Když někdo opravdu jednou za týden někoho sveze jeko "spolujízdu", na čemž byla tato služba založena, nic proti tomu.
Ale že si na tom někdo založí "živnost", neplatí daně, silniční daň atd., mám jasnou představu i o tom, že je veden jako nezaměstnaný - klasické čecháčství.
Oproti tomu argumentovat jak mají řidiči TAXI těžký život - no podívejte se na nějaký zahraniční server o turistice - na hodnocení jejich služeb a cen.
Osobně si myslím že konkurence prospěje, ale za stejných podmínek. Já bych jim dal do aut neště kamery a GPS aby neojebávali - první dotaz taxikáře v Praze není kam pojedu, ale jestli budu chtít účtenku a na mé odpovědi záleží jaká mibude nabídnuta cena.
Tak to je pekna kravina. Zeptaji se az na konci a to jen proto, zda ma tisknout dva papiry, nebo jeden (ktery musi uchovat pro sebe). Navic, zda dostanete ucet, nebo ne, to na cenu nema vliv, a soude podle teto vasi reakce absolutne nemate tuseni, jak funguji taxametry a jak se s nimi da kouzlit. Tak nevykladejte blbosti. BTW, jsem celkem zcestovaly a taxikari se Vas snazi "natahnout" vsude na svete. Stejne jako poulicni prodejci, sem tam v restauraci a pod... Je videt, ze jste jen "papousek" a o dane problematice nevite zhola nic :-)
"Při spolujízdě jde o nekomerční činnost bez odměny, tedy cestující platí příspěvek na pohonné hmoty."
To jste odcitoval pseudonázor legislativy/úředníků.
Pokud byste jezdil s kamarádem každý den do práce jeho autem (protože žádné nemáte, protože ho používá vaše žena, protože si ho nechcete opotřebovávat - i takoví znám), je pouhý příspěvek na benzín dost nespravedlivý. Kde je amortizace? Takže spolujízda by měla být v hodnotě klasického cestovního příkazu.
Jenže cestovní příkaz i tak není plnou kompenzací toho, když do práce jezdí jen jeden z pracujících. Zaprvé spotřeba je bez ohledu na typ trasy (jezdit s novým autem s podstřelenou spotřebou po městě) a amortizace je stanovena fixně bez ohledu na typ a cenu auta.
A stále nejsme u konce. Řidič dojede do práce po x desítkách minut řízení a po práci jede dalších x desítek minut z práce unaven. Spolucestující si může zdřímnout, pracovat, telefonovat, prostě využít čas. Dále v neposlední řadě je tu riziko havárie, ať už je vina řidičova (z únavy) či někoho jiného. V dešti zaprasané auto.
Tady tohle regulování všeho bez rozmyslu mě fakt nebaví. Protože de jure chtít i ve výši zmíněným případě víc než na benzín, tak jsem nelegální taxikář.
Takže v nadpisu je, že ušetří desetitisíce, z tabulky se ale dozvíme, že reálně ušetří 1272Kč (nejnižší pojištění pro taxikáře - nejnižší pojištění pro netaxikáře) za rok, tedy cca 100Kč měsíčně, tedy 3,5Kč denně, takže reálně cca 0,2Kč na jednu jízdu se zákazníkem. To mi nepřijde jako nějak dramatická úspora.
Ovšem tabulka není všechno, na Passata B6 je povinné s havarijním 57/rok u Kooperativy. Nejlevnější pojištění často nemá asistenční služby a ty jsou celkem podstatné. Taky podle vás taxikář udělá za směnu 17 jízd, což se reálně nepodaří často ani o víkendu... Realita je ještě o kus dál ;)
Postřeh k článku: Česká pojišťovna opravdu, ale opravdu nenabízí sazby pro běžná vozidla a vozidla taxi za stejnou sazbu. Tady se někde vloudila chybička, sazba taxi je cca o 20 % vyšší.
Postřeh k diskusi: Jak může někdo s jistotou říct o řidiči Uber, že neplatí daně? Cestující dostane účtenku na email a je risk každého individuálního řidiče, co uvede do daňového přiznání. Osobně patřím do zkupiny "nudných" osob, které chtějí mít vše v pořádku a tak zdaním každou hloupou korunu, ale nedovede-li stát vymáhat daňovou povinnost, je to především jeho problém.
S běžnými taxikáři mám zkušenosti 80:20 dobré ... ale těch 20 % je nejvíc vidět a dělá ostudu všem.
Jen čekám na situaci, kdy řidič "spolujízdy" nabourá a svého pasažéra zraní. Ideálně hodně těžce. Jsem zvědavá, jak se k tomu postaví pojišťovna, až bude pasažéra odškodňovat. Vůbec bych se nedivila, kdyby řekla, že to plnit nebude, protože smlouva nebyla sjednána na taxi. Pak bude řidič doživotně platit pasažérovi léčení apod.
Povinné ručení má přece i limit na zdraví v řádu desítek nebo i stovek milionů korun. Tak se to zaplatí z toho (pokud nebude řidič opilý či na drogách). Vztahuje se to i na osoby uvnitř vozidla tedy na spolujezdce. Nevím co by se mělo řešit. Uber není taxi tak žádné vyšší pojištění nepotřebuje.
Ptala jsem se na kontrétní případ. Ve chvíli, kdy bude pojišťovna řešit, za jakých okolností se to stalo, že řidič poskytoval taxislužbu a je jedno, jak tomu říkáte, pak může odmítnou plnění, protože pojištění bylo špatně uzavřeno. Respektive odstoupí od smlouvy k počátku pojištění. Škodovost je velká a pojišťovny budou hledat každou záminku, proč neplnit.
To je zase úvaha s těmi desetitisícovými rozdíly... jediné co z tabulky plyne je že taxikář nepůjde ke Slavii nebo Axe, a pravděpodobně si pořídí pojištění za 4000-7000Kč. Ano, bude ho mít o trochu dražší, ale ne o desetitisíce. Je to znevýhodnění? Možná ani ne, taxikář na plný úvazek jezdí daleko více než průměrný řidič, a nejspíše i než většina lidí přes Uber a spol, a pojišťovny to prostě jen zohlední.
Pokud řidiči těchto služeb začnou páchat významně více škodních událostí, pojišťovny dají na podobné aktivity výluku nebo smluvní pokutu, a těmto řidičům nezbyde než změnit produkt.
božínku, to je zase snůška hovadin!!!
uber a podobné služby ohrožují licencovanou taxislužbu a daňové příjmy státního rozpočtu asi tolik - jako e-mail na freemailu ohrožuje licencovanou Poštu a daňové příjmy státního rozpočtu. přestože asi navždy už zustane nenulová množina jedinců mdlého rozumu, kteří budou do umdlení umíněně opakovat, že když někdo někoho sveze, tak je to taxislužba a prostě hotovo - tak ona je to prostě jiná služba pro jinou klientelu.
kdo chce koncesovanou drožku garantované úrovně a technického stavu, přezkoušeného řidiče který platí daně (nebo je k nim alespoň přihlášen), a tištěnou babišovku z elektronického taxametru, volí taxi - komu stačí jen zalevno popovýzt, a je mu uplně jedno když ho sveze nafetovaný ukrajinec bez řidičáku a bez pojištění, riskne co mu přijede na uber. a co jako.
Mám teď práci blízko bydliště, takže na obědy chodím k rodičům (jsou v důchodu a mají čas vařit). Teď by se měli ozvat majitelé restaurací (dle taxikářské logiky) s tím, že musím rodičům zaplatit minimálně stejnou cenu jaká je v restauraci a že rodiče musí tento příjem zdanit a ještě si pořídit EET. A na dveře jejich bytu by mohli nalepit ceduli "nelegální vývařovna". Tak jako taxikáři lepí na okna aut Uberu nálepku "nelegální transport".
Jen se snažím na příkladu ukázat, jak by vypadal svět, kdyby i ostatní podnikatelé uvažovali stejně jako taxikáři. Jestli si myslíš, že ze sebe dělám hlupáka, tak si to klidně mysli.
Já jsem zatím jenom rád, že ostatní podnikatelé mají zjevně podstatně vyšší IQ než taxikáři. A už teď vím, že taxíkem nikdy nepojedu po tom jak se "pánové taxikářové" předvedli.
Taxikář může jezdit MHD/taxi pruhem, stát na stanovištích taxi, nabírat klidi z ulice to je řada výhod za které si platí! A co se týče sdílené ekonomiky a jejího případného nesdanění jo jednoduchý zákon by to měl řešit ať je povinnen odvést paušální daň provozovatel aplikace před tím než odešle peníze poskytovatelům služby - jednoduché nikoho neomezující a spravedlivé!
Je to celkem jednoduché: Každý, kdo přepravuje osoby komerčním způsobem, což řidiči UBER jednoznačně jsou, musí vést elektronickou evidenci tržeb. A pokud tomu tak bude, tak není co řešit, protože UBER se rychle odkope. Ovšem předpokladem je, že lidé, kteří tyto služby využívají, nejsou tupé ovce, které se nechali zmanipulovat příznivci zlodějny Kalouskem, Fialou a dalšími šmejdy k papouškování takové krávoviny, že EET je udavačský systém. Prostě v těchto lidech stále ještě přetrvává ono socialistické "kdo nekrade, okrádá rodinu". A toto přesvědčení je těmi stranickými šmejdy podporováno tak, že velká část tohoto národa bere krácení daní či jejich úplné neplacení za jánošíkovské hrdinství.