Kolik vám zaplatili za toto PR pro taxislužby? Kdo to platí, Jančura? Máte ho tam zmíněného, je to tak průhledné a ubohé. Jsou to všechno šmelináři, neznám jediného poctivého taxikáře. Rozehnat je bičem a buldozery a nasadit proto nim Uber. To je jediná služba, které věřím a která má smysl. Neodvádí daně, okrádají zákazníky, předražují, schválně vjedou do kolony, protože jim běží čekačka, neznalému zvolí delší trasu. Zkuste se někdy svézt mimo Prahu a budete se divit, jak vysoké ceny jsou za taxíky. V Brně běžně 30 Kč/km. Nedávno jsem byl s dcerou v Ostravě na mistrovství Evropy v tancích a za cestu z hlavního nádraží si ten šmelinář naúčtoval přes čtyři stovky!!! Na účtence bylo 40 Kč/km, kde to jsme? Pozavírat je všechny do jednoho a taxislužbu postavit do nelegální činnosti. Už do taxíku nevlezu. Neexistuje poctivý taxikář. Existuje pouze ten, který krade a oyebává hodně a ten který dělá totéž, ale v menším.
A ještě něco. Myslíte si, že se nedá voyebávat i se zapnutým taxametrem? Stačí ho nechat běžet a když vystoupím a nevezmu si blbec účtenku, tak ho taxikář přepne na smluvní sazbu a dá tam třeba 1 Kč. Kdybych to neviděl na vlastní oči, nevěřil bych, že je to možné v roce 2016. Takže já mu v Praze s dýškem vysolím 250 a on si to přepne na 1 Kč. Super zisk, že? Účtenka je vytištěna, stát je spokojený. Co na tom, že má 1 Kč ke zdanění a ne 250. Když jsem si toho všiml, tak jsem si vždy bral účtenky, dokud mě zase neoyebali i s účtenkou v Ostravě. Z taxíkářů se mi chce zvracet.
No myslím, že je docela umění, nechat se takhle voyebat. Každý se může před jízdou zeptat, kolik to bude stát. Za další, když někdo nevydá účtenku, zákazník mu nemusí platit, to je ze zákona. Takže pokud by mi taxikář dal účtenku za 40,- dal bych mu 40. Když se Vám účtenka nezdá, teda jste si jist, že cena je v Praze vyšší než těch 28 kč / km, proč nevoláte policii? A taky nevím, jestli je snažší všechny házet do jednoho pytle a bejt zahořklej, než udělat si ve věcech jasno a zamést si nejdřív svůj práh. Musíte mít děsnej život.
Vždyť každý testoval něco jiného. Na idnesu předstírali turisty a vzali náhodný taxík z ulice. Na měšci vzali mobilní aplikace (až na výjimku, kde vzali na ulici a cenu domluvili předem) a mluvili česky.
Když jsou tak zásadně rozdílné výchozí podmínky, není se čemu divit, že každý test dopadl jinak.
Přesně, v tom to bude. Jedni maximalizovali riziko, druzí testovali, zda jde používat taxi za dodržení určitých podmínek minimalizujících riziko.
Ono se to obecně ví, že objednávka přes dispečink je minimální riziko, ulice je nejistá, ale i tak není riziko vysoké, to je vysoké na provařených stanovištích.
Někdy se to zkombinuje. Vyprávěl mi před několika lety kamarád, že měl pracovně Itala, které použil na doporučení dispečink. No, asi taxikář usoudil neznalý cizinec, i když byl na dispečink, okradl ho. Ale stačilo druhý den zavolat na dispečink, říci čas, trasa, cena, je to v pořádku? A ráno Italovi taxikář čekal před domem, v ruce peníze, moc se omlouval a prosil.
Samozřejmě, je to výhodný obchod. Kdykoli teď budeme potřebovat jezdít taxíky, budeme jezdit zadarmo. Dostali jsem doživotní 90% slevu na všechny taxíky a k tomu 60 % slevu na jisté soukromé vlaky :-) A Uber mi poslal provizi. Člověče, vzbuďte se. Co jste chtěl číst, že všichni taxikáři kradou jako straky? Ale jistě, není problém nasimulovat příběh, postavit se na Pařížskou a hrát tu správnou hru. Čtenář bude spokojený, zanadává si na odvětví a ujistí se, že vše je "v normálu". Ale ruku na srdce, Vy byste do takového taxíku sedl, resp. byste si jej vůbec objednal? Tady píšeme o stavu, kdy běžně pracující člověk jde večer z oslavy domů a vezme si taxík. Nebo ráno spěchá na vlak či schůzku a opět si jej vezme. Při dodržení základních pravidel je to bezpečné a testované aplikace tomu významně pomáhají. Ani já si nedělám iluze, že všichni jsou jako beránci. Toto odvětví má snad nejhorší pověst a mohou si za to sami, na tom se určitě shodneme.
O to směšneji působí snaha úředníků a politiků zachovat stávající, avšak už nevyhovující systém pražských taxíků, kteří desetiletí bezostyšně okrádají cestující a "proslavili" se tím po celém světě. Když do tohoto odvětví příjde 21. století v podobě mobilních aplikací, hned staré struktury bijí na poplach.
Mně by se líbily dva typy licencí.
1) První, registrace na FÚ, koncese, registrace vozidla taxislužby bez taxametru. Tím to hasne. A takové auto může nabírat pouze lidi přes aplikace, nebo na písemnou či telefonickou objednávku předem, kde bude jasná cena, k níž vystaví na místě doklad. Žádný místopis, ale nesmí mít na střeše svítilnu a nesmí brát lidi na ulici. Prostě 21. století v taxislužbě. Každý může být Uber řidičem bez porušení zákonů.
2) Druhá, chce mít možnost nabíral lidi na ulici a dělat všechno, pak viz výše plus klasické podmínky pro taxislužbu, zkoušky apod. Výhodou je, ale že může všechno včetně zákazu vjezdu mimo dopravní obsluhu, vyhrazené pruhy pro taxi apod.
Ale stávající lobby je silné a obávám se, že zákonodárci a úředníci na magistrátech se zastavili v 90. letech.
1) Proč by neměli mít právo brát lidi na ulici? To nedává smysl. Jestli jde o ceník, tak ten mohou mít vylepený na dveřích i v kabině.
2) Ale to je přeci současný stav....
Kdo má být v té "stávající lobby"? No, jen se ptám. Kdo z toho má zisk? Hmmm. taxikáři. Ale ti na to nadávají, vadí jim kdeco, zkoušky, kontroly, limit ceny, no vlastně všechno. A jestliže to nevyhovuje taxikářům, tak potom nemá smysl spekulovat o úplatcích úředníků a politiků.
Pokud by zde "stávající lobby" existovala, tak by tlačila na "zastavení v 90. tých letech", a ne na změnu. Takže to také nedává smysl.
Potom je zde otázka legalizace Uberu a podobných, který by hypoteticky měla "stávající lobby" potírat - ale ten, a nejen ten, jak se píše i v článku, funguje. Takže to zase nedává smysl.
Podle mě, ale to jen hádám, i když si nemyslím, že bych se mýlil, je to celé o předposranosti politiků z "nespokojenců". Což je ale zcela zbytečné, ti budou nadávat kdykoli a na cokoli. Budou nadávat, když se stávající stav zachová, budou nadávat i když se změní. Protože vše má své výhody a nevýhody, takže důvod k nadávání budou mít vždy.
No, podle mě by byl lepší Londonistánský model. Tedy dvě úrovně. Taxíky s garantovanou úrovní služeb a cenou, a negarantovanou úroveň. Což.... nakonec více méně máme prakticky i u nás.
Legislativa? Nejsem si jistý, jak to bylo myšleno, ale každopádně to problém je. A to hned z obou stran.
Na jedné straně přetrvávající (27 let! Jak dlouho ještě?) ideologický odpor k jakékoli regulaci, a to by ta garantovaná služba vyžadovala, dost přísnou. Zároveň na opačné straně důsledný a cílevědomý odpor politiků k čemukoli, co jen maličko zavání jejich osobní odpovědností. Neustáli by ani první výkřik po provedení deregulace na opačné straně, takový výkřik co zde v diskuzi zazněl, okradli mě, co dělají na Magistrátu (parlamentě, ministrerstvu, na radnici...), banda líná líná neschopná, zkorumpovaná.
Tak proto. Žádné spiknutí, žádná korupce, žádné lobby.
Mas pravdu, banda neschopna. Zkusenost, pri prihlasovani auta k taxisluzbe je na tiskopisu jiz schvaleny taxi bez taxametru. Je to na prihlasovacim protokolu uplne dole. Auto bude jezdit bez taxametru. Tak jaka odbornost Magisttratu v reseni problemu taxi zde je??? Uplatni zkorumpovani svine
To první je celkem blízko smluvní přepravě osob a tam to tak je objednávka předem, tedy nemůže brát na ulici, platba ne přímo řidiči, ale firmě co to provozuje. Je to prostě jiný typ služby.
http://taxisluzba.webnode.cz/zakonem-stanoveny-rozdil-mezi-taxisluzbou-a-smluvni-prepravou-osob/
Tak to první se dost blíží smluvní přepravě osob
http://taxisluzba.webnode.cz/zakonem-stanoveny-rozdil-mezi-taxisluzbou-a-smluvni-prepravou-osob/
Ono je to vlastne jedno, nic z vyse uvedeneho stejne uz neplati
http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/616EDEF3-6A87-494D-8818-29D85010B6EF/0/Doporuceni.doc
No, 60% sleva na jisté soukromé vlaky by byla slabota. Tam ještě nedávno byla sleva kolem 70% pro každého, před nějakým časem se na základě zkušeností s chováním jistého soukromého dopravce výrazně změnila.
Celý Jančurův "trik" spočíval v tom, že stát doplácel na studenty a ZTTP jejich 50% slevu. Takže sice byly jízdenky v běžném prodeji za 250, ale papírově za 900, protože 50% z 900 je více, nežli 50% z 250.
Důsledkem bylo, že státní dotace na trati Pha-Ova se po zavedení konkurence, co prý jezdí za své bez dotací, zvýšila z původních 5M pro ČD na 180M ročně pro všechny, většinu dotací shrábl velký perhuba bojovník proti dotacím.
Já tedy jezdím taxíkem jen zcela výjimečně, ale díky za článek. Je jasné, že objednávka přes dispečink nebo dokonce přes aplikaci, kde lze identifikovat konkrétního taxikáře, je úplně jiný level než stopování na ulici.
Co mi ale na taxislužbě přijde úchylné je ten poplatek za čekání - stání v koloně, příplatek za zpoždění u jiných druhů dopravy by vypadal hodně absurdně.
Proč bych měl vystupovat, ve všech jiných typech dopravy se za zpoždění nad určitý limit dávají slevy, připlácet si za zpoždění je naprosto absurdní. Taxikář má znát místopis, má možnost využít bus pruhy, to že vlítne do koly a ztvrdne v ní je jeho neschopnost.
Poplatek za čekání beru v situaci, kdy mě někam doveze, já tam potřebuju něco vyřídit a pak jet dál, tak mu řeknu ať tam na mě počká, tohle čekání ať je placený
Psali jste že Uber je plátce DPH a ejhle, na faktuře žádné DPH není. Proto je tato firma levnější, obchází všechno a všechny zákony co obejít jdou. Místo oslavné ódy na tuto firmu, jste měli na dotyčného řidiče podat trestní oznámení. A že si najali prostředníka na fakturaci nemůže být omluvou. Jakýkoli test této firmy odhalí porušování zákonů a ukazuje že se toho dopouští i cizinci zde pobývající na turistické pobyty. Ale je to firma z us, tak je tu necháme rabovat státní pokladnu, z jejich podnikání zde nezůstane ani koruna. Jako novináři by jste měli být soudní a takovou firmu do žádných testů nebrat a nepropagovat.
Uber po řidičích vyžaduje provizi 25 % z jízdy. A z této provize řidiči ještě musejí odvést českému finančnímu úřadu 21% DPH, čímž se jejich čistý výdělek snižuje.
nějak tomu nerozumím, řidiči Uberu nepotřebují a ani mnohdy nemají živnost dělají to jako přivídělek a ikdyž živnost třeba mají a přijmy z UBERU zdaní nemusí být plátci DPH. Kdo tedy platí-odvádí DPH? Pokud Uber tak OK, ale jesti je to na řidičích tak to těžce pochybuju.... Ale už chápu proč to dělají hlavně cizinci na ty je náš finančák krátkej....
Mám nejradši klasický volání na dispečink "velkejch taxi společností" (Praha), příp. tedy přímo jejich aplikaci.
Navíc mám z článku dost pocit, pro ježdění nepoužitelnej (taxi využívám kromě "pohodlnosti" - např. když leje a MHD ujela nebo je narvaná - i pro rychlost), že leckdy milostivě musim čekat, jestli se nějakej řidič od daný "aplikace" vůbec uráčí přijet.
No, u dispečinku se mi to tedy nikdy nestalo (a na výše uvedený fakt nejsem zvědavej)...
Mno problemu ma taxisluzba dost, nicmene resit by se to dalo takto.
1. Varianta zrusit regulace, ve mestech s regulovanou cenou i cenovou regulaci a nechat to na platnych zakonech.
- protoze i tam se hovori o cene v miste obvykle a o tom, ze obchodnik nesmi znuzivat sve pozice na trhu vuci zakaznikovi.
Z tohoto vyplyva, ze pokud bude v centru prahy obvykla cena 400Kč za svezeni po centru tak to bude v poradku.( k cene dojdeme napriklad tim, ze si obejdu hotely v centru za kolik nabizi sluzby hotelove taxi a k cene di napriklad dopicitam platbu z stanoviste taxi. Samozrejme, ze pokud budu jezdit 20let starym mondeem, tak bude tato cena zcela neadekvatni a mel bych za to byt postizen ze strany prislusnych uradu.)
V soucasne dobe neni mozno nabizet dlouhodobe nadstandardni sluzby(kvalitni vozy vyssi str.tridy a pod.), jelikoz je taxiari nezaplati a ti co ty vozy maji pracuji 12-16hosin denne, aby na to vubec vydelali. Neresme to, ze tim porusuji jine zakony to magistrat nezajima.
Dale by bylo vhodne zminit, ze magistratni sazba byla schvalena v lete 2006, s platnosti od 1.1.2007 a plati dosud.
S timto samozrejme povolit i UBER a spol.
2. Varianta - zakazat UBER a nastavit prisne podminky pro provoz taxisluzby - regulovana cena, ovsem i presny pocet vozidle taxi na mesto, aby se taxiakri uzivili.
V praze je dnes zhruba 6000taxikaru, bohatě by dostačovala polovina vozu.
Dalsi problem je, ze lidi se naucili jezdit za par korun pres dispecinky a pokud jim nabidnete "magistratni sazbu" tak jste v 95% pripadu automaticky oznaceni za zlodeje.....
Muj nazor je ten, ze by se melo postupovat dle varianty 1, s tim, ze trh si rozhodne sam kdo prezije a kdo skonci. A taxikari se holt prizpusobi a nebo skonci pod naporem kvalitnejsich sluzeb.
Ovsem nelze akceptovat to, aby taxikar byl za kazdou "blbost" pokutovan v sazbach 30tkc- 1milion Kč a druha strana nic.
Nelze akceptovat, aby taxiakr mel pevnou cenu v rozmezi 0-28Kč/km a 0-6Kč/min čekani (a to pouze kdyz vuz opravdu stoji nebo jede krokem) a druha strana sice nabizela cenu na kilometr nizkou a k tomu uctovala po celou dobu jizdy(zakaznika ve boze) sazbu za minutu cekani, kdy se v idealnich podminkach dostava na zhruba 18Kč/km a behem spicky nasobi cenu koeficientem od 1,2-10. Tudiz v opravdu extremnich situacich nabizi cenu zhruba 180Kč/km. Je pravda, ze se zvysenou sazbou musi zakaznik souhlasit a pokud nesouhlasi tak musi pockat az opadne "spicka" a koeficient se vrati do normalu.
Toto je taxikarum upreno a pokud se tak chovaji jsou v nejlepsim oznaceni za zlodeje v horsim pripade(pokud je to kontrola) dostavaji pokuty.
Tak a ted chci cist smysluplne prispevky v diskusi.
Dekuji
Pokoušíme se rozjet podobnou celorepublikovou službu s minimálními poplatky pro taxi dopravce. Když vidím ty dotace a poplatky za provoz, tak se divím, že do toho taxikáři jdou... http://www.taxiporuce.cz/