Spočítejte si...

Zavřít

Měsíc taxikářem: oblíbený řidič, zloděj a neplatiči

Aktualizováno 17. 8. 2016 13:00

Jaký je běžný život taxikáře? Jací jsou zákazníci a co kolegové? Kolik si taxikář vydělá a co pro to musí udělat? Je to každodenní boj.

V předchozím článku Měsíc taxikářem: formality, regulace a hrozba pokut jsem si prošel procesem získání všech potřebných povolení.

Po dvou měsících od vyřizování formalit a přípravy vozidla mohu o sobě prohlásit, že jsem regulérní taxikář. S Uberem bych už přitom mohl tyto dva měsíce jezdit a vydělávat peníze.

Sběrač

Teď přichází to nejdůležitější: jak vydělávat? Zkouším první možnost – budu „sběrač“. Anebo někam pojedu „na pytlačku“. Postavím se na ulici, nebo budu projíždět městem a čekat a doufat, že si mě někdo zastaví, anebo ke mně někdo vleze.

Na problém narážím už na prvním štaflu, kterým je velká železniční stanice. Kolem ní je 5 vyhrazených parkovišť pro další taxislužby. Ne všechna stanoviště jsou obsazená, ale stále lze napočítat nejméně pět „domovských“ taxíků. Stavím se proto na veřejné parkoviště, rozsvěcuji lampu a lovím zákazníky. Po chvíli stání přichází řidič taxi z jednoho vyhrazeného parkoviště a nastává výměna názorů. Nemá radost z toho, že stojím vedle něj, když oni si platí více jak tisícovku měsíčně za jedno vyhrazené místo a k tomu platí nemalé peníze dispečinku. A radost nemají ani další taxikáři, což mi dávají obratem najevo. Chápu to, o konflikt nestojím.

Získávám si je až opakovaným přístupem, kdy zákazníky, kteří jdou přímo ke mně, nejprve posílám ke kolegům, kteří tam přijeli dřív, a já odjíždím poslední. Chovám se fér, oni to vidí, výměna názorů ustává a máme normální služební vztah.

O pár dnů později přijíždím se zákazníky do restaurace. U ní už stojí taxík a čeká na svoji šanci. Zákazníci vystupují, z restaurace vycházejí lidé a hrnou se přímo ke mně se slovy, zda jsem volný. Odpovídám, že volný jsem, ale že tady kolega je první na řadě, takže ať jedou s ním. Vedle stojící starší taxikář, kterého vidím poprvé v životě, je z toho překvapený. Jde ke mně a říká: Tak to jsem ještě neviděl. Běžně se zákazníci kradou, ale tys to neudělal. Tak dík. Připadá mi normální podnikat férově, proč bych se měl chovat jinak? Takto si každý přijde na své a vydělají všichni. Později však zjišťuji, že v taxikařině, alespoň v té české, platí jen jedno pravidlo: urvi, co můžeš. Při větších akcích se někdy vytvoří řada čekajících taxíků, ale stejně dochází k předbíhání a kradení zákazníků. Někdy jsem měl pocit, že taxikář vidí v dalším taxikáři jen toho, kdo mu bere potenciální kšeft, a podle toho se k sobě chovají navzájem.

Po odečtení nákladů jsem si vydělal asi 90 Kč/hod. Drtivou většinu času jsem strávil čekáním na štaflu, nebo brázděním ulic a sledováním, zda někdo zvedne ruku směrem k mému taxíku. Když odečtu pohonné hmoty, amortizaci, povinné odvody státu, tak jedinou výhodou je, že jsem sám sobě vlastním pánem. Tudy cesta nevede, potřebuji více zakázek.

Dispečink

Už mě nebaví brázdit ulice města, tak zkouším, zda mě pod křídla nepřijme na milost nějaký dispečink. Přijme, ale není to tak snadné. První hlásí, že je plný, do půlroku se mi ozvou a mám si připravit 50 000 Kč jako vlezné. A k tomu 3000 Kč měsíčně na zelenou linku a vyhrazená stání, kterých má ve městě zhruba deset.

Druhý dispečink je rovněž obsazený a má pořadník na zájemce. Více mi neřeknou, mám zavolat za tři měsíce, zda se neuvolní místo.

Třetí dispečink ohrnuje nos nad mým autem. Nedivím se, mají flotilu černých vozů typu Škoda Superb a VW Passat. Chápu a balím to raději sám. Všechny tři taxislužby spojuje jedno: chtějí, abych měl v pořádku veškeré papíry, nestrpí levárnu.

Čtvrtá taxislužba přijímá jen řidiče, auta má vlastní. Pracoval bych na dohodu o provedení práce, nezdaněné peníze na ruku denně z tržby. Za každý kilometr jízdy auta majiteli odevzdám 4 Kč plus 50 Kč denně za dispečink. Aha, takže zákazníka bych měl vézt delší trasou a zpět jet tou kratší, abych něco vydělal i pro sebe. Majitel taxislužby mi říká, že je mu jedno, zda mám, nebo nemám místopis, že je to jen můj problém a mohu začít jezdit okamžitě. To se ale zase nelíbí mně, chci jezdit svým autem, takže si neplácneme.

Do hledáčku mi padá značka taxislužby známé zavedené značky. Nové Škodovky na CNG s velmi pěknou výbavou, přísun zakázek z dispečinku a jistá volnost vydělat si i sám na sebe přes mobilním aplikace. Za 10 000 Kč měsíčně si mohu pronajmou škodovku na zemní plyn s kompletní výbavou taxi. Žádná kauce a žádné směnky. Celkem fajn podmínky operativního leasingu. To by mohla být cesta, pokud bych neměl vlastní auto. Jenže já ho mám, a tím mi naštěstí odpadá každý měsíc první týden vydělávat jen na splátky leasingu.

Mobilní aplikace

Nemám ambice čekat na uvolnění místa v dispečinku a upřímně, nechci se taxikařinou živit. Asi by neměli ze mně radost, kdybych jim po měsíci zase odešel s tím, že to byl test. Jak si začít vydělávat a nebýt závislý na dispečinku? Zkusím mobilní aplikace, vždyť od zákazníků kolem sebe slyším na ně jen samou chválu.

Taxify

Mé první kroky vedou do žižkovského činžáku, kde sídlí manažer estonského Taxify. Podává mi ruku a příjemný začátek rozhovoru během pár minut končí zjištěním, že mám vůz starší 10 let a ty nezapojují. Nezajímá jej, o jaký vůz jde, jaká je jeho výbava a jak vypadá. Je starý a hotovo. Pokud bych si koupil novou Dacii Logan, je vše v pořádku, ale moje stará „Amerika“ je asi už zralá na odpis. Loučím se a jdu dál, škoda. (Ve článku ji proto nepopisuji.)

HopIN

Zástupci slovenské aplikace HopIN mají kancelář na Pankráci v Praze. Než jdu na schůzku, musím e-mailem doložit svá oprávnění k činnosti taxikáře. Během schůzky se vše ověřuje, podepisuji férově nastavenou smlouvu a dostávám obratem školení obsluhy aplikace. Protože patřím mezi první zájemce, dostávám jako bonus na půjčení mobilní telefon Lenovo A536 včetně SIM od O2, jejíž data platí správce aplikace. To je docela silná pobídka.

Aplikace HopIN zobrazí dostupná auta a můžete si objednat konkrétní vůz. Ukázka v Praze.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Aplikace HopIN zobrazí dostupná auta a můžete si objednat konkrétní vůz. Ukázka v Praze.

HopIN nemá omezení na věk vozidla, na druhé straně má pevně danou cenu za kilometr, nástup a minutu čekání. Ta je nastavená hodně prozákaznicky, ale pro taxikáře není nevýhodná. Z kanceláře HopINu odcházím s aktivovanou aplikací.

Aplikace HopIN zobrazí dostupná auta a můžete si objednat konkrétní vůz. Ukázka v Ostravě.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Aplikace HopIN zobrazí dostupná auta a můžete si objednat konkrétní vůz. Ukázka v Ostravě.

Aplikace HopIN si účtuje 500 Kč měsíčně za aktivního řidiče. To je finální cena, ale prozatím jsou nastaveny poplatkové prázdniny. Pro zákazníky HopINu je výhodné, že ceny jsou pro ně pevné a mají jistotu, že bez ohledu na objednaný vůz nezaplatí více, než je v tabulce níže:

Podmínky aplikace HopIN pro jednotlivá města
Pevné ceny Praha Ostrava Ostatní města
Kilometr jízdy 16,90 Kč vozidla nad 10 let, 19,90 Kč/km vozidla do 10 let 22 Kč/km Oficiálně není to nejde, ale jezdíte za sazbu z Prahy nebo z Ostravy, podle toho, kde jste registrovaní.
Nástup 30 Kč 25 Kč
Čekání 4 Kč/min. 4 Kč/min.

Když zákazník poptá jízdu přes HopIN, aplikace začne vyhledávat nejbližší vozidla a řidičům začne aplikace hvízdat. Z řidičů, kteří potvrdí dostupnost, pak aplikace vybere toho s nejbližším dojezdem. Zákazník tak z počátku neví, kdo pro něj přijede, ale ví, že pojede za přesně danou cenu.

HopIN však cestujícím umožňuje vybrat si i přímo konkrétní vůz (ne řidiče, toho nevidí), jejich dostupnost je vidět na mapě. Řidič pak dostane přímou objednávku a k ostatním řidičům už poptávka nejde. 

Aplikace HopIN zobrazí dostupná auta a můžete si objednat konkrétní vůz. Ukázka v Bratislavě.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Aplikace HopIN zobrazí dostupná auta a můžete si objednat konkrétní vůz. Ukázka v Bratislavě.

Přestože v Česku HopIN působí jen ve dvou městech, má šanci stát se (východo)evropskou aplikací. Řidiče najdete i v Kyjevě.

Dostupnost mobilní aplikace HopIN
Aplikace pro zákazníky Aplikace pro řidiče
Android Android
BlackBerry
iOS
Windows

Výhodou HopINu je, že pro zákazníky má aplikaci dostupnou pro všechny běžné mobilní operační systémy. Na stejných operačních systémech funguje i mód pro řidiče, protože HopIN používá pouze jednu aplikaci. V praxi je však pro řidiče bohužel použitelná jen aplikace pro Android, protože v ostatních operačních systémech se po uzamčení displeje aplikace odpojí.

Aplikace HopIN zobrazí dostupná auta a můžete si objednat konkrétní vůz. Ukázka v Kyjevě.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Aplikace HopIN zobrazí dostupná auta a můžete si objednat konkrétní vůz. Ukázka v Kyjevě.

Liftago

Kancelář české aplikace je v malém činžáku vedle pražského Palladia, nicméně přímo na centrálu nemusím, vše se odehraje online. Přímo z prostředí aplikace pro řidiče musím poslat všechny dokumenty a oprávnění k činnosti taxislužby, přečíst si podmínky Liftaga a večer už mám aplikaci aktivní a mohu začít vydělávat.

Liftago je prostor poptávek a nabídek, jednoduše tržiště. Zákazník poptává a řidič nabízí. Rozdíl v ceně může být i skoro dvojnásobný. Příklad cen 28 Kč/km vs. 17 Kč/km.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Liftago je prostor poptávek a nabídek, jednoduše tržiště. Zákazník poptává a řidič nabízí. Rozdíl v ceně může být i skoro dvojnásobný. Příklad cen 28 Kč/km vs. 17 Kč/km.

Liftago pro zapojení už vyžaduje vozidla mladší 10 let. Výjimka je možná, ale není to formalita a je ji po pečlivém zvážení Liftaga možné získat pouze pro mimopražské řidiče. Mám štěstí, protože jsem se stihl zapojit v době, kdy podmínka maximálního stáří vozu stanovena nebyla.

Podmínky aplikace Liftago pro jednotlivá města
Pevné ceny Provize
Praha 18 % do 19 jízd týdně včetně, 13 % pro 20–39 jízd týdně, 10 % při odjetí 40 jízd a více. Strop 1500 Kč týdně na poplatcích.
Brno 13 % ze zakázky. Sleva na 23 Kč za zakázku od 13–24 jízd týdně, 20 Kč za zakázku od 25–38 jízd týdně a 15 Kč za zakázku od 38 a víc jízd týdně.
Ostrava Zatím bez poplatku, očekávají se poplatky jako v Brně.
Ostatní města a obce Bez poplatku.

Liftago má poplatkový strop a garantuje, že taxikář na provizích během měsíce nezaplatí více jak 6000 Kč (1500 Kč za kalendářní týden). Liftago v červenci 2016 řidičům poplatky zdražilo a ty oznámilo na stránkách podpory pro řidiče.

Při porovnání s dispečinkem to už může být docela vysoká částka, která se některým řidičům nelíbí, a své názory proto popisují přímo v app storu aplikace na Google Play:

Vybrané názory taxikářů na vyšší poplatky Liftaga od července 2016

Utěšovatel

Aplikace nebo dispečink. Koukám, že aplikace přičichla k penězům a hned se z ní stává dispečink, kam ten svět spěje. Hlavně že je to všechno pro zákazníka, otázkou je jestli plus nebo minus.

Jaroslav K.

18 % provize? To neni ani na 1 * :-( . Zpátky na stromy, změny byly k lepšímu, ale nejnovější novinka provize 18 % mne opět donutila snížit hodnocení. Pokud budu dávat pouze tarif 40/28/6 , tak budu vlastně jezdit za 33/23/5… A co ti chudáci, kteří neumí počítat a nabízí tarif 30/17/4? Ti asi na konci měsíce zjistí, že si vydělali za celý měsíc 9000 čistého… WOW, tak to je ranec (… i když na Ukrajině je to majlant). Zamyslete se konečně nad MINIMÁLNÍ CENOU!!!

Reakce Liftaga: Zdravím Jaroslave, všiml jste si nových podmínek, které Vám již pár měsíců umožňují dosáhnout průměrné ceny za zakázku až 15 Kč? Kdyžtak si zavolejte. Hezký den, Ondřej Krátký.

Pavel Kocáb

Zvýšení % je cesta do pekel, zůstanou vám pouze vraky, Ukrajinci a černoši. Zdraží to službu pro zákazníky, nebudete mít auta, dopadneme jak sedláci u Chlumce nebo jako Sedop. Vaše finance se rozplynou jak pára nad hrncem. Začněte konečně naslouchat taxikářům, nebo alespoň těm, kteří si to dokážou spočítat.

Beze jména

!!!!???? Liftago pomáhá slušným řidičům s licencí získat více objednávek z okolí… Pane Krátký, vy jste se úplně zbláznili. Jak tohle můžete vůbec vypustit do éteru? Vy asi nevíte, jaké jsou náklady na provoz podnikatele taxislužby s vlastní koncesí, viďte? Podkopali jste díky Vaší aplikaci poslední zbytky naší důstojnosti! Chcete se srovnávat s Uberem, nebo s kým? Nemáte na to koule ani prachy. S těmi zoufalci, co jim je jedno, za co jedou, a kteří jezdí za nesmysly, si jezděte sám!

Reakce Liftaga: Dobrý den, mně nepřipadá, že jsme se nažrali. Můžete to klidně více rozepsat, ať máme normální argumentaci? Můžete srovnat naši službu s ostatními? Děkuji a přeji pěkný den, Ondřej Krátký.

Milan Polák

Vcelku dobré, ale ten poplatek je dost vysoký. Většina řidičů to má jako doplněk, tak nemůže mít jistotu, že si ho zákazník vybere. Pokud má drahé auto, nemůže jezdit za nízké ceny. Jako ti, kteří mají auta na operativní leasing a nejsou jejich. Oni klidně budou jezdit pod náklady. Tudíž kteří splácí svoje auto, nemohou ani nechtějí jezdit za nesmyslné ceny. Proto jim nemohu konkurovat. Jedna optimální cena by to možná zlepšila.

Reakce Liftaga: Dobrý den Milane, to, co říkáte, pečlivě sledujeme podle dat, co za kolik se odjezdí. Přidáme časem do aplikace i tzv. skóre úspěšnosti i srovnání s ostatními, aby bylo lépe vidět, jaká je skutečná situace „na trhu“. Mějte se fajn! Ondřej Krátký.

Roman Zelenka

Jako doplněk, když to nemáte jako hlavní zdroj příjmu, skvělé. Je pravda, že já cenu s novou Audi A6 nebudu dávat pod 24 korun za kilometr, to by byla sebevražda, ale jak říkám, nežiju z taxikaření, jsem v jiném úhlu pohledu. Jinak apka skvělá, včetně daleko lepších zákazníků, kteří na Vás automaticky nekoukají jako na zloděje…

Pravopisně upraveno.

Liftago má pro zákazníky aplikace dostupné jen pro Android a iOS. Jiné mobilní operační systémy podporovány nejsou a nebudou. Pro řidiče má vlastní aplikaci jen pro Android. Ta je volně ke stažení, ale bez aktivace ze strany Liftaga je samozřejmě nefunkční pro reálné použití.

Dostupnost mobilní aplikace Liftago
Aplikace pro zákazníky Aplikace pro řidiče
Android Android
iOS

Marketing je boží vs. pevná cena

Když porovnám HopIN a Liftago z pohledu taxikáře, Liftago mi tvoří drtivou většinu poptávek jízd, má boží marketing a zákazníci jej milují. Pro taxikáře je Liftago výhodné zvláště proto, že nabízí svobodu cenové nabídky. Zákazník zadá poptávku, ta se podle předem vybraného klíče rozešle mezi vybrané taxikáře zapojené v aplikaci (ke všem se poptávka nedostane, ledaže by ve městě byly jednotky, a ne desítky aut) a podle různých kritérií si zákazník sám vybere, s kým pojede.

Naproti tomu je zde velké množství zákazníků, kteří jezdí pouze přes promo kódy, protože ty Liftago generuje za doporučení. Než se tvůrci aplikace naučili pracovat se zneužíváním této appky, postupně jsem odvezl z a do školy snad celou třídu jednoho gymnázia. Jakmile se vypotřebovaly promokódy, zákaznici přestali jezdit. Jejich cílem nikdy nebylo platit za taxík, ale zadarmo se svézt.

Zkušenost: Liftago někdy generuje zákazníky, kteří chtějí jezdit zadarmo a nejsou připraveni za jízdu zaplatit.

Ceny si v Liftagu určuje přímo taxikář a může je libovolně měnit (podle sazeb v taxametru). Pokud má nějaké město strop na cenu, v daném městě Liftago vyšší cenu nezobrazí.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Ceny si v Liftagu určuje přímo taxikář a může je libovolně měnit (podle sazeb v taxametru). Pokud má nějaké město strop na cenu, v daném městě Liftago vyšší cenu nezobrazí.

Také HopIN má promokódy, ale hospodaří s mi nimi střídměji. Jeho hlavní nevýhodou je ale složitost aplikace. Samotná appka nabízí celou řadu nastavení, která jsou sice nepovinná, ale někteří zákazníci se jich leknou a jdou k jednoduššímu Liftagu. Pro řidiče je naopak riziková absence registrace zákazníka. Zatímco Liftago vyžaduje od zákazníka registraci pomocí e-mailu a mobilního čísla, HoPIN dává svobodu a taxík lze objednat ihned po stažení aplikace. To má ovšem za následek častou chybovost zákazníků, nehledě na to, že někteří si aplikaci jen zkusí, ale zapomenou požadavek jízdy zrušit, takže taxi přijede zbytečně. U HopINu občas nevím, co se bude po příjezdu dít a zda tam zákazník opravdu bude, anebo si jen aplikaci zkoušel.

HopIN má luxusní statistiku přímo v aplikaci. Konkurenčnímu Liftagu toto chybí.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

HopIN má luxusní statistiku přímo v aplikaci. Konkurenčnímu Liftagu toto chybí.

Liftago i HopIN lze snadno zneužít k poslání taxíku mimo město, kde nikdo nebude čekat. Takové naschvály se občas dějí a nelze vyloučit, že kromě puberťáků se takto baví i jiní taxikáři. U HopINu se to ale stane jen jednou a jeho správci mají na to razantní řešení: blokace na úrovni hardwarového zařízení uživatele. Pokud by si zákazník změnil údaje, stejně mu to nepomůže a nepomůže mu ani tovární nastavení mobilu, bude zablokovaný. Liftago je v tomto liberálnější.

Tím, že u HopINu je cena pevně daná, zákazníci to vědí, a proto si jej rádi objednávají na velmi krátké trasy, kde by řidič používající Liftago nabídl výrazně vyšší cenu nebo taxi jedoucí na dispečink by dalo pevnou cenu s minimální hranicí 100 Kč. Zakázka přesně za 39 Kč není žádný problém, už jsem ji měl. HopIN i jeho zákazníci prostě přemýšlejí  jinak a taxikář si na to musí zvyknout. Pokud se však najde uvědomělý zákazník, který si vyhraje s nastavením aplikace HopINu, je to dar, protože s ním většinou nejsou žádné potíže a on i já víme, co se bude dít.

Když si mě zákazník vybere a já se s ním potřebuji spojit, např. pro upřesnění místa nástupu, přes Liftago mohu zákazníkovi zavolat. Nevidím jeho číslo, spojí mě ústředna Liftaga. Přesně totéž může udělat i zákazník. Často tak už při jízdě volám a ptám se jej, kde se nachází a kde jej mohu vyzvednout. Typicky u velkých nákupních center je to nezbytné, protože lidé si často taxík objednávají, když jsou ještě uvnitř a mohou vyjít jakýmkoli vchodem, a spoléhat se jen na GPS nelze.

Naproti tomu s aplikací HopIN mohu se zákazníkem komunikovat jen pomocí zpráv. Kdo má řidičský průkaz, ví, že při řízení psát nemohu. Znamená to, že musím někde bezpečně zastavit (často není kde), začít vyťukávat zprávu na displej mobilu a doufat, že si ji zákazník přečte. A to se někdy nestane, takže na konci je rozmrzelý zákazník, se kterým si 15 minut píšu, dalších 10 minut jej hledám a on pak jede 2 kilometry. Zákazník však řidiči zavolat může, ale většina to neví a ta druhá část velmi často nemá na kartě kredit.

S aplikací HopIN si taxikář se zákazníkem může psát donekonečna, ale zavolat mu nemůže.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

S aplikací HopIN si taxikář se zákazníkem může psát donekonečna, ale zavolat mu nemůže.

Hurá do ulic

Mám aktivní aplikace a vyrážím do ulic měst. Poměr 90:10 ukazuje na dominanci aplikace Liftago, na deset přijatých zakázek mám jednu z HopINu a devět z Liftaga. Jsou chvíle, kdy nestíhám reagovat na poptávky, aplikace Liftaga je mě schopna vytížit natolik, že bych se ujezdil. Ne všechny zakázky ale končí pro mě úspěšně.

V Praze je silný tlak na cenu, a tak není problém najít řidiče, kteří nabízejí cenu 15 Kč/km. To je minimální cena v Liftagu, nižší cenu aplikace nezobrazí. Jenže jezdit za téměř jen nákladové ceny je nebezpečná zbraň, která se nakonec obrátí proti všem z oboru. Od počátku mám proto jasno: budu nabízet pouze dvě ceny: 20 Kč a 28 Kč/km, podle dojezdu a poptávané trasy.

Světe div se, s nabízenými cenami zákazníci nemají problém a akceptují i vyšší cenu, pokud je trasa kratší, anebo v místě není více dostupných aut. Sem tam mám zakázku, jindy dají zákazníci přednost novějšímu autu. Jakmile ale zkusím silnější kalibr v podobě ceny 16,90 Kč/km, nemám o zakázky nouzi a svým starým autem přebíjím i kolegy se superby, co jezdí za 20 Kč. Na dotaz, proč si mě zákazníci vybrali, se dozvídám: Byl jste nejlevnější. Zajímavé však je, že i přes mnou nabízenou nízkou cenu je vidět, že zákazníci jsou zvyklí platit plus minus obvyklou cenu za trasu. Často se mi proto stane, že dostávám dýško v hodnotě, jako bych jel za cenu 20 Kč/km. Vypadá to, že mám první nezdaněný příjem.

Když ani po třech hodinách se nezastavuji a zákazníci si mě hojně vybírají, vracím se na původní cenu 20 Kč/km a poptávky zákazníků Liftaga se umoudří.

U HopINu je situace odlišná. Pro starší auta má v Praze nastavenou sazbu 16,90 Kč/km a v Ostravě je jednotná sazba 22 Kč/km, čímž se do jisté míry selektuje, kdo s aplikací jezdí. Z praxe mi připadalo, že HopIN používají lidé, co mají hlouběji do kapsy a prostě se potřebují za rozumnou, spíše nižší cenu dostat z místa A do místa B. Je jim jedno, kdo či co pro ně přijede, ale hlavně že to nebude moc stát. U mě převažovali pracující ve večerních podnicích, kde se po zavření provozovny nemají jak rozumně dostat domů. Často jsem vozil i cizince, zvláště tvrdě pracující Ukrajinky, které byly vděčné za každou vydělanou (a ušetřenou) korunu.

Naproti tomu pasažéři Liftaga tvoří spíše střední a vyšší třídu, alespoň z mého subjektivního pohledu. Chtějí férovou cenu, ale ne nejnižší cenu, a když potřebují, nemají problém zaplatit za taxík trošku víc. Až na výjimky… Mobilní taxi aplikace totiž umějí zákazníky nalákat na cenu a lepší servis, takže zákazníci občas (někdy docela často) zapomínají, že taxislužba není sociální servis, ale byznys, který musí být výhodný pro obě strany a taxikář jej provozuje za účelem zisku.

Dopravní obsluha, jízdní pruhy a policie

Jednou z výhod mít z auta taxík je, že se na řidiče nevztahují zákazy vjezdu s dodatkovou tabulkou „mimo dopravní obsluhy“. To si docela užívám a poprvé si mohu autem svobodně projíždět místa, kde bych s civilním vozem automaticky dostal pokutu.

S lampou na střeše mohu (přesněji mám povinnost) využívat i vyhrazené jízdní pruhy pro taxíky. V Česku jich moc nenajdete, ale pár jich existuje. Není-li na nich dodatková tabulka, která zveřejňuje podrobné podmínky využití pruhu, k jejichž přečtení byste museli zastavit před značkou a za to byste dostali pokutu, tuto výsadu si náležitě užívám.

Policie a taxikáři nedrží při sobě, ale do jisté míry policie taxikáře toleruje. Hodně však záleží na městě. Z mé měsíční praxe vyplynulo, že pokud na nějakém místě byla velká akce, na niž samozřejmě přijeli na své rito i taxikáři, zákazy zastavení a stání byly ze strany policie (městské i státní) vnímány velmi tolerantně za podmínky, že nikdo nebude ohrožovat silniční provoz a nebude vytvářet nebezpečné situace. Přestože jde o porušení silničního zákona, pokud by policie striktně trvala na jeho dodržení, do a z většiny míst s akcemi a festivaly půjdou lidé pěšky, protože taxík (a jakékoli jiné auto) bude smět zastavit až např. po dvou kilometrech. Obdobně jsem proplouval silničními kontrolami, taxíku si vůbec nevšímali. S tolerancí na rychlost je to ale odlišné, a pokud je taxikář změřen, pokutu má jistou a nikoho nebude zajímat, že zákazníkovi jede vlak.

Jste drahý! Jste zloděj!

Přichází poptávka přes Liftago, trasa měří 16 km a já nabízím sazbu 20 Kč/km s nástupem 30 Kč. Nic, poptávce vypršela platnost. Za minutu se vše opakuje a pak ještě dvakrát, než si zákazník konečně vybere mně. Když jej vezu, dozvídám se, že jsem drahý, že za 20 Kč na kilometr se už dnes nejezdí, že on jezdí za 14 Kč s Jetaxem. Nechápu proto, proč si vybral mě a nepočkal hodinu, až bude volné taxi Jetaxu…

V mobilních taxi aplikacích zákazníci hodnotí řidiče a řidiči zákazníky. Sto lidí, sto chutí, s každým si nesednete.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

V mobilních taxi aplikacích zákazníci hodnotí řidiče a řidiči zákazníky. Sto lidí, sto chutí, s každým si nesednete.

Přichází další poptávka. Zákazník chce svézt 1,8 km a já jsem od něj 17 km. Stejně tím směrem jedu, ale to zákazník nemusí vědět. On chce zaplatit samozřejmě jen těch svých cca 70 Kč. Vidím, že v okolí jsou další taxíky Liftaga, a vím, že je tam i dost jiných taxíků, proto mu nabízím odstrašující cenu 50 Kč/km a 50 Kč nástup s dojezdem do 25 minut, čímž mu naznačuji, že si mě vybrat nemá. Zákazník ale nabídku okamžitě přijímá. Během jízdy začíná být nervózní z naskakující ceny na taxametru a ptá se mě, proč jedeme tak draze. Odpovídám mu, že jsem jel pro něj 17 km, on jede kousek, takže jsem mu nabídl dražší tarif, který přijal. To je ale váš problém, přistavení taxíku je přece zdarma, já chci zaplatit jen ty dva kilometry, zkouší se bránit zákazník. Přesně tak, budete platit jen za ty dva kilometry podle tarifu, který jste potvrdil, kontruji na jeho námitky. Na konci cesty je na taxametru částka 148 Kč a nastává problém. Zákazník má u sebe jen stovku, kterou byl zvyklý platit. Trvám na dalších 48 Kč, kartou platit nechce, tak vytahuje pětieurovku, přidává stovku a já mu vydávám zpět při kurzu 27 Kč/euro. Jste normální zloděj, to se mi s Liftagem ještě nikdy nestalo, nadává zákazník a nespokojeně odchází. Ode mne dostává hodnocení s 3 hvězdami, čímž nás aplikace už nikdy nespojí. Mě dává asi nižší, protože mi obratem klesá hodnocení z 5 hvězd na 4,9. Slovně si ulevím a nealko pivem později zapíjím první nálepku zloděje. Zákazník totiž nepochopil princip férového byznysu. Vedle něj stály další 4 taxíky, ale všichni mu řekli, že ho na místo, kam požaduje, zavezou za 150 Kč.

Stačí se k lidem chovat slušně a cestující si jízdu užijí a taxikář si vydělá.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Stačí se k lidem chovat slušně, cestující si jízdu užijí a taxikář si vydělá. Tím ale nemyslím jezdit pod náklady.

Zakázka na letiště a zpět do centra. Už cestou na letiště houstne provoz, volám zákazníkovi, že se opozdím asi o 10 minut. Nabízím mu, že může zrušit zakázku a vybrat si někoho jiného. Počká, fajn. Na letišti však zákazník není v běžné letištní hale, ale na místě, kde je jiný letištní prostor a je tam zákazová značka s výjimkou vozidel na povolení letiště. I přes původně očekávané zpoždění přijíždím včas a volám zákazníkovi, že počkám před značkou, anebo na parkovišti, které je cca 200 m vedle. Podívej, my jsme si tě objednali tady, tak sem přijeď. Dám ti barmanku a ta ti vysvětlí cestu, já nevím, kde jsme, přechází zákazník ihned na tykání. Rád vás vyzvednu, ale jste v privátním prostoru a tam já nesmím. Přijďte ke značce nebo na parkoviště, nemohu riskovat pokutu, vysvětluji situaci. Hele, nějaká pokuta mě nezajímá, to je tvůj problém. Řeknu ti to jasně. Buď sem hned přijedeš, nebo tento byznys s námi neuděláš. Rozumíš? Buď přijedeš, nebo se seber a jeď okamžitě do… (následuje slovo, jehož začátek je synonymem matematické konstanty 3,14). Ruším zakázku, čert vem 20 km pro zákazníka tam a další zpět. Zrušením však přicházím o možnost dát hodnocení, takže je možné, že se s tímto člověkem setkám znovu. I to je život taxikáře.

HopIN, nebo Liftago?

Každá z těchto dvou aplikaci nabízí něco jiného, přestože mají stejný cíl. Nelze říct, která je lepší nebo horší. Každý řidič i zákazník si to musí zkusit na sobě a bude používat tu, která bude pro něj nejpřínosnější. Mně osobně vyhovovaly obě, pochopil jsem jejich fungování a pak už jen používal. Cestujícím jsem říkal, ať používají obě a zvýší se jim tak počet dostupných taxíků, nehledě na to, že většina řidičů je stejně „duálních“, takže používají obě aplikace (případně i Taxify).

Zmizet po anglicku

Přestože jsem si řekl, že nebudu brát lidi z ulice, pár výjimek jsem nakonec udělal. Ze zákazníků, kteří kdy odešli bez placení, byli 4× zákazníci z ulice a jednou zákazník z Liftaga.

Zákazník, mladý muž, jede na aplikaci Liftago. Na konci jízdy je částka 130 Kč. Mladík platí přes aplikaci a než stačí dojít k zaúčtování, otevírá dveře auta a mizí ve vchodě. Platba neprovedena pro nedostatek peněz na platební kartě. Kontaktuji podporu Liftaga a žádám ji o přeposlání e-mailu zákazníkovi, ve kterém ho velmi zdvořile žádám o uhrazení jízdného na bankovní účet. Liftago e-mail předává a tím vše končí, mám čistou ztrátu, z níž odvedu DPH. Peníze nedošly a zákazník si evidentně užívá radost z toho, jak převezl „zlodějského“ taxikáře.

Přichází ke mě Cikánka a chce zavést asi 6 km domů. Rozlišovat podle národnosti, barvy kůže či náboženství je protizákonné, takže ji automaticky nabírám. Na taxametru je 189 Kč, když vystupuje. Pane, vy jste hodný člověk, opravdu moc hodný člověk. Já vám dám 250 korun, hned jsem u vás, vystupuje a obratem mizí v domě, kam by bez ozbrojeného doprovodu nešla ani Policie. To bylo naposledy, co jsem ji viděl. Mám čistou ztrátu a z ní ještě státu odvedu DPH. Inu, stane se. Příště to bude lepší.

O týden později jiná ulice, jiná trasa, opět Cikán, ale z kasty Olachů, takže přesněji napsáno jde o Roma. Zákazníky nerozlišuji, nasazuji cenu „ulice“, jak se lidově říká „pražskou magistrátní“, a vezu jej tam, pak zase onam, pak jinam, pak zase dopředu, zpátky, až se nakonec shodne, že tady asi zastavíme. Hned tu bude, jen si skočí do herny pro peníze. Herna jej pojmula a nevydala. Státu jsem odvedl DPH z částky 491 Kč a už jsem jej nikdy neviděl.

Dvakrát a dost, Cikány neberu. Moje auto, můj hrad a lidská práva ať jdou do pryč. Zastavuji mávajícím ženám na zastávce. Jsou to velmi slušně oblečené dámy středního věku patřící do většiny české populace, které se vracejí na hotel. Počkejte prosím na nás, skočíme si na recepci a pojedeme dál, byla poslední slova, která jsem od nich slyšel. Po zastaveném taxametru jsem zdanil 374 Kč a Babišovi odvedl DPH.

Zastavuje mě Policie České republiky. Dobrý večer, klid, nebojte, nic nechceme, ale máme pro vás tip na kšeft. Tady ten pán už se tu 15 minut klátí a shání taxík, takže když jej vezmete, máte kšeft a my jej nemusíme sebrat, protože stojí na cestě a ohrožuje auta, říká hned upřímně policista a já až teď vidím hodně se klátícího pána, co stojí skoro uprostřed jízdního pruhu a snaží se zastavit jakýkoli taxík. Nabírám ho a vezu přes půl města na sídliště. Značně zmožen se přesto rozebírá a se slovy moje stará to zaplatí, jsem tu hned mizí v paneláku a já už ho nikdy neuvidím. Stát ode mne dostává DPH ze 427 Kč. Rozšiřuji svoje nezákonné pravidlo „Cikány a ožralce nevozím“ na „lidi z ulice nevozím“.

Dávám lidem z ulice poslední šanci a zkusím platbu předem na dohodnutou paušální cenu. Zastavuji dvěma mladíkům a chci vidět peníze předem, jde o dvě stovky. A ty jsi jako co, emhádéčko? Hele jeď, stopnu si někoho jiného. Kšeft končí a já mám radost, že jsem ušetřil další účetní položku. Beru to sportovně a ztrátu vnímám jako školné, které jsme musel zaplatit, abych se naučil řemeslu.

Předražený festival

Z vlakového nádraží na místo známého festivalu zákazník zaplatil necelých 700 Kč. Za trasu o délce 9,7 km. Taxikář se totiž na fesitval připravil a na autě měl uvedenou cenu 70 Kč/km plus 70 Kč nástup. To zákazník nečekal ani při velmi bujné fantazii. Dané město nemá strop na cenu, takže je to podle zákona správně. To je jeden z důvodů, proč lidi nemají rádi taxikáře.

Při zpáteční cestě zákazník použil aplikaci HopIN, která mu přidělila moje auto. Cesta jej stála necelých 230 Kč a já získal příběh.

Pohádkové příjmy nikoli, ale uživit se dá

Příjmy z taxikařiny se dají rozdělit na taxikáře, kteří nejezdí na taxametr (zvláště mimo krajská města je jich dost), a na ty, kteří na taxametr jezdí. Navíc existují i různé finty, jak se dá okrádat stát.

Tak například, jedna taxislužba ceny dělí číslem 10 a desetinná tečka na taxametru je buď přelepená, nebo si jí zákazník nevšimne. Pokud je zákazník takříkajíc v dobré náladě, taxikář nasadí cenu např. 23 Kč/km, ale na taxametru běží částka 2,30 Kč/km. Na konci cesty zákazník sice platí třeba 230 Kč a je spokojený, ale před státem má taxikář příjem jen 23 Kč. Pár zákazníků však na to už přišlo a po důsledném trvání na stvrzence se tak svezlo za ceny, které se používaly před rokem 1989.

Ukázka z přehledu jízd přes aplikaci Liftago. Aplikace posílá souhrn e-mailem.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Ukázka z přehledu jízd přes aplikaci Liftago. Aplikace posílá souhrn e-mailem.

Nově už taxametry nesmí mít tzv. nulítka a všechny jízdy se zaznamenávají do paměťového modulu. Moderní taxametry však umějí udělat storno poslední zakázky… A jiné moderní taxametry umějí zvolit libovolnou smluvní cenu, která může být třeba jen 1 Kč. Jinými slovy, kdo podvádět chce, podvádět stále bude a může, ale jak víme, je to napříč všemi odvětvími, nejen v taxislužbě.

V Praze je už velké množství taxikářů, kteří se živí sami na sebe jen pomocí mobilních aplikací. Jsou sobě vlastními pány, a když potřebují volno, nemusejí platit pravidelné měsíční poplatky dispečinku. Pokud jsou označeni logy aplikací nebo známého dispečinku, podle jejich zkušeností jsou také méně často (spíše vůbec) podrobováni kontrolám ze strany městské policie a magistrátu, protože i úředníci ví, že správce aplikace i dispečink by je jinak nezapojil a velkého bratra za taxametr dělá i aplikace.

Ukázka z přehledu jízd přes aplikaci Liftago. Aplikace posílá souhrn e-mailem.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Ukázka z přehledu jízd přes aplikaci HopIN. Aplikace posílá souhrn e-mailem.

Mimo velká města se ale bez vlastního zázemí v podobě dispečinku nebo rozdaného telefonního čísla vydělávat taxíkem nedá. Spolehnout se jen na aplikace by pro taxikáře znamenalo, že mu appka pípne jednou či dvakrát denně, anebo jen v případě, že do města náhodou někdo zabloudí a aplikaci zkusí zapnout. Pokud by se však místní taxikáři mezi sebou dohodli a nechali se zapojit, služba samozřejmě bude fungovat.

Běžný příjem taxikáře, který se živí jen taxikařinou, je okolo 30 000 Kč čistého. Tj. po odečtení všech nákladů, sociálního a zdravotního pojištění a před samotným zdaněním. Pokud pracuje na dohodu o provedení práce, příjem je nižší, zpravidla do 20 000 Kč – ale tady si píšeme o nezdaněném příjmu (čest výjimkám).

Během svého testování jsem však potkal i taxikáře, jejichž příjem byl okolo 70 000 Kč měsíčně a víc. Seriózně vydělaný příjem, se stvrzenkami a řádně zaúčtovaný. Znamená to však v autě strávit minimálně 18 hodin denně a upřímně, jak je asi odpočatý takový řidič?

Šlápni na to!

Šéfe, potřebuji být za deset minut na druhém konci města, tak na to šlápněte, s vaším autem to půjde.

Při tomto provozu budu rád, když to stihneme za 20 minut, a to stejně nepojedu podle předpisů.

To mě nezajímá, já tam potřebuji být za 10 minut. Jste taxikář, tak se zařiďte.

Máte u sebe 80 tisíc korun?

Ne, proč?

Tolik mě bude stát nový kompletní řidičský průkaz. Vezmu si je jako zálohu a pak je vám vrátím.

Děláte si srandu?

Zákazník schůzku včas nestihl. Musel vystoupit pro své arogantní chování. Jízdu přes Liftago jsem zrušil. Za chyby vždy platí taxikář, zákazníkům je to jedno.

V zisku, ale je to dřina

Po odečtení všech nákladů a amortizace jsem si za jeden měsíc vydělal poměrně slušné peníze. Jenže když začnu počítat další položky, příjem se začíná zmenšovat.

Příjmy a výdaje během jednoho kalendářního měsíce
Počet jízd 215
Najeto celkem 7250 km
Tržba 44 887 Kč
DPH 7792 Kč (zaplaceno státu)
Spropitné 1981 Kč (podle zákona musím zdanit, ale kde není žalobce…)
Pohonné hmoty 11 533 Kč (9530 Kč bez DPH)
Amortizace 0,50 Kč/km 3625 Kč
ZISK 21 937 Kč
Zdravotní pojištění –1823 Kč
Sociální pojištění –1972 Kč
SKUTEČNÝ PŘÍJEM 18 142 Kč
Zajímavosti
Průměrná výše spropitného 9 Kč
Počet zákazníků dávajících spropitné – aplikace 47 %
Počet zákazníků dávajících spropitné – hotovost 96 %
Počet zákazníků dávajících spropitné – platební karta 33 %
Průměrná vzdálenost obsazených km 8,03 km
Průměrná výše tržby za jízdu 208 Kč (s DPH)
Zákazníci platící platební kartou u řidiče 10 %
Zákazníci platící hotově 35 %
Zákazníci platící přes aplikaci 55 %

Když odečtu vstupní náklady, jsem po měsíci práce plus minus na nule, tedy podle očekávání. Další měsíc to už možná bude lepší, ale žádná zábava to není. V tabulce přitom chybí další reálné náklady, např. na bankovní účet (199 Kč měsíčně), poplatky za platbu kartou (2,79 % z transakce), provize správcům aplikace (v některých městech se neúčtuje) apod.

Taxikář, který nabízí nízkou cenu a preferuje mobilní aplikace, se tak musí buď opravdu hodně otáčet, aby vydělal, anebo musí mít velmi nízké provozní náklady. Anebo musí dělat kouzla s příjmy, protože jinak už moc možností nemá. Je to cesta spíše pro ty, kteří si chtějí taxikařinou jen přivydělat, jinak je to doslova otročina.

Získat a udržet si maxiální 5* hodnocení je náročné a v Praze skoro nemožné. Ale jde to i se starým autem. Stačí jednat se zákazníky fér a dát špetku emptatií navíc.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Získat a udržet si maximální 5* hodnocení je náročné a v Praze skoro nemožné. Ale jde to i se starým autem. Stačí jednat se zákazníky fér a dát špetku emptatií navíc.

Taxikář nabízející vyšší ceny si naproti tomu může dovolit více, novější auto snáz zaplatí, méně se ulítá, protože má nastavené i minimální ceny zakázek. Dispečink je pro něj navíc jistým zázemím. K taxíku přistupuje jako k práci a k formě byznysu, takže pokud z cesty nebude mít přiměřený zisk, raději bude další hodinu stát. Už se mu nedivím.

Představa zákazníků, že si sednou do nové Škody Suberb maximální výbavy Laurin&Klement, řidič jim v saku s kravatou otevře dveře, nabídne vychlazenou vodu, během cesty pustí Wi-Fi a to vše za 17 Kč/km, je sci-fi. Pokud se však spokojí s tím, že pro ně za tu cenu přijede starší Ford Escort v dobrém technickém stavu a doveze je z bodu A do bodu B, může to fungovat.

Taxikáři si chtějí vydělat, zákazníci chtějí dobrou cenu. Příběh končí a já se s pokorou vracím ke klidnější profesi v podobě ťukání do klávesnice. Míč je na obou stranách.

54 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 25. 11. 2016 23:06