevím...