Jedna ze znacnych nevyhod je, ze lze takto lustrovat neznama telefonni cisla a zjistovat jmena jejich majitelu (aniz by bylo nutno odesilat platbu).
Pokud vám přijde jako nevýhoda, že by si někdo mohl ověřit vaše jméno podle tel. čísla tak není nic jednoduššího než nedělat nic - tedy si tel. neregistrovat a nikdo vás pod tel. číslem nenajde.
To není tak úplně pravda. Banky se zavázaly data chránit. Jistá míra ochrany existuje. Například pokud algoritmus vyhodnotí, že by chtěl nějaký klient vytěžovat data (každá banka to má nastavené jinak), tak klientovi nezobrazí jméno, nebo mu nemusí platbu umožnit ani poslat. Zároveň platí i to, že aby se někdo dozvěděl číslo účtu klienta, musí platbu realizovat, tedy poslat alespoň 1 Kč. To v kombinaci omezeným přístupem počtu dotazů ma čnb vytváří poměrně silnou ochranu a dost omezený nástroj útočníka. Samozřejmě riziko hrozí vždy, za mě ale osobně existují lepší způsoby pro útočníka s ohledem na nastavené podmínky a platba na kontakt mi přijde v tomhle bezpečná.
Nejde o vytezovani db čnb, ale o jednorazovou lustraci cisla, u ktereho mne zajima majitel.
Tomuto banky nebrani nijak (pritom by stacilo to nechat na rozhodnuti majitele, jestli chce sve jmeno odesilateli zobrazit)
Tak co? Stále jste neodpověděl, jak si takovou lustraci neznámých čísle představujete. No, důležité je, že jste si postěžoval na něco, o čem nemáte ani ánunk, že? :)
Proboha mlcte prosim. O zjisteni jmena k neznamemu cislu mate na internetu za poskedni 4 dny popsane kilometry textu. Nedelejte ze sebe zbytecne pitomce vic, nez je nezbytne. Vy ánungu.
Vite..abyste to mel jednodussi k pochopeni...lustrace neznamena vytezit obsah parovaci databaze čnb. Lustrace znamena jednorazove overeni majitele cisla..v poctu "jednou za občas"... A k tomuto ue ten system perfektne vyuzitelny ((uspesne jsem uz pouzil u dvou cisel, ktere mne zajimaly)
Jeste potrebujete s necim pomoct? Klidne se ptejte...nestydte se.
Aha! A jakpak jste to "úspěšně využil"? Samozřejmě píšedte nesmysly, neboť k tomu, aby se vám objevilo jméno osoby, která je držitelem onoho telefonního čísla, musí ta osoba provést registraci do systému. vysvětlíte mi, jak jste přesvědčil právě držitele telefonních čísel, aby ono telefonní číslo měli zaregistrované nejen u nějakého bankovního účtu, ale také si ho v době od 14.11.2023, kdy byl systém spuštěn, zaregistrovali do systému "plateb na kontaktk"?
No, řekl bych, "FRENKY", že pitomce jste tím, co jste napsal, udělal ze sebe vy.
Přeji hezký den!
Že se bavíme o číslech, registrovaných v systému, jsem předpokládal od začátku. Promiňte, nedošlo mi, že i toto potřebujete explicitně vysvětlit.
Ale ok, v pořádku, plyne z toho pro mne ponaučení, že příště si při diskusi s Vámi snížím IQ o 30 bodů. Pak si budeme jistě rozumět hned napoprvé...
Tímto bych konveraci s Vámi uzavřel s sem se už vracet nebudu. Sbohem.
20. 11. 2023, 08:45 editováno autorem komentáře
No, takže cituji váš příspěvek, na který jsem reagoval: "Jedna ze znacnych nevyhod je, ze lze takto lustrovat neznama telefonni cisla a zjistovat jmena jejich majitelu (aniz by bylo nutno odesilat platbu)." Z toho příspěvku je naprosto zřejmé, že vůbec netušíte, jak ten systém funguje, neboť to, zda je "neznámé číslo" v systému registrováno, zjistíte pouze tak, že na něj zadáte platbu, kteru samozřejmě pak nemusíte odeslat. Pokud ale to číslo v systému registrováno není, tak vám ani neukáže žádné jméno, neboť nemá z čeho. Takže mi zcela jistě vysvětlíte, jak jste udělal (cituji): "A k tomuto ue ten system perfektne vyuzitelny ((uspesne jsem uz pouzil u dvou cisel, ktere mne zajimaly)" (pomíjím při vaší "vysoké inteligenci" neznalost české gramatiky). Ale to mi zřejmě nevysvětlíte, protože vy se přeci od začátku bavíte o číslech, která jsou registrována v systému, muhehe, že?
No, takže, abych diskusi také uzavřel, jako jste udělal vy, tak vy nemusíte inteligenci nijak snižovat, neb vaše inteligence opravdu, ale opravdu vyšší, než pokojová teplota, být nemůže. Sbohem!
Jejda, je to přeci jednoduché.
Pohledem do svých kontaktů v bankovní aplikaci vidím, že cca 10 % čísel je už zaregistrováno. To je po par dnech provozu nečekaně hodně. V jiných sociálních bublinách to může být více.
Takže hledat neznámá čísla v tom jde, akorát je třeba počítat s tím, že se dá najít jen pár procent čísel. Když se ale najde, je výsledek garantovaný.
Takový seznam tu od dob Zlatých stánek nebyl.
Řekl bych, že vaše bublina bude mít spíš nadprůměrnou míru registrace.
Když na to číslo zavolám, tak mám slušnou pravděpodobnost, že se dotyčný představí, případně mi své jméno sdělí na dotaz "Kdo tam?", "Kam jsem se to dovolal?" atp. Úspěšnost jistě nebude stoprocentní, ale rozhodně větší, než lustrování přes platby na účet.
Tak u mě byste zcela jistě neuspěl. Kdžy mi někdo volá, ozvu se obligátním "prosím" a své jméno zásadně nesděluji. Volající se mi musí představit a sdělit mi, komu že volá. Pak mu teprve sdělím, zda volá správné osobě či je na omylu. Je to velice jednoduchý a léty prověřený způsob, jak se hned na začátku hovoru zbavit nejrůznějších šmejdů. Neznáš jméno toho, komu voláš? Tak mi vlez na záda! :) Jinak s vámi souhlasím, že v pánově sociální bublině jde buď od nadrůměrnou registraci, ale spíš si myslím, že docela obyčejně kecá :)
Bavíme se o tom, s jakou úspěšností by šlo číslo lustrovat, ne o tom, jak (tvrdíte, že) to děláte zrovna vy. Mě byste třeba přes platbu na kontakt nevylustroval, protože to číslo propojené nemám. Ale je to relevantní? Není.
Tak mě by ani ve snu nenapadlo někoho lustrovat přes platbu na kontakt, neboť dobře vím, že je to naprostý nesmysl :) To se jen někteří zdejší diskutující lojzové předvádějí, jak je to k tomuto účelu bezvadný systém a dokonce to přirovnávají ke Zlatým stránkám, hlupáčci! :)
To myslíte vážně? A víte o tom, že ve Zlatých stránkách jste si mohl najít podle příjmení osobu a její telefonní číslo, jakož i bydliště té osoby? Pokud ovšem podle registru tel. čísel v předmětném systému chcete hledat osobu, tak zadáte telefonní číslo do apky systém vám sdělí, že buď to číslo registrováno je a ukáže vám jméno a příjmení, což je vše, eventuálně vám pouze sdělí, že ono telefonní číslo není registrováno. Toď vše. Takže, kde je to vaše srovnání se Zlatými stránkami? A moje kontakty? Tak ty mi neukáží, kdo v systému z osob, které tam mám, registrován je, neboť moje banka, jakož i většina ostatních bank, které se v systému zatím zapojily, tuto funkci, tedy "prosvícení registrovaných osob", nepodporuje.
V ČR je cca 14 milionů aktivních mobilních telefonních čísel. V takových Zlatých stránkách vám přeji příjemné hledání :)
Článek nezmiňuje největší nevýhodu, která to podle mě dost zabije: Pokud vám půl roku nikdo nepošle platbu, tak se vazba mezi účtem a telefonním číslem zruší a musíte ji navázat znovu.
Nepovažoval bych to za nevýhodu, ale za bezpečnostní prevenci. Je to nová služba, ještě nejsou známá všechna rizika (pachatelé jsou vždy o krok na před). Za rok může být situace jiná a mohou se i změnit parametry (nahoru i dolů).
Já třeba vidím jako výhodu, že jedním kliknutím za pár sekund máte zase číslo odregistrováno a buď jej necháte offline mimo registr, nebo si jej navážete na jiný účet, třeba v jiné bance. A obratem zase funguje.
Chápu, že banky chtějí ta přiřazení nějak čístit, aby tam nehnila, když je člověk nepoužívá. Ale půl roku je fakt málo.
Use case pro platbu na mobilní číslo je: Kamarád mi dluží nějakou menší částku (za odvoz, zaplatil jsem za něj útratu), jelikož jsme kámoši, tak mě má v telefonu v kontaktech, takže mu řeknu "Pošli mi to na mobilní číslo" a on to může jednoduše udělat, bez nutnosti předávat si číslo účtu. Jednoduchost je klíčovou komponentou tohohle use case.
Když bych měl ještě někde něco párovat / kontrolovat, že je to stále spárované, tak to nemá smysl, to je jednodušší předat to číslo účtu. Nebo si v mobilním bankovnictví vygenerovat QR kód a nechat ho vyfotit, když budeme u sebe.
Když vezmu v úvahu že člověk na mobilní telefonní číslo nemá nárok a klidně se mu může stát že zanikne tak i půl roku je dlouhá doba.
Za mne z dosavadních informací mohu konstatovat že se bude jednat o zajímavý doplněk k stávajícím službám který nejspíše nevyužiji, protože načtení QR kódu mi přijde stále jednodušší a bezpečnější.
Tak načtení QR kódu je samozřejmě dobrá věc, ale vyžaduje to vytvoření tohoto kódu a jeho předložení či zaslání tomu, kdo mi má zaplatit. To jsou krok navíc oproti platbě na kontakt.
Přesně kvůli tomu vypršení jsem úplně přestal používat PSD2. Zkusmo jsem si propojil pár bank (krát X účtu v každé) a po prvním vypršení mi to celé shnilo a už jsem neměl sílu to chodit všude reinkarnovat.
Platba na mobil je hezká, ale masivně se NErozšíří, cizího člověka tam skoro určitě nenajdete, bude to fungovat max. mezi kamarády nebo kolegy. No a takhle už si dneska platíme za oběd Revolutem na dvě kliknutí a nemusím hlídat žádné vypršení něčeho..
Presne. Jak jsem psal u vedlejsiho clanku..toto ruseni registraci to zabije...To si jako s kamarady, se kterymi se 1x rocne pred vanoci schazime v hospode, budeme hromadne konrolovat, zda jsme stale v systemu nebo zda nam banka uz nezrusila registraci, kdyz se budem chtit podelit o utratu?
Absurdni
Kdyby aspon tu registraci prodluzovalo i odeslani platby...kdyz uz teda. Ale takto? Sluzba bez cilovky...
15. 11. 2023, 16:19 editováno autorem komentáře
Takže: samy banky opakovaně zdůrazňují, že právě tahle novinka pomůže k větší bezpečnosti plateb. OK. Ale pak tam nasekají takové překážky, které od toho lidi v praxi odradí.... Protože tam chtějí bezpečnostní prevenci? (jak konkrétně pomůže, že se mé telefonní číslo za půl roku automaticky "odpáruje" (a zrovna ve chvíli, kdy tu službu budu chtít po sedmi měsících s kamarády v hospodě využít, zjistím, že nejdřív musím udělat celé kolečko znovu?) To už jim radši vygeneruju QR kód... A proč je tam limit zrovna 5000 Kč, když to má chránit před řádově mnohem vyššími podvody? (zrovna tam by se "jméno majitele účtu" hodilo)
No, já bych ty dva kliky, které jsou potřeba k registraci tel. čísla do systému, kolečkem nenazval. Pardon, jsou to čtyři kliky včetně přihlášení do bankovní apky :)
No, evidentně jiný argument nemáte, tak alespoň zkoušíte urážet. Do svazáka mi tak nějak přebývají léta. Ale, ač důchodce, nikdy jsem si nezvykl na typicky český zlozvyk odsuzovat něco nového, co bylo právě zavedeno, ale mnozí čeští exoti už předem vědí, že to nemá šanci na úspěch a že to nebude fungovat. Považui to za hloupé. Pokud to považujete za "svazáctví", tak prosím, klidně si poslušte. Ale byl bych raději, kdybyste místo urážek zkusil nějaký argument. Ale to od vás nehrozí, že?
Otázkou bude, jestli bude fungovat trvalý příkaz třeba si posílat každému čtvrt roku haléř a tak udržovat registraci aktivní.
Nicméně vidím tam víc důvodů neztrácet s touto službou čas.
To pravděpodobně ne. Služba je koncipovaná tak, že posílám platbu teď. Pokud by se nastavil TP, tak by se mezitím mohl změnit majitele telefonního čísla a já bych to nevěděl a tudíž by se mohla provést platby na jiný účet. Pokud by byl TP na účet, tak by to zas nebyla platba na kontakt a profil by se tak neobnovil.
16. 11. 2023, 08:44 editováno autorem komentáře
Tak já v tom problém nevidím. Během prvního půl roku celkem dobře poznám, zda je tato služba pro mě použitelný či nikoliv. Pokud využitelná nebude, tak holt po půl roce je mi registrace zrušena a já si ji neobnovím. Pokud ji ale budu využívat, tak nevidím důvod si registraci, která je velice jednoduchá, obnovit. V čem přesně tedy spatřujete "největší nevýhodu"?
Rozvedl jsem to ve svém příspěvku z 15. 11. 2023 9:40.
Jinak přesně na totéž dojel "nultibanking" - zobrazení účtů více bank v jednom IB. Zajímavá služba, ale nutnost to každou chvíli obnovovat to zabilo.
No, to jste sice rozvedl, ale dost nedbale. Zapomněl jste totiž na to, že nemusíte nic kontrolovat, neboť vás systém na vypršení platnosti registrace upozorní. A není nic jendoduššího, než na čtyři kliky včetně přihlášení do bankovní apky onu registraci obovit. Ale chápu, že jsou lidé, kteří raději vidí ve všem problém...
Čtete dost nedbale. Proto jsem zmiňoval ten multibanking, kde to právě těch "pár jednoduchých kliků" které ale člověk musel pořád opakovat zabilo.
No, řekneme si tak za rok, za dva.
A co jsem podle vás "přečetl nedbale", co? Ale to je jedno. Samozřejmě souhlasím, že uvidíme za rok. Ovšem celkem mě fascinuje, kolik lidí se chová typicky česky, tedy inhned po spuštění nějaké novinky ji odsoudí a vědí, že je to k ničemu. Je to hloupé, ale vzhledem k nízké inteligenci velké části české populace mě to nepřekvapuje. Nejlepší na tom je, že nejspíš právě ti samí lidé, kteří tuto novinku, jakož i další inovace, odsuzují či rovnou zavrhují, opakovaně napadají neschopnost nás seniorů se nové době a novým technologiím přizpůsobit.
Víte proč existují trvalý příkazy, dokonce i neměsíční třeba roční? Taky na pár kliknutí můžete znovu poslat příkaz znovu.
Taky vidím problém se službou, která vyžaduje pravidelnou péči. Nezačnu ji ani zkoumat, jestli a na co by mě mohla být. Prostě nemíním investovat značný jednorázový čas a k tomu navíc pravidelně jakkoliv malý čas navíc. To už je jednodušší se číslo účtu naučit zpaměti (mnohé čísla účtu jsem znal zpaměti), do mobilu si uložit QR kod, vytisknout si QR kod do peněženky nebo prostě si to číslo účtu vytisknout.
A to nemluvím o tom, že jsem si zkusil službu a zjistil jsem, že se nabízí jen některá čísla, bez možnosti si zadat číslo jiné. A kdo ví kolik háčků tam bude...
Takže není use case, vyžaduje pravidelnou správu, no nevím...
Ale to je přeci vaše věc. Já to už využil a pro mě je to služba jak dělaná. Ale to víte, to jsme my senioři...:)
To je nejspíš proto, že po půl roce už mobilní operátor může nepoužívané telefonní číslo přidělit jinému uživateli.
Hehe, tak jsem si naivně myslel, že si touto cestou budu moct posílat peníze mezi účty u různých bank, aniž bych si ta čísla musel pamatovat, a ono to má celé tu zásadní nevýhodu, že jedno tel. číslo může být jen u jednoho bankovního účtu.
Někdo by měl přijít s nějakým elegantnějším řešením, tohle mi připomíná rovnák na vohybák.
Treba misto tel cisla provadet registraci emailu. Teoreticky by to fungovat mohlo...
Jinak na prelevani penez mezi svymi ucty v ruznych bankach snad mate vytvoreny sablony ne?
15. 11. 2023, 20:37 editováno autorem komentáře
A jak by sis to elegantnější řešení představoval? Kdybys měl k jednomu telefonnímu číslo přiřazeno několik bankovních účtů v různých bankách, tak jak by pak bankovní systém poznal, do jaké banky chceš zrovna peníze poslat?
Ale proc by ne? Proc by se mne appka pri odesilani platby na kontakt nemohla zeptat na ktery z vice uctu, sparovanych s timto telefonnim cislem, to chci poslat?
Mozna casem se dockame..
Platby na kontakt jsou primárně určeny k jinému účelu, než ke kterému je chce používat uživatel WIFT. Pro převody peněz mezi vlastními účty slouží šablony plateb, které už jsou vymyšlené dlouho :-)
Jako první mi platbu na kontakt nabídla ČSOB, tak jsem to aktivoval, ale problém u mě je, že mám více mobilů a s tím více tel. čísel, takže známý kolikrát ani neví, na jaký kontakt se mi dovolá nebo zdali už jsem sim kartu nedobíjel a zrušil a místo ní koupil nějakou jinou. Ale je pravda, že tu simku, co mám registrovanou v bance, tak to je paušál, který zatím nehodlám rušit a kdyby k tomu došlo, tak bych z něj chtěl přejít na předplacenou kartu z důvodu jednoduššího řešení, než chodit do všech bank a registrovat nový mobil. Až příští rok zavede platby na kontakt Uni Credit Bank, tak budu moci také nastavit tzv. platbu na kontakt, protože tam mám registrováno zase úplně jiné mobilní číslo z toho důvodu, že mi bankéřka řekla, že aplikaci UCB můžu mít jenom ve smartphonu, ve kterém se nachází registrovaná sim karta a známému řekli, že smartbanking UCB je možný pouze v jednom mobilu, což by ale vylučovalo krádež peněz prostřednictvím aktivované aplikace v jiném mobilu?