Myslím že článek není moc oběktivně sepsán. Autor uvádí příklady monopolu ČD ale vubec se nezminuje o roztoucím množství přeprav soukromých dopravců v nákladní přepravě, dále uváděný počet zaměstnanců se neustále snižuje zaváděním moderních technologií podílejících se na řízení drážní dopravy. ČD jsou smluvně vázány organizováním a řízením drážní dopravy a to nejenom v rámci přeprav uskutečnovaných ČD ale i přeprav konkurenčních železničních dopravců. Až třeba jednou bude např. Viamont nebo Unipetrol případně další dopravci působící v ČR řídit železniční dopravu budou zatíženy také vysokým počtem zaměstnanců. Další bod o němž lze velice dlouho diskutovat je financování železnic z kapes daňových poplatníků kteří železnici nevyužívají ! Zde bych podotknul že její nevzužívání je pouze zdánlivé dnešní přibližný poměr mezi silniční a železniční dopravou je asi 70:30 ve prospěch silniční dopravy která je v této republice nesmyslně podporována špatnou legislativou ale abych se vrátil k tématu tak si jen představte nárůst silniční dopravy o dalších 30 % mně vychází větší počet nehod, snížení bezpečnosti na silnicích a v neposlední řadě na období dopravních špiček dopravní kolaps a to vse je jen hrubý nástin situace která by následovala. :o)))))))))))))
Souhlas. K těm 18 mld. "dotací" do infrastruktury - já také přispívám ve svých daních na ročně odhadem 40 mld. Kč pro výstavbu a údržbu dálnic a rychlostních silnic, i když na ně nevlezu. Takže bych to sem raději netahal.
Jenže silniční doprava je zatížena spotřební daní z PHM, daní podnikatelských vozidel, dálniční daní a daní z ceny vozidel, náhr. dílů, olejů a nově i mastných pokut. Postrádám stejnou specializaci pro ostatní druhy doprav.
A železniční doprava platí mastné poplatky za dopravní cestu, u motorové trakce také platí "ekologickou" přirážku při jízdě po elektrifikovaných tratích, spotřební daně jsou tam taky. Silnice platíme z daní více než železnice.
Jinak z fondu SFDI jde cca 63% na silnice, 32% na železnice a 5% na ostatní. Kraje taky dávají na silnice nemalé prostředky a ještě dotují ztrátovou autobusovou dopravu. Kraje na železnice (až na vyjímky) nepříspívají, hradí pouze ztrátu z osobní dopravy.