Samozřejmě, je to výhodný obchod. Kdykoli teď budeme potřebovat jezdít taxíky, budeme jezdit zadarmo. Dostali jsem doživotní 90% slevu na všechny taxíky a k tomu 60 % slevu na jisté soukromé vlaky :-) A Uber mi poslal provizi. Člověče, vzbuďte se. Co jste chtěl číst, že všichni taxikáři kradou jako straky? Ale jistě, není problém nasimulovat příběh, postavit se na Pařížskou a hrát tu správnou hru. Čtenář bude spokojený, zanadává si na odvětví a ujistí se, že vše je "v normálu". Ale ruku na srdce, Vy byste do takového taxíku sedl, resp. byste si jej vůbec objednal? Tady píšeme o stavu, kdy běžně pracující člověk jde večer z oslavy domů a vezme si taxík. Nebo ráno spěchá na vlak či schůzku a opět si jej vezme. Při dodržení základních pravidel je to bezpečné a testované aplikace tomu významně pomáhají. Ani já si nedělám iluze, že všichni jsou jako beránci. Toto odvětví má snad nejhorší pověst a mohou si za to sami, na tom se určitě shodneme.
O to směšneji působí snaha úředníků a politiků zachovat stávající, avšak už nevyhovující systém pražských taxíků, kteří desetiletí bezostyšně okrádají cestující a "proslavili" se tím po celém světě. Když do tohoto odvětví příjde 21. století v podobě mobilních aplikací, hned staré struktury bijí na poplach.
Mně by se líbily dva typy licencí.
1) První, registrace na FÚ, koncese, registrace vozidla taxislužby bez taxametru. Tím to hasne. A takové auto může nabírat pouze lidi přes aplikace, nebo na písemnou či telefonickou objednávku předem, kde bude jasná cena, k níž vystaví na místě doklad. Žádný místopis, ale nesmí mít na střeše svítilnu a nesmí brát lidi na ulici. Prostě 21. století v taxislužbě. Každý může být Uber řidičem bez porušení zákonů.
2) Druhá, chce mít možnost nabíral lidi na ulici a dělat všechno, pak viz výše plus klasické podmínky pro taxislužbu, zkoušky apod. Výhodou je, ale že může všechno včetně zákazu vjezdu mimo dopravní obsluhu, vyhrazené pruhy pro taxi apod.
Ale stávající lobby je silné a obávám se, že zákonodárci a úředníci na magistrátech se zastavili v 90. letech.
1) Proč by neměli mít právo brát lidi na ulici? To nedává smysl. Jestli jde o ceník, tak ten mohou mít vylepený na dveřích i v kabině.
2) Ale to je přeci současný stav....
Kdo má být v té "stávající lobby"? No, jen se ptám. Kdo z toho má zisk? Hmmm. taxikáři. Ale ti na to nadávají, vadí jim kdeco, zkoušky, kontroly, limit ceny, no vlastně všechno. A jestliže to nevyhovuje taxikářům, tak potom nemá smysl spekulovat o úplatcích úředníků a politiků.
Pokud by zde "stávající lobby" existovala, tak by tlačila na "zastavení v 90. tých letech", a ne na změnu. Takže to také nedává smysl.
Potom je zde otázka legalizace Uberu a podobných, který by hypoteticky měla "stávající lobby" potírat - ale ten, a nejen ten, jak se píše i v článku, funguje. Takže to zase nedává smysl.
Podle mě, ale to jen hádám, i když si nemyslím, že bych se mýlil, je to celé o předposranosti politiků z "nespokojenců". Což je ale zcela zbytečné, ti budou nadávat kdykoli a na cokoli. Budou nadávat, když se stávající stav zachová, budou nadávat i když se změní. Protože vše má své výhody a nevýhody, takže důvod k nadávání budou mít vždy.
No, podle mě by byl lepší Londonistánský model. Tedy dvě úrovně. Taxíky s garantovanou úrovní služeb a cenou, a negarantovanou úroveň. Což.... nakonec více méně máme prakticky i u nás.
Legislativa? Nejsem si jistý, jak to bylo myšleno, ale každopádně to problém je. A to hned z obou stran.
Na jedné straně přetrvávající (27 let! Jak dlouho ještě?) ideologický odpor k jakékoli regulaci, a to by ta garantovaná služba vyžadovala, dost přísnou. Zároveň na opačné straně důsledný a cílevědomý odpor politiků k čemukoli, co jen maličko zavání jejich osobní odpovědností. Neustáli by ani první výkřik po provedení deregulace na opačné straně, takový výkřik co zde v diskuzi zazněl, okradli mě, co dělají na Magistrátu (parlamentě, ministrerstvu, na radnici...), banda líná líná neschopná, zkorumpovaná.
Tak proto. Žádné spiknutí, žádná korupce, žádné lobby.
Mas pravdu, banda neschopna. Zkusenost, pri prihlasovani auta k taxisluzbe je na tiskopisu jiz schvaleny taxi bez taxametru. Je to na prihlasovacim protokolu uplne dole. Auto bude jezdit bez taxametru. Tak jaka odbornost Magisttratu v reseni problemu taxi zde je??? Uplatni zkorumpovani svine
To první je celkem blízko smluvní přepravě osob a tam to tak je objednávka předem, tedy nemůže brát na ulici, platba ne přímo řidiči, ale firmě co to provozuje. Je to prostě jiný typ služby.
http://taxisluzba.webnode.cz/zakonem-stanoveny-rozdil-mezi-taxisluzbou-a-smluvni-prepravou-osob/
Tak to první se dost blíží smluvní přepravě osob
http://taxisluzba.webnode.cz/zakonem-stanoveny-rozdil-mezi-taxisluzbou-a-smluvni-prepravou-osob/
Ono je to vlastne jedno, nic z vyse uvedeneho stejne uz neplati
http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/616EDEF3-6A87-494D-8818-29D85010B6EF/0/Doporuceni.doc
No, 60% sleva na jisté soukromé vlaky by byla slabota. Tam ještě nedávno byla sleva kolem 70% pro každého, před nějakým časem se na základě zkušeností s chováním jistého soukromého dopravce výrazně změnila.
Celý Jančurův "trik" spočíval v tom, že stát doplácel na studenty a ZTTP jejich 50% slevu. Takže sice byly jízdenky v běžném prodeji za 250, ale papírově za 900, protože 50% z 900 je více, nežli 50% z 250.
Důsledkem bylo, že státní dotace na trati Pha-Ova se po zavedení konkurence, co prý jezdí za své bez dotací, zvýšila z původních 5M pro ČD na 180M ročně pro všechny, většinu dotací shrábl velký perhuba bojovník proti dotacím.