Názory k článku Skončí někdy monopol Českých drah?

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 20. 7. 2006 6:42

    ja (neregistrovaný)
    Celkem slusny clanek, ale udelejte si, prosim, jasno v tech tratich obsluhovanych Viamontem. Uz jsem se dlouho nezasnal tak jako u "z Trutnova právě až do Klingenthalu" :-)))
  • 20. 7. 2006 8:27

    anonymní
    "V roce 2000 pak byl zprovozněn hraniční přechod Kraslice-Klingenthal (SRN), což znamenalo prodloužení prvně zmíněné trati z Trutnova právě až do Klingenthalu. Celková délka trati činí 28 km"
    Z Trutnova do Kraslic je to 28 km? Buď nevím, kde je Trutnov a kde Kraslice nebo mně routeplaner uvedl do omylu, když spočítal, že to je po silnici 311 km.
  • 20. 7. 2006 8:46

    Tom Tom
    Myslím že článek není moc oběktivně sepsán. Autor uvádí příklady monopolu ČD ale vubec se nezminuje o roztoucím množství přeprav soukromých dopravců v nákladní přepravě, dále uváděný počet zaměstnanců se neustále snižuje zaváděním moderních technologií podílejících se na řízení drážní dopravy. ČD jsou smluvně vázány organizováním a řízením drážní dopravy a to nejenom v rámci přeprav uskutečnovaných ČD ale i přeprav konkurenčních železničních dopravců. Až třeba jednou bude např. Viamont nebo Unipetrol případně další dopravci působící v ČR řídit železniční dopravu budou zatíženy také vysokým počtem zaměstnanců. Další bod o němž lze velice dlouho diskutovat je financování železnic z kapes daňových poplatníků kteří železnici nevyužívají ! Zde bych podotknul že její nevzužívání je pouze zdánlivé dnešní přibližný poměr mezi silniční a železniční dopravou je asi 70:30 ve prospěch silniční dopravy která je v této republice nesmyslně podporována špatnou legislativou ale abych se vrátil k tématu tak si jen představte nárůst silniční dopravy o dalších 30 % mně vychází větší počet nehod, snížení bezpečnosti na silnicích a v neposlední řadě na období dopravních špiček dopravní kolaps a to vse je jen hrubý nástin situace která by následovala. :o)))))))))))))
  • 20. 7. 2006 13:50

    Michal (neregistrovaný)
    Souhlas. K těm 18 mld. "dotací" do infrastruktury - já také přispívám ve svých daních na ročně odhadem 40 mld. Kč pro výstavbu a údržbu dálnic a rychlostních silnic, i když na ně nevlezu. Takže bych to sem raději netahal.

    Michal
  • 22. 7. 2006 2:08

    anonymní
    Jenže silniční doprava je zatížena spotřební daní z PHM, daní podnikatelských vozidel, dálniční daní a daní z ceny vozidel, náhr. dílů, olejů a nově i mastných pokut. Postrádám stejnou specializaci pro ostatní druhy doprav.
  • 24. 7. 2006 10:20

    JH (neregistrovaný)
    A železniční doprava platí mastné poplatky za dopravní cestu, u motorové trakce také platí "ekologickou" přirážku při jízdě po elektrifikovaných tratích, spotřební daně jsou tam taky. Silnice platíme z daní více než železnice.

    Jinak z fondu SFDI jde cca 63% na silnice, 32% na železnice a 5% na ostatní. Kraje taky dávají na silnice nemalé prostředky a ještě dotují ztrátovou autobusovou dopravu. Kraje na železnice (až na vyjímky) nepříspívají, hradí pouze ztrátu z osobní dopravy.
  • 20. 7. 2006 8:55

    no (neregistrovaný)
    Skončí tak v roce 2010. Dřív ne. Bohužel, bude soukromník ochoten platit za dopravní cestu (koleje), bude mít svého výpravčího, průvodčího a další personál potřebný k provozu vlaku ??? Opravdu pojede po traťi, kde pojede 6 babiček k doktorovi a do kostela s 3 vagóny 2 x denně? Nepochopím, proč se udělují licence na drážní dopravu jen "na rozinky" ? Stát by měl garantovat každému cestujícímu , že bude přepraven přepravcem podle platného jízdního řádu. V tom kulháme! Proč má stát platit na liknavost úředníků? Nebo mají zase liďi, platit daně a držet h.... ? Na jakém základě je preferována silniční doprava? To opravdu tolik sype daně do státní pokladny? Jen se pánové vrtejte v ČD, potom budete platit x krát víc za stejnou dopravu (pokud nezrušíte některé vlaky) ! Podívejte se za humna, DB taky jezdí po hlavních státních tratích a soukromníky na hlavní tať nepustí! Mají to spočítaný.
  • 20. 7. 2006 10:59

    AAA (neregistrovaný)
    Opravdu pojede po traťi, kde pojede 6 babiček k doktorovi a do kostela s 3 vagóny 2 x denně? - Myslim ze za stejny doplatek ztraty, jaky ted dostava CD, zarucene...
  • 20. 7. 2006 17:54

    Jen tak (neregistrovaný)
    moc jste to nepochopil .... na rozinky se vyberova rizeni moc nevypisuji .. napriklad RT bude se svymi expresy mezi prahou a ostravou ciste komercni .. jinak vyberova rizeni na mistni trate (ktere opravdu nejsou rozinky, kdyby to rozinky byly, tak se na ne nemusi vypisovat vyberove rizeni protoze tam pojedou vsichni a budou zivi z prodeje listku) se vypisuji v ramci zakladni óbsluznosti a defakto je to prave kompenzace za provoz na dost ztratovych lokalkach, ktere ale casto predstavuji pro vesnici jedine spojeni se svetem (protoze autobus jede dvakrat denne, rano tam a vecer zpet)
  • 20. 7. 2006 9:07

    ACDC (neregistrovaný)
    Dojíždím s ČD několik let. Tvrdím, že je to čím dál tím horší. Vlaky jezdí neustále opožděně. V Liberci čekají na přípoje z ostatních tratí. Takže i když vlak na daný spoj je přistaven včas, musí čekat na příjezdy ostatních spojů, aby si cestující mohli přestoupit nebo není volná trať, protože po ní jede jiný opožděný spoj a zpoždění jsou hned. Na informačním panelu se objeví informace o zpoždění 5 minut, skutečnost je však minimálně dvojnásobná. Z opačného konce trati vyjedou sice vlaky i včas, ale na 20 km trati za 25 minut jízdy naberou 15 minut zpoždění! Když se tak po zavedení nových jízdních řádů dělo téměř pokaždé (v rámci měsíce přijel spoj třeba jen 2x na čas) u spoje do práce, napsali jsme stížnost. Do té doby to nikomu nevadilo! Pak to začalo jezdit jakžtakž a nyní na příjezdu dosahuje spoj "pouze" 5minutové zpoždění. Jak do dělali za komunistů, když vytížení tratí bylo daleko silnější (řada osobních spojů se zrušila, jezdívaly nákladní vlaky, které na naší trati již nepotkáte) a taková zpoždění nebyla?

    Na téže trati jezdí ještě další dopravci. Jízdenky se navzájem neuznávají. Pokud máte tedy předplatní jízdenku Českých drah, nemůžete cestovat jinými spoji a musíte čekat na spoj ČD. Ledaže byste si koupili ještě jízdenky pro jiné společnosti, ale to by pak dojíždění vyšlo na pěkné peníze. Jen se obávám, že po obsazení různých tratí různými společnostmi nastane pro cestující zdražení jízdného či odliv cestujících. Pokud však výběrové řízení na provozování tratí provádí kraj, tak jeho úředníky asi takovéto problémy příliš zajímat nebudou. Pokud nyní cestujete s přestupy, koupíte si jedinou jízdenku, kde s roustoucí vzdáleností ceny jízdenky neroste tak rychle. Pokud si však budou cestující kupovat jednotlivé jízdenky na jednotlivé trati provozované různými subjekty, tak pak to jízdné bude v součtu daleko dražší než nyní na jednu jízdenku jednoho dopravce.
    Jedna společnost (Railtrans) používá nějaké historické německé soupravy, které nepamatujeme ani za dob NDR (Německé demokratické republiky). Dveře mají jako kdysi mívaly autobusy - takové ty harmonikové skládací měchy. Podvozek takový forový jak z koňského kočáru. A zvuk motoru připomíná spíše Trabanta než nějaký vlak. Nepůsobí to nijak dobře. Ale naše dráhy tam taky dávají příšerné vagony, proslýchá se, že se do Liberce stahuje šrot z celé republiky, co s ním už nikde nikdo nechce jezdit. Vagony jsou nepohodlné, zrezavělé, špinavé, když se opřete o okení rám, tak jste od rzi nebo nějakého šmíru, nejdou zcela otvírat okna, takže v těhle vedrech tam vzduch stojí a pokud je souprava přistavena hoďku na sluníčku, tak to je silný skleníkový zážitek. Jen se divím, že tam nikdo ještě nezkolaboval. Sedadla tvrdá, neanatomická - lavice z rovných tvrdých desek potažených červenou, dnes již zašlou, špinavou a na mnoha místech vyspravovanou koženkou, to samé opěradla. Pokud jedete přes výhybky či jiné nerovnosti na železničním svršku, hází to s vámi, že se neudržíte na výše popisované lavici, o cestování ve stoje ani raději nemluvit - řada fyzicky nevymakaných cestujících to zkrátka neustojí. K tomu samozřejmě nedostatečný počet vagonů, takže věčně natřískáno již z odjezdové stanice. Většina lidí nevystupuje (až na konečné), naopak nastupují další noví, kteří jsou rádi, že se vůbec dostanou do vagonu. Když si chcete dobře sednout z odjezdové stanice, musíte přijít (jak u kterého spoje) půl hoďky až hoďku před plánovaným odjezdem. Ono když si musíte přisednout k páchnoucímu, chrchlajcímu nebo opilému člověku (nebo někdy všehno najednou v jedné osobě) připomínajícímu bezdomovce, tak je to nezapomenutelný zážitek. Bohužel, může se to stát i obráceně, že takové individium si přisedne k vám - pak jedině vystoupit a jet pozdějším spojem (jede-li ovšem ještě nějaký), protože ve stávajícím si není kam jinam vhodně sednout.
    Mnohdy však v tu dobu na nástupišti naleznete opožděný předchozí spoj, který tam už dávno neměl co dělat. Jelikož se uvedený spoj na trati může křížit s jiným vlakem nyní pouze v jediné stanici (na ostatních nádražích , kde se dalo křížit, vyházeli lidi a vytrhali koleje s výhybkami), máte na "výběr", zda jet stávajícím nabouchaným spojem nebo počkat na ten svůj, protože z důvodu křížení a obracení se soupravy zpět bude mít i ten váš spoj zpoždění. Aspoň že v zimě zatím vždy topili. Ale 3x denně jede pro ČD německý regionální rychlík Deutsche Bahn až do Drážďan. To je zcela jiný svět. Čisto, pohodlí, v zimě teplo a nyní zima díky klima, perfektní WC možné používat i ve stanici, platí tam jízdenky ČD, po našem území český personál (průvodčí i strojvedoucí), to vše bez jakéhokoliv příplatku. Fakt super.

    Jelikož trať se vedena Českem, Polskem a Německem, cestují na ní i cizinci. Polákům to nijak nepřijde, ti jsou zvyklí na bordel a bídu, ti jsou rádi, že něco jede a kdyby mohli cestovat na střeše vagonu jako v Indii, tak by jim to ani nepřišlo. Němci, co nepamatují NDR nebo již na NDR zapoměli, mají z ČD šrotu dost silný otřesný zážitek. Ti si říkají, že češi lezou po stromech a co taková verbež v unii vůbec má co dělat ... proto si sem asi Němci nasadili svoji techniku. Na druhou stranu, když se jedete podívat na německá nádraží: všechno čisté, opravené, neposprejované, bez vajglů. Vlaky jezdí na čas. Přitom tam už železnicí cestuje pramálo lidí, většina přešla s novými auty na opravené silnice. Když jsem viděl, kolik tam cestuje supermoderními vlaky lidí po regionálních tratích, napadlo mne, že u nás už by byly zrušené nejen jednotlivé spoje pro nevytíženost, ale i celé tratě. Nevím, jak to dělají v cizině, nejen té německé - když vidíte třeba švýcarské dráhy ... Slyšel jsem, že se bez státních dotací také neobejdou. Doporučovall bych všem, co brojí proti přílivu peněz do ČD, aby s nimi cestovali. Ne občas, 1x za rok, kdy jsou předem ohlášeni a ČD přistaví úplně jiný vozový park jedoucí s absolutní předností, ale běžně každý den. Pak by jistě změnili názor. Nebo ať vymyslí, jak při zachování i dnes drahého jízdného zachovají a postupně vylepší stávající přepravu "sockou". Nebo dejte lidem 50 tisíc měsíčně, ať při zachování dnešních cen dojíždějí autem, pak můžete dráhy zrušit. Musely by se ovšem k tomu postavit odpovídající silnice, kde bohužel peníze taky chybí. Je to začarovaný kruh. Ono se řekne - dojíždějte za prací - ale jde o to za kolik a jaká je to obrovská ztráta času - denně asi 3 hoďky na 20 km trati (se zpožděními je to ještě horší). Když v místě bydliště nic není... Většina lidí nedojíždí za lepší prací, ale pouze za obyčejnou, za kterou se v civilizovaném světě nedojíží ani neštěhuje. Myslím si, že za takovýchto podmínek by žádný z propagátorů dojíždění příliš dlouho dojíždět nevydržel.
  • 20. 7. 2006 18:54

    Zukov (neregistrovaný)
    Na vaši otázku jak se jezdilo za komunistů kdy byla silnější nákladní doprava a taková spoždění nebyla lze hledat odpověd ve změně jednotlivých technologií řízení drážní dopravy. Dnes je podél tratě pouze zlomek zaměstnaců kteří se podílejí na řízení drážní dopravy a tím samozřejmně bez zavedení nového technického vybavení dochází ke snížení propustnosti železniční tratě. Lokální tratové úseky se dnes pouze udržují v provozuschopném stavu. Když není na celkovou opravu trate tak se pouze sníží rychlost vlaku aby nebyla ohrožena bezpečnost dopravy. Stím ale jízdní řád bohužel moc nepočítá a následně vznikají spoždění ono nakreslit jízdní řád a pak ho dodržet jsou dvě odlišné záležitosti a asi ne vždy i přes velkou snahu je nelze dodržet.
  • 20. 7. 2006 10:12

    stalker (neregistrovaný)
    Nemyslím si že privatizace drah je řešení. Dráhy byly ve své většině vždy státními podniky, nebo podniky pod silnou kontrolou státu. Jak dopadá živelná privatizace je vidět ve Velké Británii, http://www.blisty.cz/art/29454.html
  • 20. 7. 2006 10:20

    cestujici (neregistrovaný)
    Ze svého několikaletého využívání Českých drah bych mohla sepsat román - humoristický:) Myslím, že nejdem jediná, kdo ve vlaku ČD zažil, že na něj v upozorňuji zavřeném kupé pršelo či sněžilo, o tom, že v zimě se v druhé třídě často mrzne, ani nemluvě.

    Zpoždění - to je samostatná kapitola sama pro sebe - opravdu, cestovat s minimálně jedním přestupem je zkouška trpělivosti pro každého. Přesně jak bylo v názoru výše - vlaky na sebe čekají - nedávno se mi stalo, že po přestupu z rychlíku na lokálku, přičemž hlásili, ukončete nástup, vlak je připraven k odjezdu:), jsme potom čekali další půl hodinu na další tři rychlíky. Není to hezké, jak jsou ČD ekonomické ? - přece nepojedou s poloprázdným vlakem, když mohou počkat až bude zcela naplněn. A jízdní řád? Zbytečnost:)

    O kvalitě vozového parku se taky nemá cenu příliš rozepisovat. Pokud nejedete vlaky IC a výš, tak si moc pohodlí neužijete. Nedávno jsme cestovali vlakem, u nějž jsme opravdu měli obavu, zda dojedem - rok výroby jsme tipovali někdy těsně po válce (druhé světové:)

    Ach České dráhy - to je prostě téma ke konverzaci - člověk se tím může už jen bavit, ale když má naplánován nějaký důležitý program a chce se dostat do místa určení vlakem včas, vždy by si měl vzít tak hodinku rezervu (při delší cestě i víc:)
  • 20. 7. 2006 17:56

    Jen tak (neregistrovaný)
    chichi ... soupravami tesne po valce vyrobenymi se uz opravdu nejezdi :))) pokud jste nahodou nejeli nejakym nostalgickym vlakem .)
  • 21. 7. 2006 8:44

    . (neregistrovaný)
    Vy jste asi z Prahy, ale jeďte se podívat někam na venkov, čím tam se zajišťuje dopravní obslužnost!
    Všechna konkurence se hrne na lukrativní tratě - k velkým městům, na koridory, ale co právě ten venkov? Tam nikdo třešničky z dortu sklízet nebude, protože tam žádné nejsou. A na venkově žije nejvíc nebohatých lidí, pro které je veřejná doprava tím jediným možným přepravním prostředkem. Navíc se domnívám, že nějaký podnikatel či manažer těžko pojede vlakem, to by se nemohl předvádět na dálnicích s "výkřikem" techniky z Mladé Boleslavi či že má rádio v autě a mobil bez handsfree. Vlaky zůstanou pro socky, a modrá vláda do této oblasti určitě peníze cpát nebude. Bude pokračovat rušení neziskových spojů a tratí, v Praze se staví metro v předstihu i tam, kde zatím nic není.
  • 21. 7. 2006 9:39

    Smazaný profil
    teda.. odkdky je zapadni a severni pohranici praha? podivejte se na jizdni rady... nejvice soukromych dopravcu je kumulovano do severniho a zapadniho pohranici ... a to jsou teda lukrativni gtrate jak svina.... navic letos rada dalsich spolecnosti zadala o licence na radu "venkovskych" trati ... nejen tam, ale blize ve vnitrozemi, ale porad spise venkov... na "rozinkach" zatim neni zadny soukromy dopravce
  • 21. 7. 2006 9:41

    Smazaný profil
    ups.. trosku mimo smysl ten prispevek ... melo to vyznit tak ze se podivejte cim ti soukromnici v tech "nelukartivnich" oblastech jezdi ... desiro a podobne jednotky....

    a s cim jezdi CD v oblastech, kde muzou rejzovat penizky po milionech? v rozpadlych zabotlamech, ktere v tehle vedrech neustale chcipaj ... staci se podivat na bozi dopusteni v primestke doprave v dnesni dobe....
  • 26. 2. 2008 20:12

    anonymní
    To všechno je pravda!!!!
    Byly doby, kdy sem se rozciloval, a hodne rozciloval. Ale ted to praktikuju tak, ze pokud potrebuju opravdu neco stihnout, vyrazim tak, abych mel na kazdy prestup rezervu jednoho spoje, coz je obvykle minimálne hodina, takze kdyz trikrat prestupuju,vyrázim o tri hodiny drive, nez bych podle jizdniho radu musel.....a sem v pohode......
  • 20. 7. 2006 17:50

    Jen tak (neregistrovaný)
    ...proc se vsichni jak k modle vsichni modli k prichodu Student agency... ktera prijde na koleje az za par let.. zatimco jina firma s velkou pravdepodobnosti uz od prosince zacne provozovat RT Expresy mezi Prahou a Ostravou jako primou konkurenci Pindulinu....o par minut pomaleji ale (pokud na Pindovi nebud ezlevenene jizdne) podstatne levneji ve stejnem komfortu ...
  • 20. 7. 2006 17:51

    Jen tak (neregistrovaný)
    jasne ze ty ceny, ktere nabizi CD jsou nerealne... na jinem miste verejne priznaly ze do cen nezahrnuji napr. naklady na uklid, nebo odpisy (ono vetsinou na tech pleckach se kterymi cd jezdi uz toho moc odepisovat nejdes) ... coz jim prirozene dava obrovskou vyhodu proti soukromnikovi, ktery musi generovat nejaky zisk a vedle toho jeste zaplatit moderni soupravu ....
  • 24. 7. 2006 10:12

    JH (neregistrovaný)
    Ať kraje vypíšou další výběrová řízení -
    1. ČD nemají dostatek moderních vozidel, a snaží se modernizovat popelnice na mercedesy.
    2. Kraje by měly požadovat po ČD podobnou (jen o málo vyšší) cenu jako u rychlíkové dopravy.

    Potom monopol skončí, neboť ČD by dumpingovou cenu nenabízely.
  • 27. 10. 2006 17:51

    bez přezdívky
    To je bohapustá drzost a balamucení.Vždyť spolu dělali 40 a více let.To je jako když politik prohlásí,že nic neovlivňoval,protože nejsou důkazy a vše řídil telefonem,
    nebo prostředníkem
  • 5. 6. 2012 19:19

    Bidlo (neregistrovaný)

    Cituji: "V roce 2000 pak byl zprovozněn hraniční přechod Kraslice-Klingenthal (SRN), což znamenalo prodloužení prvně zmíněné trati z Trutnova právě až do Klingenthalu." Dotaz autorovi, jaké vlaky jezdí z Trutnova do Klingenthalu???

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).