Souhlas, ale jde opět o úvěrový produkt, na který každý nedosáhne, podobně jako na kreditku HelloPay. Letní nabídky na cahback při platbě v zahraničí má také Air Bank (1 %), Česká spořitelna u Visa karet (1 %), ČSOB (1 %). Nejlepší cashback teď dává mBank (10 %) a k tomu ten dobrý kurz. Vše jsou přitom debetní karty dostupné pro kohokoli.
Takto to nefunguje.
Curve, Revolut, Wise, Zen.com a podobné společnosti, použijí aktuální kurz v hodinu, minutu a sekundu transakce. Ano, za 15 sekund může být jiný. Ale to při platbě kartou asi neřešíme :-)
Klasické banky použijí nejvyšší kurz daného dne při zúčtování platby, resp. středový kurz Mastercard/Visa dne zúčtování + marži. Takže tam sekundy nehrají roli. V tomto případě hraje roli doba zaúčtování, ale i to je otázka, zda ji hraje jako roli významnou. Protože podle reálných zaúčtovaných kurzů u některých nebyly dramatické rozdíly, přestože došlo k pozdějšímu zaúčtování. (Hlavně u PLN to je vidět.)
Článek je hlavně návodem, jak přemýšlet, když potřebuji platit větší částku v cizí měně. U drobných transakcí bych to vůbec neřešil.
Jasné to mi je jasné, ale když se tam srovnavaly ty kurzy třeba Curve vs Revolut a pak se uvede že je tam vlasntě rozdíl, tak by bylo vhodné to mít okomentováno že je to irelevantní ohledně toho, že se kurz neustále mění. Bylo by zajímavé, kdyby se udělal nějaký průměr a rozptyl pro tyto služby když by se provedlo např 100 plateb v ramci třeba 10 minut vytvořené v podobný čas těchto služeb.
Každý test tohoto typu je už i tak na hraně. Potřebujete ty platební karty, buď fyzicky, nebo v mobilu. Takže buď jsou vaše, nebo vašich kamarádů a známých, kteří vám velmi důvěřují.
Pak potřebujete fyzicky dojet do státu, kde je daná měna (online je to rizikové z důvodu téměř jisté blokace karty po pár transakcích).
V tom státě potřebujete najít obchodníka a přesvědčit ho k testu. Žádný z toho není nadšený, znamená to pro něj čas a náklady. Všechny transakce musí být na jednom místě a v jednom časovém úseku, kvůli eliminaci rizika odlišného kartového providera (jiná doba účtování, jiné procesy, jiné kurzy)
Jedna transakce zabere cca 1,5 minuty.
Nejste tam sám, jsou tam další lidi. Nemáte pronajatou pokladnu či obsluhu jenom pro sebe.
Zboží zakoupené kartou je vaše. Soukromé.
A teď to vynásobte nejméně 100x :-))
A to už vůbec neberu v úvahu, že při takovém množství transakcí se rozsvítí kontroly jak u vydavatele karty, tak u akceptanta. Moc vysvětlování, riziko zrušení karty, výpověď smlouvy, černá listina.
Jsme ve financích, vše se sleduje a reportuje. Udělat test, která pračka pere nejlépe, je snadné. Koupíte, testujete, hotovo. Testovat peněžní služby má poměrně velká rizika pro osoby, které ten test provádějí.
Třeba test o (ne)bezpečnosti bezkontaktních karet (https://www.mesec.cz/clanky/ne-bezpecne-bezkontaktni-karty-ukradli-jsme-desitky-tisic/) měl na pozadí několik spuštěných AML procesů, což bylo velmi nepříjemné pro držitele těch karet. Obchodník se dostal na blaclist nejen českých bank, ale i zahraničních providerů a jen díky osobnímu přímluvnému dopisu přímo z Mastercard a Visy z Prahy/Londýna vše dopadlo dobře.
Jako není to úplně snadné, pokud tester dál chce žít v Česku a používat finanční služby českých subjektů :-)
25. 8. 2022, 18:20 editováno autorem komentáře
I já děkuji za další zajímavý test. Zarazilo mne ale tvrzení, že banky neuvádí odchylky od kurzů ECB - třeba hned Air Bank je má uvedeny přímo v kurzovním lístku v posledním sloupci "prodáváme" https://www.airbank.cz/kurzovni-listek/
U těch bezkontaktních limitů se asi blýská na "lepší časy", stále častěji se mi stává, že po mne chce terminál PIN i u podlimitních transakcí. Ale je fakt, že moc nesleduji nějakou kumulativní částku od poslední platby s PINem.
Jako není to úplně snadné, pokud tester dál chce žít v Česku a používat finanční služby českých subjektů :-)
Jo, můžu potvrdit. Mne už vypověděla účet Expobank (využil jsem jejich velmi krátkou dobu aktivní (nenapíšu funkční, protože ho museli doprogramovávat "za pochodu", byl nastavený tak, že se nepředpokládalo, že kdokoliv z klientů dosáhne na jakoukoliv odměnu) bonusový systém), Unicredit (po 2 vítězných sporech před finančním arbitrem, stihl jsem ve výpovědní době zahájit a vyhrát ještě jeden) a ING (tady fakt, na mou duši :), netuším proč, bylo to krátce před ukončením činnosti na českém trhu). Dále mi opakovaně odmítla otevřít účet Raifka (možná odtud vítr vane, ING mi vypověděla účet v době, kdy se slučovala s Raifkou, které mě může mít na blacklistu ještě z doby, kdy kupovala Citi).
Naštěstí, co se testů plateb týče, tu máme samoobslužné pokladny v super-hyper. Tady už mám (rovněž v Polsku) vyzkoušeno, že jsem otestoval lehce přes deset karet. A v ČR běžně používám k plnění podmínek počtu transakcí, zkrátka na začátku měsíce vezmu balíček karet "na výlet" do Alberta a koupím třeba 2 kila mrkve a každou zaplatím zvlášť (jak podražily rohlíky, používám mrkve, vyjdou levněji a nemusím je sníst ještě ten den).
ještě jedna poznámka - ovlivní to nejen používání finančních služeb. Byl jsem teď několik měsíců ve fázi hledání práce a jedna finanční instituce se vyjádřila, že mě nevezme, protože jsem "ten, co testuje platební karty" :D. Ale zase jí musím přičíst k dobru, že to řekli na rovinu, protože řada dalších finančních institucí mi napsala jen "politicky korektní" odpověď, že si váží mých zkušeností, ale dali přednost kandidátům, kteří lépe odpovídali jejich profilu.
Tato činnost tak má nečekaný přesah....
Můžu potvrdit. Pro jednu agenturu pro výzkum veřejného mínění jsme prováděli kontrolu bank. Součástí bylo informovat se na možnost úvěru. Asi za půl roku poté jsem žádala o překlenovací úvěr ze stavebního spoření a měla jsem s tím problémy, V jakémsi úvěrovém registru totiž byly záznamy o žádostech o spotřebitelské úvěry, na které jsem se sice v rámci výzkumu ptala, ale jaxi nečerpala, že :-). Byla jsem překvapená jen tím, proč se registrují záznamy o tom, že se pouze dotazujete na "možnost", ale ve skutečnosti ani nežádáte. Jediní Liškaři uvěřili, že to bylo v rámci Mystery shopingu, ostatní se se mnu ani nebavili, pro ně jsem byla z tohoto důvodu velmi rizikový klient.
Díky za zajímavý test. Pro příště bych doporučil přidat debetní kartu k EUR účtu Creditas, tam by mě to taky zajímalo.
Jinak z praktických zkušeností mi přijdou ty "nové" karty Revolut, Curve a Wise v základním tarifu jako demo, ve vyšších pak pro mě nevýhodné. Oproti tomu je KK HB docela plnohodnotná - nikdy jsem si nemyslel, že budu kreditkou vybírati z bankomatu.
Doporučuji tuto diskusi, píšeme si tam vlastní zkušenosti
https://forum.finexpert.e15.cz/viewtopic.php?f=316&t=1301027&st=0&sk=t&sd=a&start=225
Bohužel se zdá, že stejná banka může mít někde (např. v turistické oblasti) bankomat s poplatkem a v jiné bez poplatku, také se situace v čase mění (=zhoršuje :( ).
Zdravím, taky děkuji za super článek.
Letos jsem byl taky v Chorvatsku v Pagu (ostrov Pag) a pokoušel jsem se tam najít nějaký bankomat bez Surcharge Fee a bohužel jsem tam na žádný nenarazil.. tak jsme na to alespoň vytvořil otevřenou veřejnou srovnávací tabulku tady https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Gs1o2UdGWsyZNR28mwsTi-u9JUJlFhWJx-vQoWm7R84/edit#gid=0