Náhodou, já jsem rád, že o tom Měšec napsal, je to zajímavý projekt. Neříkám dobrý, ale zajímavý. Tím, jak není úplně mimo, ale balancuje na hraně smysluplné nabídky a letadla (viz níže).
Je zvláštní, že jedno "kolo" v systému je poměrně nízké, 50 litrů, to je +/- jen jedna nádrž. Možná proto, aby úvodní poplatek byl nízký (?)
To balancování je poměrně těsné. Při první aktivaci zaplatíte sice 4000,- a tím "dobijete" 50 litrů sobě a 50 litrů tomu, kdo vás přivedl, takže máte benzín za 40 korun litr. Ale při další aktivací platíte už jen 3700,-, což dává 37,- za litr - kolik může být marže provozovatele - 10%?
Taky mě zaujalo, že zavádějícími formulace, nejsou jen ve prospěch provozovatelů (jak je obvyklé), ale i v jejich neprospěch. Třeba ta tabulka "Jedině s námi se dostanete na tyto ceny". Tam je sloupeček "Počet vámi získaných motoristů". Ten si normální člověk vyloží, že tolik kamarádů musí přesvědčit. Jenže když se podíváte na podrobné podmínky, tak zjistíte, že 50 litrů získáváte i za sebe. Tedy i vy sami se počítáte za "vámi získaného motoristu".
O žádném balancování nemůže být řeč. Systém je financován výhradně z členských příspěvků, které jsou oficiálně vybírány jako poplatek "za zavedení do systému". A to proto, aby nemohlo být požadováno žádné protiplnění. Získání několika sponzorujících následníků je zároveň absolutní podmínkou k tomu, aby pro vás systém fungoval. Jenže ti další musí sehnat další atd. Zkrátka naprosto klasické a prachsprosté letadlo. Konec konců jen proto může tenhle web ignorovat skutečné ceny PHM a házet všechna paliva do jednoho pytle.
Neuražte se, ale mám dojem, že jste ten systém poněkud nepochopil. Za zavedení do systému člověk získá 50 litrů paliva.
Systém jde využívat tím způsobem, že se domluví parta kamarádů, kteří se budou vzájemně přidávat. Třeba se třemi lidmi: Člověk 1 vstoupí do systému, dostane 50 litrů paliva. Když je skoro vyčerpá, přidá se k němu člověk 2, který mu přidá 50 litrů a dostane 50 litrů pro sebe. Pak se přidá člověk 3., který se přidá pod č. 2., dá mu 50 litrů a sobě 50 litrů. Když člověk 1 palivo vyčerpá, ze systému vypadne, požádá o znovuzavedení za 3700,- a přidá 50 litrů člověku 3 a sobě. A tak pořád dokola. Tímhle lidé získají palivo (při opakovaném přidávání) za 37,- za litr, což není žádná láce, ale taky to není úplně mimo. Samozřejmě je to dost nepraktický systém, ale teoreticky možný a je vidět, že to na něj mají autoři propočítané.
Naopak, pochopil jsem ho velmi dobře. Systém slibuje finanční výhodu úměrnou počtu lidí které do systému na lákáte jeden stupeň pod sebe. Za možnost účastnit se platíte nesmyslně vysoký "registrační" poplatek, zatímco za kýžené zboží, pomíněné právě získáním dalších účastníků, neplatíte nic. Jeho cena je v systému irelevantní.
Ale pokud to máte raději na kalkulačce, prosím. Pokud systém budu používat bez principu letadla a vstoupím aniž bych kohokoli získal, dostanu 50 litrů libovolného paliva (?) za registrační poplatek 4000 Kč. Tj. cena 80 Kč/l. Žádná úspora. Ve chvíli kdy na princip letadla přistoupím a registruji se pod kohosi ve struktuře nade mnou, je z mnou složeného poplatku dotyčnému přiděleno dalších 50l paliva. Náklady na palivo zakoupené z mnou složeného poplatku tak jsou 40 Kč/l.
Rozdíl mezi skutečnou cenou paliva a částkou 40 Kč/l jsou provizí provozovatele. U opakované regitrace pak 37 Kč/l. Lepší cenu systém zkrátka neumí. Jenže kdyby Vám někdo řekl, že u něj můžete tankovat za 40, resp. 37 Kč/l, asi do toho nepůjdete. Tak se na to našroubovalo letadlo a ti co jsou v systému výše, jsou dotování těmi co jsou níže.
Ano, jenže v tom je právě ten háček. Systém nenabízí slevu z ceny paliva hromadným nákupem, což se může na první pohled zdát. A je to škoda. Protože hromadný nákup by byl nejen mnohem zajímavější, ale především dlouhodobě udržitelný a legální obchodní model. Takhle lze jen sledovat jak dlouho bude trvat než provozovatele někdo klepne přes prsty a web zmizí.