Autor zmiňuje, že je možné se "přestěhovat do levnější lokality, například z města na venkov". Už ale neuvažuje nad tím, že ta tzv, levnější lokalita může být dražší variantou. V levnější lokalitě např. musí mít rodina dvě auta namísto MHD, kterým jezdila doposud, protože autobusy tam jezdí jen v pátek odpoledne a v pondělí ráno, zatímco manžel má jinou pracovní dobu a v jiném blízkém městě než manželka. Obě auta musí být naprosto spolehlivá, protože delší výpadek jednoho může taky znamenat ztrátu práce (nebo jezdit XX km na kole, což může být zajímavé zvláště v zimě). Zdražení PHM v letošním roce nad únosnou mez je už pak jen třešničkou na dortu u té "levnější venkovské lokality" (které bohužel zatím růst mezd nevyrovnal).
Dále se naskýtá otázka, v čem je venkov levnější. V údržbě vlastní nemovitosti? Materiál ale stojí stejně jako ve městě, dražší je jeho dovoz, o něco levnější může být maximálně práce, protože na venkově je pořád řada šikovných lidí, kteří si mnohé práce dělají samodomo, ale přesto velice kvalitně.
je to tak, na kole se da jezdit kdyz uz ne cely rok (letosni zima byla dost tvrda), tak tech 9 mesicu urcite. Kupodivu je to v nekterych pripadech i rychlejsi nez jezdit socialkou, kdyz se zapocitaji vsechny casy (dojiti na zastavku, prestupy atd.). Btw by me treba dojizdeni autem rozhodne nezabilo, ta tisicovka mesicne by se nasla, ale jaxi ceny PHM prekrocily mou psychologickou hranici a auto proste bude rezivet na ulici :-)
Autor ale píše: - kopíruju: - " nebo se přestěhovat do levnější lokality, například z města na venkov. Žití na venkově může (ale nemusí!)z mnoha důvodů nakonec vyjít mnohem levněji,"
V závorce je, že to levnější být nemusí!!!!!
Tohle každý musí zvážit sám, já po rozvodu a ztrátě práce tak, i když mi to bylo dost líto, vyměnila nádherný 4 pokojový byt za 1+1,a už jsem si zvykla.
Jezdit na kole může znamenat další citelnou úsporu. A to hned dvakrát: na dopravě (sice musíte něco vynaložit na pořízení a údržbu kola, ale ta se v najetých kilometrech rychle rozpouští) a na sportovním vyžití.
Ještě levnější je samozřejmě chodit pěšky.
Z porovnání se známými z venkova mi paradoxně připadá, že Pražáci chodí pěšky víc, protože je to v širším centru Prahy často optimální způsob dopravy.
Jezdila jsem na kole dost dlouho, více než 20 let, ale úsporu jsem nějak nepocítila. Zkusila jsem si spočítat náklady, které dám za údržbu kola oproti nákladu za MHD. Vyšlo mi to prakticky nastejno, jen u kola jsem se musela starat, abych ojeté komponenty včas vyměnila, popř. aby byla opravena píchlá duše, včas vyměněn ojetý řetěz, protože dokázal zlikvidovat celé pětikolečko. Nekvalita i značkových komponentů byla doslova šílená, řetěz, na kterém výrobce uváděl, že vydrží 2.000 km, se vytahal už po ujetí 200 km k naprosté nepotřebě. Počítala jsem náklady něco přes dva roky, přičemž jsem nezapočítala jednorázový výdaj na koupi kola. Vyšlo mi, že na každodenní ježdění je kolo o něco dražší než MHD (počítám s tou, kterou mám v dosahu). Jedinou výhodou bylo, že kolo jezdilo, kdy jsem potřebovala já, neřídilo se jízním řádem. U autobusu jsem se ale nemusela starat, kde ho zaparkuju, a o neustálé odstraňování rozmanitých součástí, které se hodí kolemjdoucím spoluobčanům. Nakonec jsem skončila u MHD, je levnější a jeho použití jednodušší a bez starostí.
A ještě něco: při současné hustotě provozu je jízda na kole městem větší adrenalin než bungee jumping. Cykloostezek ještě moc není, a pokud nežijete v oblasti, kde se více jezdí na kole, je cyklista bohužel velmi ohroženým účastníkem silničního provozu. Takže MHD je i bezpečnější.
"Jedinou výhodou bylo, že kolo jezdilo, kdy jsem potřebovala já" ...ale to je preci zcela zasadni vec o ktere Jarmile slo, kdyz ji jede max 2x za bus....mhd je porad relativne socilani sluzba, porovnavalo se to s naklady na auto...porizeni auta + 3-5kc/km je fakt luxus proti kolu...
No nevím, v jakém městě žijete. My jezdíme s přítelkyní v Praze a ten adrenalin fakt nepociťujeme. Největší adrenalin je o víkendech na cyklostezkách s bruslaři, naopak ve městě je spousta bočních ulic, pěších zón a širokých chodníků kam se cyklista s jen mírným porušením předpisů v pohodě vejde.
Co se týče nákladů mi připadá, že jste měla fakt smůlu na výrobce. V naší rodině nevím o nikom, kdo by tyto potíže měl. Kolům se snažíme dopřávat servis tak 2x ročně (jaro-podzim, jako autům), přičemž ale třeba táta si kolo servisuje sám. A, pokud ho nezanedbáme, tak se nám tyhle věci nestávají.
Taky asi hodně záleží na tom, jaké máte kolo.
Rozdíl mezi celoroční a čtvrtletní pražskou tramvajenkou (to abyste nemusel jezdit v zimě) je nějakých 3200 Kč.
Za to už se levné kolo dá koupit. Záruka dva roky, takže nejméně tolik musí vydržet (zkušenost v naší rodině je, že taková levná kola stejně třeba pět let vydrží).
Levné kolo s malým počtem koleček atd. bude samozřejmě méně náročné na opotřebení řetězu a tak.
Ohledně servisu je strašný rozdíl, co všechno měníte preventivně. Často se doporučuje před každým větším cyklovýletem preventivně měnit duše.
Pokud jezdíte po městě, tak tohle opravdu není třeba. Totéž pláště. Atd.
Kolo za 3200 rozhodně nevydrží každodenní ježdění do práce po dobu dvou let. Můžete si to zkusit reklamovat, ale funguje to tam stejně jako třeba u bot - prostě výrobce to bere, že daný výrobek je určen pro občasné použití a vy jste si vadu vyrobil sám - nadměrným použitím. Uspět může nějaká dílčí reklamace, ale ne takové, které udrží kolo 2 roky v chodu.
Nemluvě o tom, že reklamace může trvat (a často trvá 30 dní) - to chce druhé kolo na tu dobu.
Slušný vliv na životnost kola má i váha jezdce.
Ta levná kola vám fakt vydržela 5 let při každodenním ježdění do práce, nebo při občasném víkendovém?
Už 5 let kolo za cca 3 000 Kč drží tatínkovi. Používá ho na ježdění do práce i na víkendové výlety.
Váha jezdce samozřejmě představuje určitý rozdíl, nicméně tatínek je normální šlachovitý leč celkem slušně svalnatý chlap. Samozřejmě, mně při váze 120 kg by tak dlouho nevydrželo a výměna řetězu, plášťů a podobně by se musela dělat častěji. Ale zase pro mne by mělo pravidelné ježdění na kole o to větší přínos, kdyby to byla rozumná vzdálenost. Ty mé dva kilometry (do kopce) do práce nic neřeší - ty jdu pěšky s větším kalorickým výdejem a nemusím v budově hledat sprchu.
Nemůžu za to, že se necháte odradit prodávajícím, který Vám řekne, že jste si vadu způsobil sám nadměrným používáním. Každý slušný právník Vám řekne, že je to nesmysl.
Samozřejmě, nemůžete reklamovat opotřebení spotřebního materiálu jako jsou pláště, ale to jsou stokorunové položky a interval výměny je stejně v letech, pokud je neměníte preventivně.
Ale, jak už tady někdo psal, kdo nechce, výmluvu si najde.
Nehledala jsem výmluvy, proč něco nejde, jen jsem psala, že mi kolo připadá drahé, a taky proč tomu tak je, aspoň z mého hlediska. Já si kolo opravit neumím, zčásti mi ho servisovali známí, zčásti jsem využívala placenou službu. Reklamace různých součástí nebo služeb jsem zkoušela, většinou neúspěšně. Než se dohadovat s opravářem, kdy mi např. jeho nesprávná práce zničila ráfek (nesprávně nasazená brzda prodřela ráfek, ten se roztrhnul, kolo se kouslo a já měla co dělat, abych si v plné rychlosti z kopce nenabila úsměv), což mne následně stálo na opravě větší peníz, to fakt bylo levnější na milé kolo rezignovat a přejít na MHD. U nás stojí celoroční jízdenka na kompletní MHD 4.200,- Kč, ale obec ji poskytuje dárcům krve od určitého počtu odběrů zdarma. Takže místo pro mne drahého kola využívám celoroční jízdenku MHD zdarma. Tomu se říká substitut: jednu věc nahradíme věcí naprosto jinou, která má pro nás zcela odlišnou hodnotu i kvalitu.
No jo, když máte MHD za nula, tak to samozřejmě kolo těžko může konkurovat.
Ovšem Váš případ je myslím těžko replikovatelný, protože, pokud vím, tak to většina obcí nedělá, a navíc ne každý může krev darovat (např. je to odepřeno trvale léčeným alegikům, astmatikům atd.).
Ale v obecné rovině je to samozřejmě ilustrace toho zásadního principu: neexistuje jednoduché pravidlo, každý musí využívat možnosti, které má - pokud Vám někdo dává něco zdarma, proč to nevyužít.
Já tedy právník nejsem. Ale ze čtení mnoha spotřebitelských poraden (kam právníci často píší) jsem rozhodně pochopil, že prostě běžné opotřebení existuje a není to zákonný důvod k reklamaci.
Že prostě to, že je dvouletá záruka neznamená, že výrobek musí vydržet celé dva roky v bezvadném stavu.
Že prostě nelze reklamovat boty, které jsou po téměř dvou letech každodenního nošení ošoupané a potrhané (pokud to nejsou boty zvlášť určené pro nějakou zátěž).
Reklamovat lze, když se bota rozlepí, když praskne šev, nebo podrážka, ale ne to, že se prostě opotřebovaly.
Máte jiný názor?
Není to úplně stejné u kola, které je po dvou letech každodenního ježdění rozvrzané, řetěz povolený, zuby v kolečkách obroušeny, přehazovačka a brzdy opotřebovány do stavu praktické neseřiditelnosti. Ráfky a špice ve stavu, kdy se to bez komplet výměny vycentrovat nedá?
Fakt se to dá úspěšně reklamovat? Znáte nějaký konkrétní případ kdy někdo takovéto opotřebení u levného kola reklamoval a u soudu uspěl?
Nebavím se např. o prasklém rámu.
Ještě jsem neviděl kolo, které by se byť dennodenním používáním dostalo do tohoto stavu v natolik krátké době, aby to někdo řešil. Takže jsem poměrně logicky nemohl vidět ani rozsudek, na který se ptáte.
Každopádně věc, kterou jako spotřebitel kupujete, musí mít, není-li deklarováno jinak, jakost a vlastnosti obvyklé (§ 616 OZ). Zatímco u bot (kromě některých specifických kategorií) skutečně není obvyklé, že vydrží dva roky dennodenního nošení, troufám si tvrdit, že u jízdního kola je obvyklé, že vydrží dlouhé roky.
Je samozřejmě třeba rozlišovat spotřební materiál od samotného kola. Pláště, duše, řetěz, brzdová lanka, brzdové špalíky atd. je samozřejmě třeba měnit - jenomže to taky jsou v levném provedení deseti- až stokorunové položky.
Kolečka v přehazovačce považuju za hraniční, ale potřebujete opravdu na ježdění do práce/z práce přehazovačku? Samozřejmě, bez přehazovačky to není žádný luxus, ale dá se (i v Praze, experimentálně prověřeno).
A zvláště u citybiků, které také najdete pod 5 tisíc, je obvyklý účel běžné ježdění po městě, ne nějaké sportovní vyžití, takže i ta argumentace neobvyklým používáním nemá jak obstát.
Když se k nějakému takovému případu dostanu, mohu ho zkusit řešit. Ale troufl bych si tvrdit, že mnohem spíše spotřebitel neuspěje třeba kvůli zanedbání potřebné údržby, což pak už ale není chyba kola, ale spotřebitele.
Zkusila jsem si náklady na kolo versus MHD dát na papír. Záznamy jsem si vedla rámcově před asi 4 roky (pak jsem konečně dostala onu vytouženou průkazku na MHD zdarma). Ročně jsem najezdila přes 5.000 km, trasa poměrně členitá. Protože tu nejsou cyklostezky a do práce jsem jezdila do města, jezdila jsem hlavně po kraji frekventované silnice, občas po chodníku (někdy dokonce i po chodníku jednosměrkou v opačném směru). Rekreační ježdění je ale fakt o něčem jiném, jak výběrem profilu trasy, tak použité cesty. Brzdové válečky nevydržely víc než 10-14 dnů (mám v cestě dva dlouhé táhlé kopce), řetěz - i ten nejkvalitnější - se musel měnit max za 3 týdny. Při výměně brzdových válečků i řetězu se musí znovu seřídit brzdy. Cca 1x ročně je třeba nový ráfek, protože se probrzdí. Duši lepíte min. 1x týdně, plásť nevydrží víc než 1/2 roku. V členitém terénu se nedá jezdit bez přehazovačky (teda dá, ale za cenu dost velké dřiny), ta ale nevydrží víc než dva roky, pak má ometené zuby. Pořizovací cena kola byla 10.000,- Kč, roční náklady se pohybovaly mezi 3-5.000,- Kč (z důvodu, ze ho neumím spravovat sama). Roční jízdenka na MHD stála v té době 3.600,- Kč. Navíc na kole se neschováte před nepřízní počasí. Dobře, lehké mrholení zas až tak nevadí, a za tu dobu mám vypozorováno, že vysloveně deštivých dnů je u nás tak 10 do roka (a posledních cca 10 let byly července téměř bez dešťů). Když byly zimy bez sněhu, dalo se jezdit celoročně. Když ale napadne sníh, odhrne ho správa silnic ke kraji, pak ho shrne z chodníků, a vy se jako cyklista motáte vysloveně mezi auty, navíc za snížené viditelnosti. Jako by nestačilo, že u chodníku bývají kanály, častokrát propadlé i o 10 cm (ale situace je už dneska o dost lepší), kdy se taky motáte na silnici mezi auty. Blbá je taky situace, kdy jedete po silnici, chcete jet rovně, ale silnice má odbočovací pruh doprava. Pak se jako cyklista motáte uprostřed silnice, i když jedete přesně podle předpisů. Když se vám stane, že z jedné strany máte kloubový autobus a z druhé strany náklaďák, mezi nimi prostor tak maximálně na šířku řídítek, tak je to adrenalin jak sfiňa.
Suma sumárum: kolo na rekreační ježdění je docela fajn, ale na celoroční ježdění je dobré možná pro toho, kdo chce mít fyzičku a může si ho servisovat sám. Finančně to zas taková sláva není, spíš bych řekla, že to bylo 1:1, někdy byla MHD fakt levnější, hlavně když jsem kupovala nové pětikolečko (rám jsem nikdy prasklý neměla).
Hmm 5000 km/rok jeste neni tak velka zatez kola, aby se s prominutim takhle "zesiralo". Nemate nekde prosim seznam tech nahradnich dilu, co se na to kolo montovaly? 10-14 dni valecky (myslite spalky ze?), to je sila, me vydrzi nejaky neznackovy smejdy za par korun cely rok, i pres zimu, kdy odchazi nejvic (nizsi teplota). Duse lepit 1/tyden, to bych se na to asi taky vykaslal :-) tak jednou za dva mesice dejme tomu.
Jinak k tem kanalum - to se prave nesmi jezdit uplne u chodniku, je to silene nebezpecne pro vsechny strany pripadneho karambolu. Ridici vas tam moc nesleduji, neni to pro ne nebezpecna oblast, nejste moc videt ani z chodniku a hlavne jsou tam ty kanaly a predevsim ruzny sajrajt, o nez se kolo muze pichnout. Podle vasi rychlosti je lepsi jezdit 50 cm - 1 metr od chodniku (cim rychleji jedete, tim dal).
Seznam nemám, já si orientačně psala jen ceny. Brzdové špalíčky jsem zkoušela různé, měkké i tvrdé, podle prodavače v cyklo-prodejně je jich víc druhů. Jenže ty odcházely kvůli tomu, že jsem to nechtěla pustit z našeho dlouhého kopce, uprostřed je kruhák a dole zatáčka, na tom kruháku jsem se jednou i dost ošklivě vymázla, jelo po něm auto, musela jsem hodně ke kraji a kolo se mi smeklo na drobném štěrku. Špalíčky odcházely za stejnou dobu bez ohledu na druh a roční období. Největší pálka byly věčně vytahané řetězy (od té doby jsem doslova alergická na značku Shimano, ale made in Taiwan, což byl výrobce oněch řetězů, taky jsem jich vyzoušela dost, a bylo snad jedno, jaké je kvality, odcházely prakticky po stejné době, nekvalitní jako kvalitní) a pak sedmikolečko, protože vytahaný řetěz ho zničí. Náklady jsem porovnávala proti našemu MHD, přece nebudu porovnávat s Prahou nebo Brnem, když tam nejezdím. U MHD dneska oceňuju i větší bezpečnost, a když mám dneska průkazku zadarmo, tak už fakt není co řešit.
Nojo, ono Shimano ma velky vyber prislusenstvi v prakticky celem spektru - od vylozene low-end veci az nekam k semi-profi. Jen znacka skutecne nic neznamena (stejne jako dneska automobilka je schopna udelat dvouvalcovy shit a vedle toho treba osmivalec s cenovym rozpetim klidne 100 000 - 1 500 000). Ale stejne je to divny, ja retez menim +- po 10000 km a fakt kupuju uz jete retezy, co nekdo nechava na prodejne (si samozrejme promerim, jestli uz neni prodlouzenej - merku maji primo v prodejne). Jo a vaha 90-95 kg, takze kolo i retez dostava zabrat.
Mam trosku pocit, jestli u vas na prodejne nekdo nechce rychle vydelat :-(
Svatá pravda. Svého času jsem závodil a kvalita veškerých náhradních dílů tristní. Bez dobrého sponzora bych to nezvládnul, a to jsem se snažil kupovat značkové náhradní díly. Dneska mi závodí syn, a když vidím tu kvalitu, jen nevěřícně kroutím hlavou. Ono je rozdíl, když jezdíte na kole denně a více kilometrů, nebo jen tu a tam o víkendu do nejbližší hospody na pivo. To pak můžete to kolo servisovat jen jednou za rok. Když ale najedete denně 50 a více km, nacpete peněz do kola opravdu dost.
vy musime mit silenou smulu, to jinak neni mozne :) Ja najezdim rocne tak 4000 km na biku, z toho velka cast je z prace a do prace (9+9 km) a retez menim maximalne jednou za rok, spis jednou za 1,5 roku a to si vyprosim nejakej starsi retez, co nechavaji profi cyklisti v prodejne. Osmikolecko jsem jeste na kole (20000 km) nemenil, stejne jako jsem nemenil talire. Takze u me jen vymena desticek do predni brzdy (kotoucovka) a semtam za 60 korun spalicky do zadni brzdy, semtam 80 kc/dusi a plaste mam nejaky smejdy ojezdeny, ale kazdej tech 2000-3000 km da, to za 250 korun.
Jo jezdim po Brne v plnem provozu, chce to proste jezdit bezpecne, tj. byt viden (nemrkocat se nekde u skarpy, ale pekne 70 cisel od okraje vozovky), klidne zvonit a najit si dobrou trasu pres jednosmerky atd.
Naprosta blbost. Jidlo v restauraci poridim za 100 Kc, cas straveny cekanim max. 15 minut. Samozrejme musi byt vyber z vice restauraci v dane lokalite. Priprave vcetne nakupu surovin a umyvani nadobi bych musel venovat alespon hodinu. To uz se vyplati hodinu navic pracovat a mam vydelano na nekolik obedu dopredu :-)
Ohledne toho prestehovani na vesnici, to je "uspora" kterou uz snad ani nema cenu komentovat. Opet blbost, leda ze mate jako zamestnani pozici rentier, pak to dava smysl.
Autor řešil situaci, kdy někdo chce zkrotit výdaje.
Vy popisujete scénář, že zvýšíte příjmy tím, že budete o hodinu déle pracovat.
To je samozřejmě rozumný postup v případě, kdy o Vaši práci někdo stojí resp. je ochoten za ni dobře zaplatit. Vy zjevně tyto obě podmínky splňujete, ale v naší zemi se potuluje spousta lidí, za jejichž práci by potenciální dodatečný zaměstnavatel zaplatil málo nebo nic. Pokud si někdo za dobu, kterou stráví přípravou jídla doma, vydělá méně, než rozdíl mezi cenou surovin a cenou jídla v restauraci (nebo dokonce vůbec tu práci není schopen sehnat, protože jeho práce má menší hodnotu než je minimální mzda), tak je pro něj výhodnější si doma uvařit.
Samozřejmě, pokud jde o vícečlenné domácnosti, tak to vychází o mnoho snáz: pětičlenná rodina by v restauraci zaplatila 500 Kč, ale doma vaří jen jednou.
Prostě neexistuje jeden model, který by vyhovoval všem, vždy je třeba hledat ze všech těchto návodů ten model, který sedne právě Vám.
Analogicky s tím bydlením. Pro důchodce to IMHO řešení být může.
Ano, to je nejlepší, tihleti Čapajevové kapitálismu: i pobyt na WC přepočítávají na hodinovou mzdu, aby pak v diskusích mohli hlásat, že nejvýhodnější je kálet pod sebe a jednou týdně si zjednat černocha s lopatou. "Když budu místo času stráveného na WC pracovat, mám vyděláno na několik vykydání dopředu." A pak přijde domů a v předsíni potká úplně cizí dítě, které ho pozdraví "Dobrý den, divnej pane." :-P
Jak vidím, tak se dá šetřit opravdu na všem a když se tady operuje s extrémama, tak se taky přidám. Co takhle si práci táhnout na záchod :) (sice u dělníka to asi moc nepůjde, ale když někdo pracuje na notebooku) Ušetříte za černocha, vykonáte potřebu a ještě vyděláváte peníze prací.
To je nesmysl. Existuje věc, která se nazývá "multitasking".
V praxi to funguje tak, že buď můžu půl hodiny koukat na zprávy, nebo můžu půl hodiny koukat na zprávy a během toho uvařit jídlo.
Celkové časové náklady na přípravu = téměř nula.
Tedy je to spíš dáno tím, jestli umíš vařit. Pokud neumíš, doporučuji raději déle pracovat a chodit do té restaurace.
Nechápu oč vám jde.Rozum velí, na venkov ne.Příměstské oblasti snad.Ale musí být vše při ruce.Doprava je drahá a potraviny jsou mnohdy o 30% dražší i více než v supermarketech.Zdraví vzduch?Jděte někam.Tak od Podhorských oblastí výše.Jinak je to stejné.Žít na horách znamená, odříci si vše a nežít konzumním životem.Pole vás všude zadusí svými hnojivy.Dost nechutné.Chodím pěšky kam se dá, kolo výjde nastejno, vařím si doma, inkaso, účty, nepoužívám, vše platím na prkno hotově a vždy na více měsíců i roky, nekouřím, nepiji, ženy mě jsou ukradené, nebot, to je vyhozená investice.Za byt zaplatím méně než do stravy.Nejsem skrblík, nechci být na každém kroku okraden, proto si mohu užívat do sytosti.Chce to jen vzít rozum do hrsti a nepodporovat zbytečnosti.O to mám více času na sebe a ne se zabývat zloději co jsou na každém kroku.To, co se v článku píše jsou nesmysli pro závislé.
Zaujala mě Jarmila s tím kolem...jinak to je samozřejmě hloupost. Bydlení mimo město je velmi drahé. Dojíždění je mnohdy mimo auto nemožné a na kolaře jsem alergický v létě, natož v zimě. Topení, opravy domu, leckdy starého, který není z moderních materiálů...kdo nazažil, neumí posoudit. Nejlevnější je panelákový byt někde poblíž centra v osobním vlastnictví. Rozdíly v nákladech mohou být i přes deset tisíc měsíčně. Venkov není žádná idylka, je to život spíš pro tvrďáky.
Ad kolo: je rozdíl, když jedete na kole rekreačně a mimo obydlenou zónu, nebo do práce, po kraji frekventované silnice nebo ve městě. je rozdíl, když na něm jedete v rámci relaxu za hezkého počasí, nebo denně a za každého počasí. Taky v zimě z kolařů šílím, protože blikny jsou většinou špatně vidět a cyklista uprostřed silnice je špatně viditelný a navíc neskutečně zranitelný.
No, a u vaší poznámky mne zaujala ještě jedna: topení mimo město. Tam můžete topit jen elektřinou, plyn tam obvykle není, nebo dřívím+ uhlím. Mladému člověku nedojde, že to je neskutečně drahé topení, nejen proto, že se musí v létě složit uhlí do kolny nebo do sklepa, ale taky nadělat dřevo, na to potřebujete motorovku a cirkulárku, dovézt dřevo z lesa, toho je na množství zájemců málo a je to neskutečné množství jak dřiny, tak i peněz. Když to pak propočítáte, tak zlatý plyn! Ve dvaceti nebo ve třiceti si uhlím ještě zatopíte, v sedmdesáti je to fyzicky dost namáhavé, při případné zlomené noze i nemožné. Vůbec se nedivím, že staří lidé z vesnice žádají o umístění v domovech důchodců, když jim děti odešly do města za prací. To je bohužel druhý nezáviděníhodný rys vesnice, který vám možnost dýchat čerstvý vzduch v létě nevynahradí.