Pravidla pro povinné ručení od října projdou změnou. Týkají se hlavně platby za pojistku, která ovlivní začátek pojištění a zelené karty. Změny souvisí s účinností nového zákona č. 30/2024 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, který pojišťovnám nařizuje poskytovat údaje o vzniku, změnách a zániku pojištění České kanceláři pojistitelů (ČKP) v reálném čase. Procesy kolem povinného ručení se tak přesouvají do online režimu a policie díky propojení s databází ČKP může pomocí vaší RZ hned zjistit, zda máte platné povinné ručení.
Zelená karta už jen do zahraničí
Od října bude platit, že s sebou už nemusíte vozit zelenou kartu – ani její elektronickou verzi, protože o platném povinném ručení si policisté najdou informace ve zmíněném registru ČKP. Mít ji při sobě – aspoň elektronicky – se ale může hodit i nadále. Třeba pokud budete řešit nehodu bez přivolání policie.
Připomeňme, že při cestách do zahraničí ji stále potřebujete. Od příštího roku by ale měla být zrušena povinnost prokazovat se papírovou zelenou kartou i na území EU. První rok platnosti této změny ale v zahraničí doporučujeme mít s sebou i papírovou kartu,
radí Martin Podávka, jeden ze zakladatelů Pillow pojišťovny.
Pojišťovny zelené karty budou svým klientům – právě kvůli cestám do zahraničí – vydávat i nadále (dočasné zelené karty však už nebudou vydávat vůbec). Většina ji zašle e-mailem, například ČSOB Pojišťovna nebo Generali Česká pojišťovna ji na přání pošlou i poštou. Pojišťovny také ukládají zelené karty ke stažení do svých aplikací a klientských zón.
Povinné ručení platné až po připsání platby
Povinné ručení se bude i nadále dát zaplatit platební kartou i převodem. Pokud ale budete na začátek pojištění spěchat, bude platba kartou pravděpodobně rychlejší.
Od října se také změní pravidla určující začátek platnosti povinného ručení. V současnosti je možné sjednat povinné ručení od vybraného data s tím, že pak máte určitý počet dní na jeho zaplacení, takže pár dní jezdíte se sjednaným pojištěním, které jste dosud neuhradili. Zaplatíte-li ve stanoveném termínu, pojištění platí od sjednaného data, tedy i zpětně. V případě, že byste do sjednaného data povinné ručení neuhradili, smlouva prostě nevznikne a vy jste celou dobu nepojištění.
Nově od října bude platit, že vznik pojištění (přesněji začátek jeho platnosti) bude přímo navázaný na platbu. Bez včasného zaplacení pojistka nevznikne.
Pojišťovny v tomto případě volí jeden ze dvou přístupů. Ten první znamená pevná pravidla a jistotu okamžiku počátku pojištění. Druhý větší flexibilitu pro klienty, ale současně i požadavek na jejich vlastní zodpovědnost.
Fixní počátek pojištění
Jedna skupina pojišťoven trvá na fixním počátku pojištění. To funguje tak, že si stanovíte datum, do kterého musíte povinné ručení zaplatit. Pokud to nestihnete, pojistka nevznikne a vy si celé kolečko se sjednáváním musíte zopakovat.
Tento přístup zvolila Česká podnikatelská pojišťovna. Smlouvu zde klienti mohou uzavřít elektronicky buď s pomocí vlastnoručního digitálního podpisu (tedy i na dálku), nebo platbou. Datum a čas počátku pojištění si stanovujete vy jako klient. Počátek pojistné ochrany bude uveden na pojistné smlouvě. Akceptovat návrh na uzavření smlouvy oběma metodami musí klient nejpozději do počátku (hodiny i minuty) pojištění, přičemž pro akceptaci platbou platí, že v případě okamžitého počátku je možná úhrada pouze platební kartou (případně Google nebo Apple Pay) a v případě odloženého počátku (o více než jeden den) je možná úhrada i bankovním převodem, vždy však do 21 hodin dne předcházejícího počátku pojištění,
vysvětlila mluvčí Renata Čapková s tím, že v případě platby kartou je rozhodným okamžikem provedení platby a u platby převodem připsání pojistného na účet pojišťovny.
Fixní počátek pojištění zvolila i ČSOB Pojišťovna. Klient udá datum počátku pojištění (vždy do budoucna) a pojistné musí být zaplaceno vždy před počátkem pojištění, jinak pojištění nevznikne,
potvrdil nám mluvčí Petr Milata.
Stejný přístup bude platit i pro klienty Generali České pojišťovny. Cílem je dát klientovi jednoznačné údaje o vzniku a účinnosti pojištění. To podle našeho názoru není možné v případě, kdy se očekává platba ze strany klienta i několik dnů. Snadno pak může dojít k tomu, že v případech, kdy klient zapomene uhradit, bude vozidlo nepojištěné. Proto volíme způsob, kdy jednoznačně zafixujeme datum počátku a je oboustranně jasné, k jakému okamžiku pojištění vzniká,
vysvětlil Tomáš Kabele, senior manažer pojištění motorových vozidel v Generali České pojišťovně.
Fixní počátek zvolila také Kooperativa pojišťovna. Pokud potřebujete, aby pojištění platilo hned, sjednejte smlouvu přes digitální podpis nebo zvolte akceptaci platbou (zaplacení platební kartou). Vždy záleží na tom, odkdy má smlouva platit. Pokud má klient počátek okamžitý a zvolí akceptaci smlouvy platbou – má hodinu na zaplacení. V případě odloženého počátku jsou lhůty samozřejmě delší a váží se na počátek smlouvy. Vždy je ale potřeba uhradit pojistné k počátku pojištění,
potvrdil mluvčí Milan Káňa.
V první fázi bude využívat fixní začátek pojištění také Slavia pojišťovna, která ale do budoucna nevylučuje změnu. V tuto chvíli musí klient uhradit do data počátku, v případě aktuálního data (počátek pojištění začíná ještě v ten samý den) pak do konce pracovního dne 23:59. Pokud je počátek nastaven kdykoliv v budoucnosti, musí být pojistné uhrazeno den před počátkem do 23:59. O variantně plovoucího počátku uvažujeme a přistoupíme k němu podle prvních zkušeností s přechodem na online,
vysvětlil mluvčí Václav Bálek, podle kterého rozhodování ovlivní množství klientů využívajících platební bránu a také těch, kteří by nestihli uhradit pojištění do data počátku.
Fixní počátek pojištění využije také Uniqa. Podle toho, jaký počátek pojištění si klient při uzavření smlouvy zvolí, bude mít k dispozici právě takové způsoby platby, které pro něj budou dostatečně bezpečné z hlediska dokončení uzavření smlouvy – tedy aby došlo i včas ke spárování platby. Konkrétní údaje a způsob platby, včetně data a času úhrady pojistného, obdrží klient při uzavření smlouvy na svůj e-mail,
řekla nám mluvčí Lenka Růžková.
Plovoucí počátek pojištění
Pár pojišťoven ale nabídne klientům možnost plovoucího počátku pojištění. V tomto případě nebude vadit, pokud se klient s platbou pojistného mírně opozdí. Začátek je ale stejný. Vy si zvolíte, kdy chcete, aby smlouva začala platit. Pokud se ale nakonec s platbou trochu opozdíte, pojišťovna smlouvu rovnou nestornuje, ale dává vám ještě nějaký čas na to, abyste původní smlouvu „zachránil“ a nemusel celé kolečko se sjednáváním opakovat.
Pokud peníze dorazí později než v den, kdy mělo pojištění začít platit, posune se počátek pojištění na den, kdy jsme peníze dostali. Auto tedy do této doby nebude pojištěné,
popsala Nela Maťašeje z Direct pojišťovny.
Pojišťovny, které zvolily plovoucí počátek pojištění, poskytnou klientům většinou sedmidenní lhůtu, během které na platbu počkají. Pokud platba během této doby dorazí, povinné ručení vznikne. Ale nebude platit zpětně. Platné bude až od chvíle, kdy bude uhrazené.
Ačkoli návrh pojistné smlouvy dostanete předem, potvrzení o pojištění a platnou zelenou kartu získáte až po zaplacení. Pamatujte tedy na to, že i když stihnete sedmidenní lhůtu pro zachování smlouvy, do okamžiku úhrady pojistného se na vás pojistná ochrana z této smlouvy nevztahuje, nemáte platné povinné ručení (a tím pádem ani asistenční služby) a s vozem byste neměli vůbec na silnici. Řešení je ale jednoduché. Prostě zaplaťte včas tak, jak jste si původně naplánovali.
V případě, že naopak propásnete danou lhůtu pro opozdilce nebo nezaplatíte vůbec, povinné ručení vůbec nevznikne a pojišťovna smlouvu stornuje.
Plovoucí počátek pojištění nabídne klientům Allianz pojišťovna, která umožní úhradu během 7 dní od sjednání smlouvy (opět platí, že počátkem pojištění je okamžik připsání pojistného na účet pojišťovny). Allianz pojišťovna svým klientům zpřístupnila kromě platby kartou přes platební bránu i tzv. okamžitou platbu, takže se o úhradě pojistného ze strany klienta dozvíme v řádek desítek sekund či drobných minut. A jakmile o platbě víme, zasíláme klientovi potvrzení vč. zelené karty,
řekla nám mluvčí Marie Petrovová s tím, že zmíněný 7denní limit pojišťovna poskytuje pro všechny balíčky individuálního pojištění vozidel.
Stejný přístup (a stejně dlouhou lhůtu) zvolila také Direct pojišťovna, ale jen pro některé smlouvy. U smluv na dobu určitou (třeba krátkodobé smlouvy) plovoucí počátek nebude. V tomto případě musí klient zaplatit ještě před začátkem pojištění, nebo smlouva nevznikne,
upozornil Michal Kárný s tím, že pokud klienti budou chtít, aby pojištění platilo okamžitě, musí platit kartou. Pokud ho naopak budou sjednávat do budoucna, mohou využít i platbu převodem.
Třetí pojišťovnou, která umožní plovoucí začátek, je Pillow. Pokud klient zaplatí před zvoleným počátkem, nebo v den počátku, pojištění platí od požadovaného počátku. Pokud klient zaplatí 2.–7. den, pak pojištění začne platit až v den, kdy platba byla připsána ke smlouvě. Pokud zaplatí 8. den a dále, nebo nezaplatí vůbec – pojištění nevznikne a případné peníze klientovi vrátíme,
vysvětlil detailněji Podávka a dodal, že tento způsob platí pro všechny smlouvy s povinným ručením a také s havarijním pojištěním. Je totiž jednotný pro produkt pojištění vozidel.
Poslední pojišťovnou, která umožní plovoucí počátek, je Pojišťovna Všeobecné zdravotní pojišťovny. Ta se od předchozích odlišuje tím, že poskytne dvojnásobně dlouhou lhůtu pro opozdilce. Umožníme posunutí počátku pojištění až 14 dní,
řekl nám Karel Košťál s tím, že pojistka začne běžet k okamžiku úhrady platební bránou nebo k zaúčtování platby k návrhu smlouvy. Plovoucí počátek umožňuje pojišťovna u všech smluv povinného ručení.