Věta "dopředu prozkoumat trh a zjistit, zdali by lidé auta v nejbližší době nekupovali i bez šrotovací prémie" mě zarazila. To je snad základní předpoklad, že v krizi lidé méně nakupují, takže je nutné je "nabudit" pomocí šrotovného
Jenže, aktuálně dochází k pravému opaku - víme že bude šrotovné ale nevíme kdy. Takže lidé, co teď chtějí nakupovat, se stáhnou a počkají na šrotovné, byli by hloupí kdyby kupovali bez něj....
Problem je v tom ze srotovaci premie ma byt 30 tisic. To znamena ze auto ktere vlastnite nesmi mit zbytkovou hodnotu vyssi nez 30 tisic. Coz se v podstate tyka kategorie favorit a niz (odpovidajici stari i aut jinych znacek). Chce si to domyslet jaci lide vlastni takove stare kramy a z jakeho duvodu a proc by nabidky vyuzili.
Obavam se totiz ze ti kdoz takovym autem musi jezdit opravdu pravidelne (a zatezuji nase ovzdusi), jim jezdi protoze proste na novejsi nemaji. A ti kdoz na novejsi maji, tak ho maji jenom jako "zalohu" a jezdi s nim obcas. Samozrejme jsou zde lide, kteri na novejsi nemaji, ale zblnuti propagandou ze dostanou tricet tisic za svoji starou plecku vezmou lizing na nove auto a platit uroky jak mourovati.
Jenom bych trošku poopravil, že do kategorie vozů s nynější hodnotou pod 30.000,- se vejde mnohem víc vozidel, než jen Favorit (téměř všechna vozidla např. rv. 1995 jsou pod touto hranicí).
Ovšem jinak zcela souhlasím s tím, že se jedná o návrh nesmyslný. Člověk, který je životní úrovní donucen dodnes jezdit ve vozidle s hodnotou pod zmiňovaných 30.000,- si asi těžko bude kupovat vozidlo nové a zadlužovat se na několik let (aby splátky byly co nejnižší). A pokud ano, určitě to nebude Škodovka, která je předražená. Ani malá vozítka z TPCA nijak nevynikají nízkou cenou.
No ono ne vždy předpoklady platí. Osobně mám třeba jediné auto, které má hodnotu do 10000 Kč a na účtě částku na více než jedno nové auto. Aktuálně mne akorát štve, že jsem auto chtěl kupovat v letos v únoru a ale pak přišli se šrotovným - tak jsem to odložil. Mezitím auta o 30000 i více zdražila (přestože kurz Kč šel obráceným směrem), šrotovné se sice schválilo, ale nějaký dobrodinec tam přidal, že když mám živnosťák, tak mám se šrotovným smůlu (a plátcem DPH se mi stát nevyplatí). No nějak to vyřeším, asi počkám než to šrotovné odezní a ceny se vrátí...
Jsem na tom podobně, auto půjde do šrotu stejně, už je moc shnilý. Ale šrotovný nestihnu, kdyby bylo, tak na 80 pocent bych si koupil nový, takhle na to kašlu a koupím si 10 let starý(a dalších 10 let vydrží). Zařekl jsem se že těm zlodějům dph za nový auto prostě nezaplatím, navíc provoz novýho auta vyjde mnohem dráž než starý šunky. Pojištění, záruční prohlídky, .....
No, není to tak zcela. Podívejte se na www.autoscout24.it. Za 500 euro tam koupíte auto starší 10 let, které bude možno po dobu nejméně 3-5 let bez problémů možnos provozovat u nás. Cena takového vozu se přitom vejde do částky šrotovného.
V Německu se právě ukázalo, že značná část obyvatelstva jezdí ve starém autě prostě proto, že jim to auto poskytne při minimálních výdajích ÚPLNĚ STEJNOU SLUŽBU jako auto nové. tedy nákup nového vozidla jim připadal zbytečný. Šrotovací prémie v Německu byla asle zela jinak pojata než v ČR. Prémie byla o polovinu vyšší a ještě tam byla podmínka, že prodejce musí přidat předepsanou slevu, což se v ČR jaksi "zapomíná" psát).
Proč nekupovali Němci nová auta a raději jezdili ve starých? Protože umí počítat. Stará auta mají zhruba třetinovou cenu náhradních dílů. Ač jsou již značně amortizována, při pravidelném servisu má auto střední třídy dnes opravdu velmi dlouhou životnost. Spotřeba paliva u nových aut moc výrazně neklesá (a ty, u nichž je nějaký technologický vývoj markantní se vesměs so hranice šrotovného 500 000 Kč nevejdou), její pokles daný vývojem je na druhé straně zvyšován emisními předpisy. Ty jsou také zodpovědné za vyšší nespolehlivost řídících systémů automobilů a tím k vyšší poruchovosti a tím pádem i zvýšeným servisním výdajům... a tak se motáme stále dokola.
Pokud sešrotujete svého starého Favorita a koupíte novou Fabii, tak zaplatíte navíc kolem 8 000 Kč za 2 povinné garanční prohlídky; rozdíl v nákupu zimních pneumatik je asi 50 %, tedy cca 3000 Kč. Z prémie tedy zbyde 19 000 Kč. Pokud nový automobil bude pořízen na leasing, provize leasingové společnosti činí cca 15 000 Kč, takže z prémie máme 4 000 kč, které ale musíme použít na all-risk pojištění ve výši 9 000 Kč ročně. Ze šrotovací prémie tak musíte sahnout ještě pro 5 000 Kč do vlastní kapsy první, a cca 9 000 Kč další roky za službu, kterou sice nechcete, ale je nutná k využité šrotovací prémie.
Tak hezký nákup!
Nezbývá než souhlasit!
Prostě lidé kteří do dnes brázdí silnice s vozy značek Škoda 100, 105, 120 apod., na nové auto za 180-200 tis. prostě nemají!
Proč si myslíte, že v těch starých plečkách jezdí? A 30 tis. jim nic neřeší!
To by muselo být šrotovné tak cca 150 000,- aby to bylo pro ně zajímavé a starý vozový park se skutečně obměnil! A státní rozpočet by to nepřišlo na uváděné 2,5 mld., ale třeba na 50 mld. A to si rozhodně dovolit nemůžeme!
A dle mého názoru si nemůžeme dovolit v dnešní nejisté době ani ty 2,5 mld.
A na to nejsou potřeba složité výpočty nebo statistiky! Na to stačí obyčejný selský rozum!
Takže zásadní obměna vozového parku v ČR tímto logicky nepřichází v úvahu!
Ale vysvětlete to někdo tomu " ignorantovi s oranžovou bradavicí ", který chce jen získat politické body a navíc tím zatížit státní rozpočet!