Hlavní navigace

Pozor na slevy

18. 3. 2002
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Každý zná "akce" a "speciální nabídky" supermarketů. Jsou lidé, kteří pravidelně procházejí všechny zlevněné nabídky, aby zkombinovali nákup. Jsou lidé, kteří občas akcí využijí. Nabídkám se ale každopádně nevyhneme. Jsou na reklamě v novinách, na plakátech ve výlohách, jsou na letácích, které se nám vnucují do poštovních schránek... jsou všude.

Takový leták se „speciální nabídkou“ slouží nejen zákazníkům a papírenskému průmyslu, ale i dalším skupinám. Na to, aby leták vznikl, musí existovat shoda dvou: výrobce a řetězce. Ale pozor, slevu dává zpravidla výrobce, ne váš obchod! Výrobci leták slouží pro (znovu)uvedení výrobku, pro zvětšení objemu prodejů, nebo pro vyprázdnění skladů.

Obchodní řetězec si také přijde na své. Výrobce mu ponechá téměř stejnou marži, takže o zisky nepřijde. Naopak mu mohou vzrůst díky většímu obratu. Jistě, musí investovat do papíru, prezentace, musí se vše nasmlouvat. Ale pokud správně zpracuje zákazníka, tak ten si ke chlebu a mléku nakoupí i další zboží za několik set či tisíc korun. To platí hlavně pro obchody, které mají parkoviště. Proto každý takový obchod chce parkoviště.

Slevové akce musí být pravidelné a musí mít alespoň dvě stránky – v jiných případech hrozí odliv zákazníků ke konkurenci. Proto je třeba sehnat mnoho druhů výrobků.

Nezřídka najdete ve stejnou dobu v akcích konkurentů shodný výrobek za stejnou cenu. To vychází z nabídky výrobců, kteří se snaží v obchodních řetězcích prosadit. Pokud ale letáky nesrovnáte, ani si toho nevšimnete.

Někdy v akci koupíte i dráž než v normálním obchodě. Fotka zvětšuje, cenu neporovnáte. Není obtížné za přemrštěnou cenu koupit i jinak špatně prodejný výrobek. Malý kus se na obrázku jeví jako gigant, a ne všichni čtou informace o velikosti či množství. Marketingové oddělení se zato postará, aby každý viděl cenu.

dan_z_prijmu

Na letáku také najdete cenu „původní“, ale tu si lze neověřit jen stěží. Z letákových akcí čerpají supermarkety ještě jednu výhodu – nenápadné zdražování. Po skončení „speciální nabídky“ je čas „narovnat“ cenu – a proč si pár haléřů či korun nepřirazit. Původní ceny si pamatuje málokdo a akce, tedy „přechodné snížení ceny“, navíc pořádně zamotá hlavu. Pak si těch „pár haléřů“ už nevšimnete. Ceny si dostatečně dlouho pamatují zpravidla jen lidé s nízkými příjmy, kterým je každá koruna dobrá.

Takže až uvidíte leták s nápisem „Výhodný nákup“, „Akce“ nebo tak podobně, vězte, že když si ten výrobek koupíte, vydělá na tom aspoň obchodník. Marži má stejnou, prodá, co byste si normálně nekoupili, a ještě si pak zvýší cenu. Ale co, nakupovat se musí, tak proč „pořádné slevy“ nevyužít.

Využíváte slevových akcí?

  • Ano, nakupuji pouze v nich.
    11 %
  • Ano, často.
    16 %
  • Ano, příležitostně.
    29 %
  • Ne, ale uvažuji o tom.
    11 %
  • Ne, vyhýbám se jim.
    12 %
  • Ne, nemám žádné peníze.
    11 %
  • Nevím.
    10 %

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).